جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چگونه از تعطیلات نوروز لذت ببریم؟


▪ توصیه‌های تغذیه‌ای:
در تعطیلات نوروزی بعلت اینکه افراد دور هم جمع می شوند غذای بیشتری مصرف میکنند و از طرف دیگر به همین علت مصرف تنقلات نیز افزایش می یابد . مصرف زیاد شیرینی جات و تنقلات بخصوص در افرادی که دچار بیماری قلبی ، دیابت و افزایش فشار خون می باشند دردسر ساز می شود . مصرف ۱۰۰ گرم تنقلات حدود ۶۵۰-۶۰۰ کیلوکالری انرژی تولید می کند که برای سوخت این میزان کالری نیاز به ۴ تا ۵ ساعت پیاده روی می باشد . از طرفی هر قطعه شیرینی بسته به اندازه آن معادل ۲۰۰ تا ۴۵۰ کیلوکالری انرژی ایجاد می‌کند و از طرفی بعلت مصرف روغن های نامرغوب و چندبار مصرف خصوصاً روغن های جامد حاوی ترانس، خطر تصلب شرائین و افزایش فشارخون را بهمراه دارد . همچنین مصرف آجیل بعلت شوری آن در بیماران مبتلا به فشار خون باعث افزایش فشار خون می شود .
▪ مصرف تنقلات و اختلالات گوارشی
مصرف تنقلات در زمان های نامناسب ، سبب اختلالات گوارشی شده که این مسئله در تعطیلات نوروز افزایش می‌یابد.
اگر مایل به مصرف تنقلات هستید سعی کنید آن را به میزان کم و در فاصله زمانی دو ساعت پیش از وعده‌های اصلی غذا یا بعبارتی در میان وعده های غذائی مصرف نمائید تا بر میزان تغذیه بخصوص کودکان اثر سوء‌ ایجاد ننماید . از طرفی مصرف زیاد تنقلات علاوه بر فساد دندانها و افزایش چربی خون بعلت ایجاد کالری بالا سبب افزایش وزن می شود . کودکان بعلت داشتن معده کوچک با مصرف تنقلات و شیرینی جات خیلی زود سیر شده و نمی توانند از غذای اصلی استفاده کنند . همچنین بعلت اینکه نمی توانند آجیل را خوب بجوند با اختلالات گوارشی مواجه می شوند .
▪ « توصیه‌های تغذیه‌ای در هنگام سفر »
بدلیل عدم رعایت بهداشت کافی و همچنین نگهداری مواد غذائی بصورت نامناسب در رستورانهای بین راهی از مصرف غذا در این مکانها پرهیز کرده و در بین راه از غذاهای سبک و خانگی استفاده کنید . اگر مجبور به مصرف غذا دراین رستورانها هستید از مصرف گوشت چرخ کرده و ماهی مانده قویاً پرهیز کنید .
در صورتیکه در طول مسافرت از کنسرو استفاده می کنید به تاریخ مصرف آن توجه نموده و به قوطی آن دقت کنید تا دچار فررفتگی ، زنگ زدگی و یا بادکردگی نباشد و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید .
از مصرف آب و غذا در رستورانهای غیر بهداشتی و استعمال صابونهای جامد در دستشوئی ها و توالت ها خودداری کنید . زیرا صابونهای جامد ممکن است باعث انتقال بیماری شود .
▪ « توصیه های ایمنی هنگام رانندگی »
ابتدا وسیله نقلیه خود را کنترل کنید تا از هر نظر دچار نقص ایمنی نباشند ، وسیله گرم کننده ، چراغهای اتومبیل ، ترمزها و .... همگی سالم باشند .
راننده اتومبیل هنگام رانندگی در هوشیاری کامل باشد . همیشه قبل از مسافرت خوب بخوابید تا هنگام رانندگی در جاده بعلت بی خوابی دچار حادثه نشوید .
در هنگام نوروز بعلت نوسانات زیاد آب و هوا و غیرقابل پیش بینی بودن هوا بخصوص در جاده های کوهستانی سعی کنید در هنگام روز رانندگی کنید و تا حد امکان در شب از رانندگی پرهیز کنید . قابل ذکر است به میزان کافی غذا و لباس گرم با خود داشته باشید و در جاده ها با سرعت مطمئن حرکت کنید و به علائم رانندگی توجه کافی داشته باشید .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید