شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

دهان لانه خالدار


دهان لانه خالدار
نام انگلیسی : Cardinal fish
نام علمی : Apogon taeniatus
نام محلی : گنیماک
خانواده : Apogonidae
کد : APogon.A.t.۱
مشخصات :
مشخصات مورفولوژی
فرم و رنگ بدن
بدن دوکی شکل و فشرده ، سر و چشمها بزرگ است.رنگ بدن آن متمایل به خاکستری و در پشت تیره است.یک لکه گرد سیاه به بزرگی چشم در زیر اولین باله پشتی قرار دارد که بوسیله یک حلقه باریک زرد محاط شده است. باله های پشتی و مخرجی و شکمی تیره رنگ و باله دمی مایل به زرد است.
باله ها
۲ باله پشتی دارد که اولین باله پشتی ۷ خار و دومین باله پشتی یک خار و ۹شعاع نرم دارد.باله مخرجی ۲ خار و ۸ شعاع نرم و باله سینه ای ۱۳ شعاع نرم دارد. باله دمی معمولا در انتهای نوک تیز است و باله شکمی موقعیت سینه ای دارد که دارای یک خار و ۵ شعاع نرم است. و باله دمی غالبا لبه دار است.
فلس
در طول خط جانبی ۲۵ عدد فلس دارد.فلسهای روی سرپوش آبششی سیکلوئیدی و فلسهای روی بدن سیکلوئیدی و به طور جزئی کتنو ئیدی است. خط جانبی کامل و تقریبا موازی خط پشتی است.
دندان
دهان بزرگ،انتهایی و مایل و فک پایینی قابل ارتجاع است. فکها از لبه های دهان تجاوز می کنند.دسته های دندانهای کرکی شکل در فکها دیده می شوند که ردیفهای جلویی آنها غالبا بزرگترند.
طول
بیشینه درازای آن ۱۰cmو طول استاندارد آن ۶cm است.
سایر مشخصات
دهانه های آبششی در این ماهی وسیع و پرده های آبششی جدا از هم و به قطعه رابط متصل نیستند. پیش سرپوش آبششی لبه کاملی دارد و مضرس و یا فقط قسمتی از آن دندانه دار است. سر پوش آبششی با یک قطعه نوک تیز اکه دارای ۲-۱ خار است.
مشخصات بیولوژی
مکان زندگی
محل زندگی این ماهی در آب شور است و گاهی اوقات وارد آب شیرین نیز می شود.اندازه آنها کوچک و در اطراف جزایر مرجانی و یا در میان جلبکهای دریایی زندگی می کنند. بعضی از آنها در حوضچه های جزری و تعداد کمی از آنها در آبهای عمیق تر و سرانجام گروهی به طور دائمی در آبهای شیرین وارد می شوند. شناگران تنبل و کندی هستند.
تغذیه
گوشتخوار هستند.
پراکنش
سراسر خلیج فارس و دریای عمان ،اقیانوس هند ،دریای سرخ ، جزایر هاوائی و فیلیپن و دریاهای گرمسیری و معتدله دنیا
تولیدمثل
جزء ماهیان تخمگذار است و تخمها در دهان ماهیان مولد نر یا ماده تا خروج نوزاد نگهداری می شوند.
ارزش اقتصادی
این ماهی از نظر ارزش غذایی برای مصرف انسانی اهمیت چندانی ندارد و بعضی از گونه ها فوق العاده فراوان هستند و نقش مهمی در تغذیه ماهیهای درنده بزرگتر دارند.
صید
تور پایه چوبی،ترال
منبع : مرکز آموزش عالی میرزا کوچک خان گیلان


همچنین مشاهده کنید