جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۱ بهمن ـ ۱۰ فوریه ـ آغاز عصر « مکارتییسم » در آمریکا


سناتور جمهوریخواه ایالت ویسكانسین آمریكا جوزف مككارتیMcCarthy هشتم فوریه ۱۹۵۰ با این ادعا كه سازمانهای دولتی آمریكا از جمله وزارت خارجه این كشور لانه كمونیستها شده اند و كمونیستها به رسانه های گروهی از جمله استودیوهای تولید فیلم سینمایی و بنگاههای نشر كتاب رخنه كرده اند ، وضعیتی را در آن كشور به وجود آورد كه در تاریخ به « مكارتییسم » معروف شده است . در این دوره هركس می توانست به مخالف خود برچسب كمونیست بودن و یا حامی سرخها بزند و از میدان خارج سازد . این وضعیت كه تا فروپاشی شوروی سایه آن كم و بیش دیده می شد ، امریكا را از مدیران امور عمومی ، نویسندگان و پژوهشگران مهمی محروم كرد. بیشتر این عده از ادامه خدمت مایوس شده و خانه نشینی اختیار كردند.
مككارتی كه یك سناتور تازه كار بود دهم فوریه ۱۹۵۰ فهرستی حاوی نام و مقام ۲۰۵ كارمند وزارت خارجه امریكارا كه در دست داشت در یك مصاحبه مطبوعاتی به روزنامه نگاران نشان داد و گفت كه اینان كه طراح و مجری سیاست خارجی امریكا هستند ، خود كمونیست و در نتیجه جاسوس شوروی هستند و دین آچسن وزیر خارجه این را می داند و به جای بركنار ساختن آنان شلوار راه ــ راه دیپلماتیك می پوشد و به لهجه بریتانیایی سخن می گوید.
سنای آمریكا تحت فشار افكار عمومی كه در آستانه بی اعتمادی نسبت به كارمندان دولت قرار گرفته بودند كمیته ای را مامور رسیدگی به ادعای مككارتی كرد و این وضعیت كه هر روز گزارشهایش وسیعا در رسانه ها منعكس می شد تا دوم دسامبر سال ۱۹۵۴ ادامه داشت .
دمكراتهای سنا در ژوئیه سال ۱۹۵۰ ، پنج ماه پس از اعلام ادعای مككارتی ، پی به بزرگ جلوه داده شدن موضوع برده بودند و نظر خود را در سنا اعلام كرده بودند كه مككارتی آنان را تهدید به كشاندن به دادگاه كرد و به كار خود ادامه داد . در یك مورد حتی كنگره را مجبور به بررسی طرح قانونی كرد كه برای عضویت در حزب كمونیست امریكا جریمه و مجازات تعیین شده بود كه طرح به دلیل مغایرت با اصل ازادی عقیده به تصویب نرسید. مككارتی در این مدت حتی محقق معروف « اوون لاتیمور » را هم كمونیست و جاسوس شوروی اعلام كرده بود. جمعا دو هزار تن از كاركنان دولت تصفیه شدند كه در جلسه ۲ دسامبر سال ۱۹۵۴ سنا ، سناتورهای حزب دمكرات كارها و ادعاهای مككارتی را اغراق آمیز و برای جامعه آمریكا زیان آور خواندند و برای محكوم كردن و تقبیح او رای گرفته شد و وی با ۶۷ رای موافق در برابر ۲۲ رای مخالف تقبیح و به « مكارتییسم » پایان داده شد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید