جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲ فروردین ـ ۲۲ مارس ـ کنستانتین، امپراتوری که استانبول را ساخت، یکشنبه ها را تعطیل عمومی و اجباری اعلام داشت و مسیحیت را تحمل کرد


كنستانتین امپراتور مقتدر همه قلمرو روم ۲۲ مارس سال ۳۳۷ میلادی درگذشت.پاره ای از اسناد ، تاریخ مرگ او را ۲۲ ماه مه این سال نوشته اند كه با تطبیق تقویمها این روز درست تر است.
از كارهای مهم كنستانینن دستور ساختن شهر بزرگی در كنار تنگه بسفور در محل مهاجر نشین قدیمی یونانیان به نام بیزانتیوم است كه به نام وی كنستانتینوپل Constantinople ( شهر كنستانتین ) نامیده شد كه از سال ۱۴۵۳ پس از تصرف آن به دست تركان عثمانی به اسلامبول ( شهر اسلام ) تغییر نام داده شد كه اینك به همان گونه كه تلفظ می شود
« استانبول » نوشته می شود. كنستانتین ۱۱ مه سال ۳۳۰ میلادی دستور ساختن كنستانتینوپل ( قسطنطنیه ) را صادر كرد تا پایتخت شرقی روم و نزدیك به ایران باشد ؛ زیرا با روی كار آمدن ساسانیان و احیای ناسیونالیسم سازش ناپذیر ایرانی راهی جز این ، برای امپراتوری روم باقی نمانده بود.
دیگر از كارهای مهم كنستانتین كه تا به امروز باقی مانده و رعایت می شود ، تعطیل روز یكشنبه است . وی ۳ ژوئیه سال ۳۲۱ اعلام كرد كه از آن پس یكشنبه ها در سراسر قلمرو روم تعطیل عمومی و اجباری خواهد بود و روز استراحت است.
كنستانتین كه پس از پیروزی بر رقیبان داخلی، ۲۸ اكتبر سال ۳۱۲ میلادی خود را امپراتور همه روم اعلام داشت تاكید كرد كه مسیحیت را تحمل می كند و بعد ا ضدیت با معتقدان به خدایان متعدد را آغاز كرد و آنان را مشرك خواند و دستور مصادره اموال معابد آنان را صادر كرد ولی اجازه تخریب نداد و بیشتر این معابد به مرور زمان تبدیل به كلیسا شدند.
به دستور كنستانتین ، طاق نصرت معروف شهر روم ساخته شد. كنسانتین در شهر قسطنطنیه مدفون است.
امپراتوری روم از سال ۳۰۶ دچار رقابت ژنرالها و مدعیان متعدد امپراتور شدن و جنگ داخلی بود . مورخان نوشته اند كه اگر ایران در آن زمان دارای رئیس كشور بود ، كار روم همان زمان پایان یافته بود . شاه ایران در آن زمان یك كودك بود كه در سال ۳۱۰ میلادی ۱۷ ساله شد و به نام شاپور دوم ( ذوالاكتاف ) خود زمام امور را به دست گرفت و بعدا دوبار رومیان را شكست سخت داد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید