شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
۶ اسفند ـ ۲۵ فوریه ـ پیدایش پاپیولیسم
با تشكیل نشست انجمن « نارودنیكی » مركب از اندیشمندان در فوریه سال ۱۸۷۰ در روسیه فرضیه « پاپیولیسم نوین » پا به عرصه وجود گذارد و به سرعت جهانگیر شد.
تفكری را « پاپیولیسم » گویند كه در عین حال كه بر منافع ملی و خصلت های فرهنگی تاكید دارد ، به موازات آن حامی عوام الناس و تامین حقوق و رفاه آنان است. بنا براین ، بر ضد امتیازات طبقات بالای جامعه است .
اصحاب این تفكر به شدت از رای اكثریت و قدرت ناشی از آن پشتیبانی می كنند . پس ، هوادار حل مسائل از طریق رفراندم هستند و بهترین وسیله رسانیدن پیام خود را به مخاطبان؛ برپاداشتن اجتماعات و انتشار اظهار نظرها و بیانات و سخنرانی ها و مصاحبه ها می دانند. به زعم انها ، اجتماعات باید دارای قطعنامه حاوی هدفها و خواستها باشدكه به تصویب جمع برسد كه برگی است قاطع . به این سبب پاپیولیست ها طرفدار تماس مستقیم با مردم و تبلیغ مستقیم برنامه های خود هستند . در نظر آنان « مردم » یعنی « اكثریت » .
بیشتر «پاپیو لیستها » همانند انجمن « نارودنیكی » ۱۳۳ سال پیش معتقدند كه دمكراسی برپایه الگوی دیگران « اصطلاحا : وارداتی » برای یك ملت فاجعه به بار می آورد ؛ لذا هر كشور با توجه به شرایط موجود آن باید دمكراسی خاص خود را داشته باشد.
پاپیولیستها « كاپیتالیسم » را رد می كنند و سوسیالیسم خالص را هم نمی پذیرند و از نوعی سوسیال دمكراسی جانبداری می كنند كه برپایه سنتهای ملی طرح ریزی شده باشد.
الكساندر هرزن Herzen از پاپیولیستهای معروف گفته است : ماركسیسم ( سوسیالیسم خالص ) نمی تواند در یك جامعه عقب مانده پیاده شود . هر جامعه ، اگر بخواهد سوسیالیست شود، برای توفیق در آن باید برای خود سوسیالیسمی مطابق شرایط و ذهنیت مردم بسازد. اگر سوسیالیسم در جامعه ای كه آمادگی هضم آن را ندارد پیاده شود به نوع دیگری از كاپیتالیسم و احیانا آنارشیسم منجر می شود. برای تكمیل بنای سوسیالیسم باید گام به گام پیش رفت و در برداشتن گامها دقت كرد . نمی شود پاره ای از پله ها را استثناء كرد و از روی آنها جهید.
تعاریف پاپیولیسم همانند سوسیال دمكراسی در هر جامعه ای متفاوت است و نمی توان گفت كه این تفكر در قاره آمریكا همان است كه در آفریقا وجود دارد. در بعضی كشورها مخصوصا در كشورهای آسیایی مفهوم « راه سوم » از آن استنباط می شود ایرادی كه كارشناسان علوم سیاسی بر فرضیه « پاپیولیسم » وارد می آورند این است كه توجه صرف به رای و خواست اكثریت ، بی اعتنایی به حقوق اقلیت است كه نمی شود آنان را هم كنار گذارد و نادیده گرفت .
تفكری را « پاپیولیسم » گویند كه در عین حال كه بر منافع ملی و خصلت های فرهنگی تاكید دارد ، به موازات آن حامی عوام الناس و تامین حقوق و رفاه آنان است. بنا براین ، بر ضد امتیازات طبقات بالای جامعه است .
اصحاب این تفكر به شدت از رای اكثریت و قدرت ناشی از آن پشتیبانی می كنند . پس ، هوادار حل مسائل از طریق رفراندم هستند و بهترین وسیله رسانیدن پیام خود را به مخاطبان؛ برپاداشتن اجتماعات و انتشار اظهار نظرها و بیانات و سخنرانی ها و مصاحبه ها می دانند. به زعم انها ، اجتماعات باید دارای قطعنامه حاوی هدفها و خواستها باشدكه به تصویب جمع برسد كه برگی است قاطع . به این سبب پاپیولیست ها طرفدار تماس مستقیم با مردم و تبلیغ مستقیم برنامه های خود هستند . در نظر آنان « مردم » یعنی « اكثریت » .
بیشتر «پاپیو لیستها » همانند انجمن « نارودنیكی » ۱۳۳ سال پیش معتقدند كه دمكراسی برپایه الگوی دیگران « اصطلاحا : وارداتی » برای یك ملت فاجعه به بار می آورد ؛ لذا هر كشور با توجه به شرایط موجود آن باید دمكراسی خاص خود را داشته باشد.
پاپیولیستها « كاپیتالیسم » را رد می كنند و سوسیالیسم خالص را هم نمی پذیرند و از نوعی سوسیال دمكراسی جانبداری می كنند كه برپایه سنتهای ملی طرح ریزی شده باشد.
الكساندر هرزن Herzen از پاپیولیستهای معروف گفته است : ماركسیسم ( سوسیالیسم خالص ) نمی تواند در یك جامعه عقب مانده پیاده شود . هر جامعه ، اگر بخواهد سوسیالیست شود، برای توفیق در آن باید برای خود سوسیالیسمی مطابق شرایط و ذهنیت مردم بسازد. اگر سوسیالیسم در جامعه ای كه آمادگی هضم آن را ندارد پیاده شود به نوع دیگری از كاپیتالیسم و احیانا آنارشیسم منجر می شود. برای تكمیل بنای سوسیالیسم باید گام به گام پیش رفت و در برداشتن گامها دقت كرد . نمی شود پاره ای از پله ها را استثناء كرد و از روی آنها جهید.
تعاریف پاپیولیسم همانند سوسیال دمكراسی در هر جامعه ای متفاوت است و نمی توان گفت كه این تفكر در قاره آمریكا همان است كه در آفریقا وجود دارد. در بعضی كشورها مخصوصا در كشورهای آسیایی مفهوم « راه سوم » از آن استنباط می شود ایرادی كه كارشناسان علوم سیاسی بر فرضیه « پاپیولیسم » وارد می آورند این است كه توجه صرف به رای و خواست اكثریت ، بی اعتنایی به حقوق اقلیت است كه نمی شود آنان را هم كنار گذارد و نادیده گرفت .
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
حجاب گشت ارشاد حماس ایران رئیس جمهور پاکستان رئیسی دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی کارگران رهبر انقلاب سریلانکا
کنکور سیل درمان تهران هواشناسی قم سازمان سنجش فضای مجازی اصفهان شهرداری تهران پلیس زنان
دلار قیمت دلار بانک مرکزی قیمت خودرو آفریقا تورم قیمت طلا بازار خودرو سایپا ایران خودرو ارز مسکن
پایتخت خانواده تلویزیون موسیقی ترانه علیدوستی فیلم سریال سینمای ایران مهران مدیری کتاب
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین طالبان اوکراین ایالات متحده آمریکا ترکیه
پرسپولیس فوتبال جام حذفی آلومینیوم اراک استقلال فوتسال بازی بارسلونا تیم ملی فوتسال ایران باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال تراکتور
هوش مصنوعی سامسونگ گوگل همراه اول ناسا الماس تسلا فیلترینگ نخبگان
مالاریا آلزایمر کاهش وزن سلامت روان زوال عقل داروخانه