شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۴ آذر ـ برخی دیگر از رویدادهای ۲۵ نوامبر


● ۱۸۳۵: اندرو کارنگی Andrew Carnegie اسکاتلندی که به آمریکا مهاجرت و صنایع فولاد این کشور را گسترش داد و کتابخانه تاسیس کرد به دنیا آمد. وی در اوت ۱۹۱۹ درگذشت .
● ۱۸۶۴: نقشه هواداران کنفدراسیون آمریکا ( اختیارات کامل در دست ایالات ) برای آتش زدن شهر نیویورک خنثی شد.
● ۱۸۶۷: آلفردنوبل (سوئدی) اعلام کرد که ماده منفجره دینامیت را تولید کرده است. وی که بعدا از این عمل خود که ساخت یک وسیله تخریب بود پشیمان شده بود دارایی اش را وقف دادن جایزه سالانه به کسانی کرد که در طول سال به بشریت خدمت بزرگ کرده باشند. وی صاحب چند کارخانه در کشورهای اروپایی بود.
● ۱۸۹۵: آناستاس میکویان ، مرد زرنگی که تا بالاترین مقام شوروی بالا رفت به دنیا آمد. در باره زرنگی وی که از ارمنستان بود گفته اند که میکویان چنان مهارت داشت که می توانست به اسکیموها بستی بفروشد!.
● ۱۸۹۷: دولت اسپانیا به مهاجر نشین قدیمی خود پوتوریکو که بعدا به تصرف آمریکا درآمد خودمختاری داد.
● ۱۹۴۸: ارتش ونزوئلا كودتا كرد، رئیس جمهوری بركنار شد و ژنرالها زمام امور را به دست گرفتند.
● ۱۹۷۳: دولت هوادار غرب جورج پاپادوپولوس در یونان در یک کودتای بدون خونریزی که توسط چند سرهنگ "هوادار غرب" انجام شد برکنار گردید!. بعضی منابع، پاپادوپولس را حقوق بگیر "سیا" قلمداد کرده اند.
● ۱۹۷۷: دكتر منوچهر اقبال پزشك بیماری های عفونی چهارم آذر ماه ۱۳۵۶ درگذشت. وی از دهه ۱۳۲۰ همواره وزیر (وزارتحانه های ناهمگون)، نخست وزیر، موسس حزب، و مدیر نفت بود و راز این كار هنوز به درستی روشن و اعلام نشده است. پژوهش، تنها در همین یك مورد بسیاری از ضعف ها و نارسایی ها و ... حاكمیت در ایران را در قرن بیستم نشان خواهد داد و این، وظیفه «گروههای تاریخ» دانشگاههاست كه تحقیق در این زمینه را به صورت تكلیف به دانشجویان خود بدهند. مورد دكتر اقبال، در تاریخ دو قرن اخیر ایران نظایر فراوان داشته است.
● ۱۹۷۸: یک جت مسافربر امریکن ارلاینز از نوع " دی سی ۱۰ " هنگام بلند شدن از فرودگاه شیکاگو سرنگون شد و ۲۷۵ تن کشته شدند.
● ۱۹۹۲: پارلمان چك اسلواكی پذیرفت كه این كشور تجزیه و دو جمهوری مستقل اسلواكی و چك تاسیس شوند. جمهوری چك اسلواكی پس از پایان جنگ جهانی اول و انهدام امپراتوری اتریش به وجود آمده بود.
● ۲۰۰۳: شورای موقت عراق بانو « رند رحیم فرانكه » را كه در عراق متولد شده و تابعیت دولت آمریكا را دارد و در سی سال گذشته عمدتا در آمریكا زندگی كرده به سمت نخستین سفیر عراق در آمریكا در ۱۳ سال اخیر منصوب كرد . بانو فرانكه در واشنگتن یك بنیاد عراقی ضد صدام حسین تشكیل داده بود و از این طریق با او مبارزه می كرد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید