پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا
محمد زمان (اول)
جنسیت: مرد
نام پدر: یوسف قمی
تولد و وفات: ( ... )۱۱۱۰ قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: نقاش ، مذهّب ، قلمدانساز و خطاط
نگارگر نوگرائی بود که شیوه و مکتب بهخصوصی در نقاشی ایجاد کرد که سالیان متمادی مورد استفاده و تقلید هنرمندان بعد از وی قرار گرفت. متأسفانه با وجود شهرتی که داشته ، احوال او به درستی معلوم نگشته و آنچه تاکنون در مورد این هنرمند به رشتهٔ تحریر درآمده ، پایهٔ استنادی نداشته است. محققان ایرانی و خارجی دربارهٔ او گفتهاند که محمد زمان به همراه عدهای از نقاشان دیگر ، برای بهرهمندی از الگوهای فرنگی به رم (ایتالیا) رفته و در آنجا به دین مسیحیت گرویده و نام پائولو را برای خود برگزیده است. سپس به ایران برگشته و تغییر مذهب خود را پنهان تنگه داشته و بعد از اینکه مورد ظن واقع شده به هندوستان رفته و به دربار شاهجهان راه یافته است. آنچه که این گفتهها را مردود دانسته ، نکتههائی چند است که در "احوال و آثار نقاشان" به تفضیل ارائه شده است. از جمله: استاد محمد زمان در شهر مذهبی قم به دنیا آمد. در جوانی به زیارت خانهٔ خدا رفت و پس از مدتی به اصفهان رفت و به خدمت استاد معین مصوّر رسید. همچنین نزد شیخ عباسی نیز کسب هنر نمود. علاوه بر آنها ، منبع تمرین محمدزمان ، تقلید و کپی استادانهای باسمهها و گراورها و پوسترهای تبلیغی مذهبی بود. وی در آرایش گل و مرغی و بوتهسازی و گلآرائی قوی دست وبد و در ارائهٔ دشت و دمن و خیابانسازی و حالات گرفت و گیر و مناظر رزمی و بزمی مهارت داشت. در چهرهسازی و شبیهسازی و همچنین در تذهیب و حلکاری و رنگآمیزی آنها دقیق و پروسواس بود و در نقش ابرها شیوهٔ کلاسیک را دنبال میکرد. او قواعد پرسپکتیو را در موضوعات کپی و تقلیدی در کمال دقت انجام میداد و شیوههایش در این رزمینه ، کاملاً اروپائی بود. این استاد قدیمیترین هنرمندی است که آثار روغنی قلمدانی را با امضاء "یا صاحب الزمان" در تاریخ ۱۰۷۰ق به یادگار نهاده است. از ارقام وی معلوم است که در خط نستعلیق و شکسته نیز مهارت داشته است. شیوهٔ او در نقاشی-که آمیختهای از شیوههای ایرانی و اروپائی و هندی بود - راهگشای نقاشان بسیاری شد و مورد تقلید قرار گرفت. از شاگردان مسلم وی ، دو فرزند هنرمندش محمدعلی ، و محمدیوسف میباشند که دنبالهرو مکتب پدر بودند و دیگری ، استاد علیاشرف است. از آثار او: قلمدان تابوتی جعبهای که بر رویهٔ آن سردستهٔ گل است و کنارهها تذهیب و جدولبندی شده ، با رقم: "هو ، یا صاحبالزمان سنهٔ ۱۰۷۰"؛ تصویر آبرنگی ظاهر شدن سیورغ به هنگام تولد رستم ، در نسخهای از "شاهنامه" با رقم: "کمترین بندگان محمد زمان صورت اتمام یافت۱۰۸۶"؛ قلمدان پر تصویر شکارگاهی که در کمال استادی عمل آمده ، با رقم: "هو یا صاحب الزمان ۱۱۱۰". بیش از پنجاه اثر دیگر وی در "احوال و آثار نقاشان" ذکر شده است.
نام پدر: یوسف قمی
تولد و وفات: ( ... )۱۱۱۰ قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: نقاش ، مذهّب ، قلمدانساز و خطاط
نگارگر نوگرائی بود که شیوه و مکتب بهخصوصی در نقاشی ایجاد کرد که سالیان متمادی مورد استفاده و تقلید هنرمندان بعد از وی قرار گرفت. متأسفانه با وجود شهرتی که داشته ، احوال او به درستی معلوم نگشته و آنچه تاکنون در مورد این هنرمند به رشتهٔ تحریر درآمده ، پایهٔ استنادی نداشته است. محققان ایرانی و خارجی دربارهٔ او گفتهاند که محمد زمان به همراه عدهای از نقاشان دیگر ، برای بهرهمندی از الگوهای فرنگی به رم (ایتالیا) رفته و در آنجا به دین مسیحیت گرویده و نام پائولو را برای خود برگزیده است. سپس به ایران برگشته و تغییر مذهب خود را پنهان تنگه داشته و بعد از اینکه مورد ظن واقع شده به هندوستان رفته و به دربار شاهجهان راه یافته است. آنچه که این گفتهها را مردود دانسته ، نکتههائی چند است که در "احوال و آثار نقاشان" به تفضیل ارائه شده است. از جمله: استاد محمد زمان در شهر مذهبی قم به دنیا آمد. در جوانی به زیارت خانهٔ خدا رفت و پس از مدتی به اصفهان رفت و به خدمت استاد معین مصوّر رسید. همچنین نزد شیخ عباسی نیز کسب هنر نمود. علاوه بر آنها ، منبع تمرین محمدزمان ، تقلید و کپی استادانهای باسمهها و گراورها و پوسترهای تبلیغی مذهبی بود. وی در آرایش گل و مرغی و بوتهسازی و گلآرائی قوی دست وبد و در ارائهٔ دشت و دمن و خیابانسازی و حالات گرفت و گیر و مناظر رزمی و بزمی مهارت داشت. در چهرهسازی و شبیهسازی و همچنین در تذهیب و حلکاری و رنگآمیزی آنها دقیق و پروسواس بود و در نقش ابرها شیوهٔ کلاسیک را دنبال میکرد. او قواعد پرسپکتیو را در موضوعات کپی و تقلیدی در کمال دقت انجام میداد و شیوههایش در این رزمینه ، کاملاً اروپائی بود. این استاد قدیمیترین هنرمندی است که آثار روغنی قلمدانی را با امضاء "یا صاحب الزمان" در تاریخ ۱۰۷۰ق به یادگار نهاده است. از ارقام وی معلوم است که در خط نستعلیق و شکسته نیز مهارت داشته است. شیوهٔ او در نقاشی-که آمیختهای از شیوههای ایرانی و اروپائی و هندی بود - راهگشای نقاشان بسیاری شد و مورد تقلید قرار گرفت. از شاگردان مسلم وی ، دو فرزند هنرمندش محمدعلی ، و محمدیوسف میباشند که دنبالهرو مکتب پدر بودند و دیگری ، استاد علیاشرف است. از آثار او: قلمدان تابوتی جعبهای که بر رویهٔ آن سردستهٔ گل است و کنارهها تذهیب و جدولبندی شده ، با رقم: "هو ، یا صاحبالزمان سنهٔ ۱۰۷۰"؛ تصویر آبرنگی ظاهر شدن سیورغ به هنگام تولد رستم ، در نسخهای از "شاهنامه" با رقم: "کمترین بندگان محمد زمان صورت اتمام یافت۱۰۸۶"؛ قلمدان پر تصویر شکارگاهی که در کمال استادی عمل آمده ، با رقم: "هو یا صاحب الزمان ۱۱۱۰". بیش از پنجاه اثر دیگر وی در "احوال و آثار نقاشان" ذکر شده است.
منبع : مطالب ارسالی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب دولت دولت سیزدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی رافائل گروسی رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی حجاب انتخابات مجلس مجلس
قتل تهران پلیس هواشناسی شهرداری تهران وزارت بهداشت بارش باران آموزش و پرورش سیل سلامت فضای مجازی قوه قضاییه
گاز نمایشگاه نفت خودرو قیمت دلار قیمت خودرو مالیات قیمت طلا مسکن حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون محمدمهدی اسماعیلی کتاب سریال سینمای ایران دفاع مقدس سینما تئاتر موسیقی رسانه ملی
اینوتکس دانشجویان دانش بنیان
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل جنگ غزه فلسطین آمریکا رفح حماس روسیه حمله به رفح نوار غزه ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر ذوب آهن بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران نساجی لیگ برتر فوتبال ایران
اینترنت تبلیغات اپل عیسی زارع پور سامسونگ ناسا گوگل آب مایکروسافت شبکه اجتماعی
سرطان هندوانه آسم سنگ کلیه بیماران خاص کمردرد اعتیاد بیمه سبزیجات افسردگی