جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ته چین مرغ


ته چین مرغ
● مواد لازم :
▪ برنج یك كیلو گرم
▪ مرغ متوسط یك عدد
▪ ماست ۷۵۰ گرم (معادل یك لیوان)
▪ روغن ۳۵۰ گرم
▪ زرده تخم ‌مرغ چهار عدد
▪ زعفران ساییده دو قاشق چایخوری
▪ نمك و ادویه به مقدار مورد نیاز
● طرز تهیه :
گوشت مرغ را با مقداری آب و نمك و ادویه بپزید. هنگامی كه مرغ پخت و حدود یك استكان آب آن باقی ماند, آب مرغ را جدا كنید و پش از درآوردن استخوانهای آن, مرغ را به قطعات كوچكتر تقسیم كنید. زعفران را در مقدار كمی آب گرم حل كنید و آن را با دو زرده تخم مرغ, تمام ماست و مقدار كمی نمك و فلفل مخلوط كنید و مرغ پخته شده را حداقل به مدت سه تا چهار ساعت در مخلوط ماست داخل یخچال بگذارید.
برنجی را كه از قبل خیس كرده‌اید بجوشانید و آبكش كنید.
دو عدد زرده تخم مرغ, ۱۵۰ گرم روغن (ذوب شده) و نصف مخلوط ماستی را كه مرغ را در آن خوابانده بودید با دو تا سه كفگیر برنج مخلوط كنید و در ته دیگ یا قابلمه بریزید و با ته قاشق آن را صاف كنید. مقداری مرغ به صورت یك لایه نازك روی ته دیگ بچینید و روی آن نیمی از پلو را بریزید. بقیه مرغ را روی برنج بچینید و بقیه برنج را نیز روی مرغ بریزید و سطح مرغ را با برنج بپوشانید.
آب مرغ را با یك قاشق چایخوری زعفران مخلوط كنید و روی برنج بریزید. سطح برنج را با كفگیر كمی فشار دهید تا برنج كمی فشرده شود.
باقیمانده مخلوط ماست را روی برنج بریزید و سه تا چهار قاشق غذا خوری روغن را ذوب كنید و روی برنج بریزید و آن را دم كنید. بعد از یك و نیم ساعت ته چین آماده است. پس از دم كشیدن, به سرعت قابلمه را در دیس وارونه كنید تا ته چین به شكل قالبی خارج شود. اگر ته چین به شكل قالبی در نیامد, می‌توانید ابتدا آن را با چاقو به چهار قسمت تقسیم كنید و سپس در دیس بگذارید.
منبع : میکرو فارس


همچنین مشاهده کنید