جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

صبور


نام انگلیسی : Hilsashad
نام علمی : Tenualosa ilisha
نام محلی : زبور
خانواده : Clupeidae
کد : CLupei.T.i.۶
مشخصات :
● مشخصات مورفولوژی
▪ فرم و رنگ بدن: بدن دوکی شکل ، نسبتا مرتفع و از پهلوها فشرده ،رنگ بدن در پشت سبز - آبی و در پهلو ها نقره ای و دارای یک لکه تیره ، پشت سوراخ آبششی که به دنبال آن در طول پهلوها یکسری نقاط یا لکه های کوچک دیده می شود.
▪ باله ها: یک باله پشتی در وسط ناحیه پشت در مقابل باله های شکمی دارد ،قاعده باله مخرجی طویلتر از پایه باله پشتی است ،باله های سینه ای در انتها نوک تیز و باله دمی دو شاخه دارد و اکثر باله ها فقط از شعاعهای نرم تشکیل شده اند.باله پشتی ۱۸-۱۷ شعاع نرم و باله مخرجی ۲۰-۱۸ شعاع نرم دارد.
▪ فلس: فلسها سیکلوئیدی،نازک و سست و یکسری فلسهای ریز کیلی شکل ، کم و بیش واضح در لبه تیز شکم وجود دارد و فاقد خط جانبی است.
▪ دندان: پوزه عریض و کوتاه و فک بالا دارای یک فرورفتگی میانی مشخص است.دهان انتهایی ،فکهای غیر قابل ارتجاع بوسیله پیش فکیهای کوتاه و فکیهای طویل محدود شده است.
▪ طول: بیشینه درازی بدن ۶۰cm و طول استاندارد آن ۲۴.۵cm است..
▪ سایر مشخصات: شکم دارای یک تیغه پولکی مشخص است که از ۳۳-۳۰ پولک تیغی شکل تشکیل شده و طول سر ۳۲-۲۸ درصد طول استاندارد است.
دهانه های ابششی وسیع و خارهای آبششی باریک و دراز و متعدد ، تصفیه آبششی خیلی ظریف و پرده های آبششی از هم جدا و بدون قطعه رابط است .کیسه شنا بوسیله قواعد قدامی با معده و گوش داخلی و بوسیله زوائد خلفی با مخرج ارتباط پیدا می کند ،زائد خلفی ممکن است بصورت زائده کوری در آید.
● مشخصات بیولوژی
▪ مکان زندگی: ماهیان پلاژیکی کوچک و معمولا در آبهای سطحی و ساحلی و بصورت گله های بزرگ در حال مهاجرت یافت می‌شوند. این مهاجرتها فصلی و به تبعیت از درجه حرارت است.بعضی از انواع آنها در آب شیرین زندگی می‌کنند
▪ تغذیه: رژیم غذایی پلانکتون خواری و علفخواری دارند.
▪ پراکنش: سراسر خلیج فارس و دریای عمان ، اقیانوس هند ، دریاهای گرمسیری و نیمه گرمسیری و معتدله دنیا
▪ تولیدمثل: جزء ماهیان تخمگذار و تخمهای آن پلاژیک است.ماهیان نر در دو سالگی و ماهیان ماده در ۳ سالگی بالغ می شوند. در ماههای اردیبهشت ،خرداد و تیر تخم ریزی می نمایند.
▪ ارزش اقتصادی: از نظر تجاری در زنجیره غذایی اهمیت زیادی دارند زیرا علاوه بر انسان برای ماهیها درنده و تونها و همچنین پرندگان ماهیخوار غذای خوبی به شمار می آیند.
▪ روش صید: ترال ، تور پایه چوبی
منبع : مرکز آموزش عالی میرزا کوچک خان گیلان


همچنین مشاهده کنید