جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

شیرآلات هیدرومکانیکال


شیرآلات هیدرومکانیکال
هدف از این بحث جلب همکاری علمی و فنی در زمینه های طراحی، ساخت و انتخاب شیرآلات هیدرو مکانیکال میباشد.
ضمن معرفی مختصر از کار برد و پارامترهای انتخاب ومسائل قابل توجه در طراحی وساخت این شیرآلات سعی شده است با دسته بندی پارامترها و مسائل در شکافته شدن موضوع، همکاران و مهندسان و محققان عزیزما را یاری نمایند.
دانشجویان عزیز ضمن بهره برداری از اطلاعات با مشارکت در این مبحث و با ارائه نقطه نظرات خود به باروری و اثر بخشی این اطلاعات کمک خواهندنمود.
پارامترهای سهولت ساخت، هزینه خرید و نگهداری، میزان تحمل فشار و انتقال دبی و نوع ماموریت، تعیین کننده انتخاب شیر آلات میباشند. منظور از نوع ماموریت، شیرهای کنترل دبی خروجی و یاشیرهای قطع کن می باشد.
شیرهای قطع کن معمولاً قبل از شیرهای کنترل و یا توربین ها کاربرد دارند و پشتیبانی به جهت قطع کامل را انجام میدهند.
رایجترین این شیرها Butterfly valve یا شیر پروانه‌ای، Ball value یا شیرهای کروی و Gate valve یا شیرهای کشویی میباشند.
شیرهای کنترل کننده‌ی دبی پیچیده تروگرانتر هستند. مشهورترین آنها Hollow Jet valve ،Howell Bunger valve، Needle Valve (شیرهای سوزنی)، Sleeve Valve (شیرهای غلافی غرقابی) نام دارند.
▪ نکات مهم در طراحی و ساخت این شیرها عبارتند از:
۱) نیروی راه انداز وتجهیزات خاص راه اندازی
۲) ارتعاش شیر
۳) کاویتاسیون
۴) تاثیر در جریان
۵) میزان تحمل فشار
۶) آب بندی وموادمصرفی درآب بندها
۷) سهولت تعمیرو نگهداری ونصب وتنظیم آنها
۸) حوضچه های آرامش
اغلب شرکتهای تجهیزات هیدرو مکانیکال دنیا نسبت به طراحی و ساخت این شیرآلات توجه داشته اند و بخشی از بازار مصرف را تصاحب نموده ا ند.
در ایران شیرهای پروانه ای با قطر کمتراز ۲متر ساخته میشوند. شیرهای کنترلی هاول بانگردر دو قطر ۹۰۰ و۱۲۰۰ توسط شرکتهای نیرپارس وماشین سازی اراک طراحی وساخته شده اند، اما اغلب شیرآلات مورد نیاز پروژه های جاری وارداتی میباشند که فرصت خوبی را برای تجهیزات سازان چه در تصاحب بازار داخلی و چه در سطح صادرات مهیا نموده است.
منبع : سایت همکلاسی


همچنین مشاهده کنید