جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اوزون برون


اوزون برون
●نام انگلیسی : South caspian stelute sturgeon star storgeon stellate storgeon
●نام علمی : AcIpeNser Stwllotus Stellotus
‌● نام محلی : اوزون برون .دراکول،سورگا
● خانواده : AcIpense Idae
● مشخصات :
▪ مشخصات مورفولوؤی
▪ فرم ورنگ بدن
بدن کشیده پوزه دراز و باریک طول پوز ۶۳-۵۵ در صد طول سرو لب پایینی دارای بریدگی است .سیبیلک ها کوتاه بدون رشته است. قسمت پشت وپهلو به رنگ تیره مشکی وشکم به رنگ روشن دیده می شود.
▪ باله ها
نوع فلس گا نو ئیدی است
▪ فلس
نوع فلس گانوئیدی است
▪ دندان
دهان زیرین عرضی متحرک .ماهیان بالغ فاقد دندان روی فکین بوده واما در نوزادان وجود دارد.
▪ طول
بیشتر طول ۲۴۱cm ووزن ۵۴ومیانگین ۱۲۳cm و ۹kg می باشد.
▪ سایر مشخصات
۵ ردیف مهرهای استخوانی شکل در ان دیده می شود .
تعداد صفحات استخوانی پشت این ماهی ۱۶-۹ عدد جانبی ۳۸-۳۰ عدد و شکتی ۱۴-۹ عدد می باشد.بین صفحات جانبی وپشتی؛صفحات روشن ستاره مانندی وجود دارند.تعداد خارهای آبشش ۲۹-۲۴ عدد می با شد.
●مشخصات بیو لوژی
▪ مکان زند گی
از ماهیان مهاجر به رودخانه بوده و آب های گرم را ترجیح می دهد. بیشتر در مناطقی که دارای بستی رسی وماسه ای و شنی باشد به سر می برد.در عمق ۵۰تا۳۰۰ متر در دریای خزر مشاهد می شود.
دمای آبرا از ۴تا۲۷درجه تحمل می کند.
▪ تغذیه
نمونه های بین ۴۰تا۸۰ سانتی متری از پرتاران (Nereie dirersicojar ) ونمونه های بزرکتر از۸۰سانتی متر از Nereis نرمتنان ،ماهیان (سگ ماهیان ،گاو ماهیان)تغذیه می کنند
▪ پراکنش
درتمام طول سواحل جنوبی خزر وجود دارد.
▪ تولید مثل
هر ۳ تا۴ سال آماده تولید مثل شده در اردیبهشت و خرداد با دمایی ۱۴-۱۲ در بستر قلوه سنگی رودخانع ها تخم ریزی می کند.هم آوری مطلق ۱۵۵۰۰۰ تا ۳۳۳۰۰۰ عدد تخمک می باشد.
▪ سایر مشخصات
به طور دسته جمعی مهاجرت می کنند وبه هنگام مها جرت وارد رودخانه هایی چون کورا،بابل رود ،سرخ رود ،گریان رود وتجن می شوند.تولید مثل این ما هی از دریا به رودخانه دوباز در سال صورت می گیرد.این ماهیان از فصل بهار از فروردین تاخرداد اوائل پاییز از شهریور تا مهر مهاجرت خود را انجام می دهند.ماهیان بهاری در مناطق بالائی رودخانه وماهیان پاییزی در مناطق پایینی رودخانه زمستان را گذرانده واوایل سال آینده به همراه ماهیان مهاجر بهاری تخم ریزی میکنند.
▪ ارزش اقتصادی
گوشت و خاویار آن ارزش غذایی دارد ،از کسیه شنا آن در تهیه چسب استفاده می شود حدود ۶۰ در صد از صید ماهیان خاویاری کشور ایران را شامل می شود صید بیش از حد،ساختن سد،تخریب بیشتر رودخانه هااز عوامل عمده کاهش نسل این ماهی در سال های اخیر است.
منبع : مرکز آموزش عالی میرزا کوچک خان گیلان


همچنین مشاهده کنید