سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

دستکش فر


دستکش فر
اگر مرتباً از فِـر اجاقتان استفاده می کنید یک جفت دستکش فر بدوزید تا هنگام شیرینی پزی و كار با فر اجاق گاز ، دستانتان بر اثر حرارت آسیب نبیند.
مواد لازم

ـ پارچه طرح دار (از تكه پارچه های موجود در خانه و یا پارچه لباس های قدیمی نیز می توانید استفاده كنید)

ـ پارچه آستری
ـ پشم شیشه لایه ای (متری)
ـ لوازم خیاطی شامل نخ، سوزن، قیچی ، سوزن ته گرد، مداد
ـ كاغذ الگو
ـ نوار اریپ
روش دوخت
ابتدا با توجه به اندازه دست خود، دو شكل موجود در تصویر ? را بر روی كاغذ الگو طراحی كنید. سپس دور آن را ببرید و هر یك از آنها را به عنوان الگو بر روی پارچه طرح دار، پشم شیشه و پارچه آستری بیندازید و از هر كدام با احتساب ?? میلی متر جای دوخت در اطراف الگو، یك عدد برش بزنید. به این ترتیب از هر یك از الگوها سه عدد شكل دستكش شامل پارچه اصلی، پارچه آستری و پشم شیشه حاصل می شود.
ابتدا پارچه آستری بریده شده براساس الگو را از قسمت پشت بر روی میز و یا زمین پهن كنید و بر روی آن لایه پشم شیشه و در نهایت پارچه طرح دار اصلی را قرار دهید.
پس از آن كه سه لایه بر روی هم قرار گرفت، روی پارچه طرح دار دستكش را به صورت طولی كوك هایی با فواصل مساوی بزنید. (تصویر? ) این كار دارای دو مزیت است: ?ـ مسیر چرخ كاری بر روی دستكش مشخص می شود؛
اکنون هر سه لایه محكم بر روی هم قرار دارند.
پس از مشخص شدن مسیر چرخ كاری در هر دو قسمت رو و پشت دستكش، با چرخ خیاطی روی خطوط كوك زده شده را به صورت مارپیچ (مانند تصویر ?) بدوزید.
سپس به اندازه ده سانتی متر از نوار اریب ببرید و به دو نیم تا كنید. به این صورت حلقه ای ایجاد می شود كه توسط آن می توان دستكش را به هر قلابی در آشپزخانه آویخت. نوار اریب حلقه ای شكل را بر روی ساق یكی از وجوه دستكش (رو یا پشت) و بر روی داخلی ترین لایه (آستری) قرار دهید و با نخ و سوزن كوك بزنید.
نكته: اگر هنگام برش پارچه طرح دار، ساق دستكش را كمی بلندتر از بقیه قسمت های زیرین در نظر گرفته اید ابتدا مانند تصویر ? میزان اضافی آن را به اندازه بقیه لایه ها ( پشم شیشه و آستری) به طرف داخل برگردانید و با كوك ثابت كنید. هر دو وجه دستكش ( پشت و رو) را به صورت برعكس از قسمت روی پارچه طرح دار بر روی هم قرار دهید و با چرخ خیاطی دور تا دور دستكش را به جز قسمت ورودی ساق، به هم بدوزید. به این ترتیب، پس از برگرداندن، دستكش كامل حاصل می شود.
دوخت نوار اریب لبه ساق: ابتدا نوار اریب را به اندازه دور ساق دستكش به اضافه دو سانتی متر برای جای دوخت ببرید. سپس آن را به صورت عرضی تا كنید و یك قسمت آن را در زیر یك لبه ساق و نیمه دیگر را بر روی آن قرار داده و كوك بزنید. پس از پایان این كار، محل اتصال نوار اریب و پارچه دستكش را به صورت زیگزاگ بدوزید. برای این منظور از یكی از درزهای دستكش (ترجیحاً درز كناری كه حلقه آویز برای آن در نظر گرفته شده است) شروع كنید و در همان محل نیز خاتمه دهید.
منبع : سایت تخصصی بانوان یزد


همچنین مشاهده کنید