جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نقش رنگ در غذای کودکان


نقش رنگ در غذای کودکان
• سبز
تاثیر خوردن سبزی ها و سبزیجات سبز بر هیچ كس پوشیده نیست. سبزیجات سبز حاوی مجموعه ای از آنتی اكسیدان ها هستند. با خوردن سبزی ها استخوان ها و دندان هایی محكم خواهید داشت. سبزی ها ابتلا به سرطان را نیز كاهش می دهند.
بعضی از سبزی ها عبارتند از مارچوبه، فلفل های سبز، بروكلی، تمام برگ های خوراكی، خیار، لوبیا سبز، نخودسبز، كدوی سبز، كرفس، كلم، كیوی، طالبی، سیب و انگور.
• قهوه ای و سفید
رنگ های سفید و كرم تا قهوه ای را نیز می توان در زمره رنگین كمان خوراكی ها جای داد، خواص سلامتی بخش و مفید سیر و پیاز سال ها است كه زبانزد متخصصین تغذیه است و نیز محققین دریافته اند كه این گروه از مواد غذایی در پایین آوردن سطح كلسترول خون مفید بوده و در حفظ سلامت قلب موثر هستند.
از این گروه می توان به پیازها، سیر، گل كلم، سیب زمینی، قارچ، موز، خرما، و هلوی سفید اشاره كرد.
پس از آشنایی با برخی از خواص و دسته بندی مواد خوراكی برحسب رنگشان نوبت به كاربرد آنها در تهیه غذاهای جذاب برای كودكان می رسد.
بشقاب غذا را چون بوم نقاشی ببینید و به فرزندتان كمك كنید تا روی این بوم با استفاده از مواد خوراكی رنگینی كه در اختیارش قرار می دهید مطابق سلیقه خودش منظره ای زیبا بیافریند. چند بوته كوچك بروكلی بخارپز یا آب پز و مقداری لوبیا سبز درسته پخته می توانند درخت های این منظره باشند، یك عدد گوجه فرنگی گیلاسی به جای خورشید و یك مشت نخودفرنگی و دانه ذرت هم به جای گل ها.
از انواع میوه و سبزیجات برای تزئین غذاهای گوناگون كه ممكن است بعضی از آنها نیز چندان مورد علاقه فرزندتان نباشد بهره بگیرید. با استفاده از قوه تخیل خود و كودكتان با اشكال و طرح های فانتزی این غذاها را بیارایید.
در فصل تابستان پوره های رنگارنگی از میوه های گوناگون درست كنید و آنها را در یك جایخی ریخته و در فریزر قرار دهید. از این مكعب های یخ میوه ای برای سرو نوشیدنی های كودكان استفاده كنید.
به جای تنقلات پرچربی و پرنمك برگه خشك شده میوه ها و مغزهایی مانند گردو و پسته را در دسترس بچه ها قرار دهید.
با فرزندتان بازی شناخت طعم میوه ها را ترتیب دهید. چشمان او را با یك دستمال ببندید و قطعاتی از میوه های گوناگون را در دهانش بگذارید تا با خوردن آنها نوع میوه یا سبزیجات را تشخیص دهد. خلاصه اینكه از خلاقیت شخصی خود نیز برای ایجاد عادات صحیح غذایی در فرزندتان بهره بگیرید.
شما از مواد غذایی رنگی نیز می توانید به عنوان حربه ای برای خوراندن گوشت به كودكانتان استفاده كنید. بسیاری از كودكان علاقه زیادی به خوردن گوشت از خود نشان نمی دهند كه آن هم یا به تنفر آنها از بوی گوشت برمی گردد یا اینكه از تكه های گوشت در غذا خوششان نمی آید. بدین منظور می توانید از سبزیجاتی نظیر هویج، سیب زمینی و شلغم برای گرفتن بوی گوشت در غذا استفاده كنید، اینگونه هم غذا خوش رنگ و بو می شود و هم خوردنی.
تاثیر رنگ در غذای كودكان به قدری زیاد است كه آنها ترجیح می دهند به جای استفاده از غذاهای خانگی در زنگ تفریح، خوراكی های خوش آب و رنگ بوفه مدرسه را تهیه نمایند. برای رفع این عادت كه یكی از مهمترین دلایل چاقی كودكان به شمار می رود، بهتر است برای برانگیختن اشتهای كودكان به خوردن ساندویچ های خانگی به سبزیجات و میوه های رنگی متوسل شوید تا پفك و پاستیل و چوب شور!
در آخر به خاطر داشته باشید طبق تحقیقات دانشمندان اگر بتوانید هر طعم جدید را حتی با اصرار حدود ۱۰بار به كودكتان بخورانید او این طعم را پذیرفته و به آن عادت می كند. پس ناامید نشوید و به هر حربه ای شده مواد مفید ولی نه چندان خوشمزه را با اشكال رنگارنگ و جذاب به فرزندانتان عرضه كنید.
شركت دادن بچه ها در خرید سبزیجات نیز می تواند آنها را به خوردن آنچه خود انتخاب كرده اند ترغیب كند. آنها را با خود به فروشگاه های عرضه كننده سبزیجات و میوه ببرید و اجازه بدهید آنچه ترجیح می دهند خریداری كنند.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید