شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

گواف رشته دار


نام انگلیسی : Blochs gizzard-shad
نام علمی : Nematolosa nasus
نام محلی : گواف، پهلوا ،گواگ
خانواده : Clupeidae
کد : CLupei.N.n.۲
مشخصات :
● مشخصات مورفولوژی
▪ فرم و رنگ بدن: بدن مرتفع کشیده و شکم گرد و از دو پهلو فشرده سطح شکلی دارای یک تیغه تیز پوکلی و آخرین شعاع باله پشتی رشته ای است. بدن نقره ای فام با سایه مایل به زرد ،باله های پشتی و دمی مایل به زرد با حاشیه های سیاه رنگ ، پشت سبز-آبی یا خاکستری ، طرفین نقره ای و یک لکه تیره پشت سوراخ آبششی دارد.
▪ باله ها: یک باله پشتی در وسط ناحیه پشت در مقابل باله های شکمی دارد. قاعده باله مخرجی طویلتر از باله پشتی است و باله های سینه ای در انتها نوک تیز و باله دمی آن دو شاخه است.تمام باله ها از شعاعهای نرم تشکیل شده اند. باله پشتی ۱۵-۱۲شعاع نرم و باله مخرجی ۲۲-۱۹ شعاع دارد.
▪ فلس: فلسها سیکلوئیدی،نازک و سست و فاقد خط جانبی است. لبه عقبی فلسها دندانه ای و در سری فلسها جلوی باله پشتی بر هم منطبق می شوند.
▪ دندان: دهان انتهایی با فکهای غیر قابل ارتجاع به وسیله پیش فکیهایی کوتاه و فکیهای بلند محدود شده و فک پایین در امتداد لبه اش به سمت بیرون جلو می آید. دهان کوچک و فاقد دندان است.
▪ طول: بیشینه درازای بدن در حدود ۲۲cm و طول استانداد آن ۱۵cm است.
▪ سایر مشخصات: چشمها پلک سوم دارد.دهانه های آبششی وسیع ، خارهای آبششی باریک و دراز و متعدد ، پرده های آبششی از هم جدا و بدون قطعه رابط است.کیسه شنا به وسیله زوائد قدامی با معده و گوش داخلی و به وسیله زوائد خلفی با مخرج ارتباط پیدا می کند.زائده خلفی ممکن است به صورت زائده کوری در آید.
● مشخصات بیولوژی
▪ مکان زندگی: ماهیان پلاژیکی کوچکی هستند و معمولا در آبهای سطحی و ساحلی به صورت گله های بزرگ در حال مهاجرت یافت می شوند. این مهاجرتها فصلی و به تبعیت از درجه حرارت است.بعضی از انواع این ماهیها منحصرا در آب شیرین زندگی می کنند. این ماهی در آبهای کم عمق ساحلی فراوان است.
▪ تغذیه: پلانکتونخوار و علفخوار هستند.
▪ پراکنش: سراسر خلیج فارس و دریای عمان ، اقیانوس هند شمالی، مجمع الجزایر مالایا و تمام دریاها گرمسیری ،نیمه گرمسیری معتدله دنیا
▪ تولیدمثل: جزء ماهیان تخمگذار است و تخمهای آنها پلاژیکی است.
▪ ارزش اقتصادی: از نظر تجارت در زنجیر غذایی اهمیت زیادی دارند زیرا علاوه بر انسان برای ماهیان درنده از قبیل تونها و همچنین برای پرندگان ماهیخوار غذای خوبی به شمار می آیند .
▪ صید: ترال و تور پایه چوبی
منبع : مرکز آموزش عالی میرزا کوچک خان گیلان


همچنین مشاهده کنید