یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

طراحی، روش درست یا نادرست؟


طراحی، روش درست یا نادرست؟
▪ مرحله اول: تهیه و انتخاب موضوع طراحی
آیا در هنگام طراحی یک صحنه، روش درست یا نادرستی در ارتباط با شروع کار وجود دارد؟ پاسخ بسیار ساده است، خیر. طراحی چیزی است که برای خودتان می‌آفرینید. این مرجع خودتان است و در درجه نخست تنها شمائید که از آن سود می‌برید.
هر آنچه که برای یک طراحی موردنیاز است و آنچه که خواهید کشید به میل خودتان بستگی دارد. تنها با کسب تجربه متوجه خواهید شد که در طول طراحی به چه چیزهائی نیاز دارید و باید از چه چیزهائی استفاده کرده و نت‌برداری کنید.
به منظره ساحل زیر بنگرید که به یک نقاشی وسیع و پهناور از آسمان در سمت چپ تا جائی‌که کوه در سمت راست به دریا رسیده منجر شده است. ابرها در افق به سردی می‌گرایند، حالتی‌که انگار توده‌ای از هوا را نشان می‌دهند.
▪ مرحله دوم: ساده‌کردن موضوع طراحی
در این طراحی، در بخش چپ منظره و آسمان، متوجه می‌شوید که نقاش قصد دارد آسمانی با نکات و ظرافت‌های بسیاری را به نمایش بگذارد و بیشتر به ضبط اشکالی که می‌سازد پرداخته است. درست مثل افرادی که در ساحل راه می‌روند و تنها به یک اشاره اکتفا می‌کنند.
▪ مرحله سوم: تنها عوامل ضروری را روی صحنه آورید
در این طراحی، در بخش راست منظره، بخش‌هائی وجود دارند که بخش‌های موردنیاز در صحنه را به هنرمند یادآوری می‌کنند که تاریکی رقیق دریا در قسمت افق و حباب‌های روی سطح موج از آن جمله‌اند. در اینجا نقاش ترجیح داده به‌جای گذران وقت برای طراحی و نقاشی ظرافت‌های مورد نیاز، آنها را به زبان آورد.
حال به تصویر مرحله چهارم نگاه کنید. قسمت راست همان صحنه را در نظر بگیرید که توسط هنرمند دیگری کشیده شده است. متوجه می‌شوید که این نقاش بیشتر به‌کار توجه کرده و نگاه دقیق‌تر و نزدیک‌تری به موضوع داشته است. در انتهای کوهستان، در جائی‌که کوه به دریا می‌رسد و با کمی توجه به جائی‌که دریا به ساحل و ماسه‌ها می‌رسد، متوجه این مسئله خواهید شد. (مقدار کمی از رنگ در ”موج‌های کوچک“ استفاده شده است.)
▪ مرحله چهارم: بازگشت به استودیو
در هر دوی این شرایط، هنرمندان تدارک یک بخش ضبط شده را دیده‌اند که هم می‌توان از آن به تنهائی استفاده کرد و هم می‌توان برای تکمیل عکس از آن بهره گرفت. بخش‌های چشم‌گیر صحنه که موجب جلب توجه همگان شده و احساسات بینندگان را برمی‌انگیزند، ضبط می‌شود. (سایه‌های روی کوه‌ها و دسته ابرهای بالای دریا) به یاد داشته باشید که بهره‌گیری از رنگ مناسب، امکان مقایسه کارآمد ذهنی یا تصویر با عکس را میسر می‌سازد.
اگر چه در این صحنه هیچ‌گونه تلاشی برای ضبط همه ظرافت‌های موجود در آن صورت نگرفته تا تمام ظرافت‌های موجود در این صحنه ضبط شود، اما شما می‌توانید از طراحی‌های خود برای ضبط بخش‌هائی از نقاشی استفاده کنید. در پایان، امکان ضبط اتمسفری از نور و هوا نیز وجود دارد، چیزی‌که بیشتر در عکس فراموش می‌شود.
طراحی، بخشی از پردازش و عملیات مورد نیاز در کارهای آفرینشی و هنری است. اگر شما می‌توانید قسمت‌های گوناگونی از صحنه را ضبط کنید یا به قلم‌موی خود امکان توسعه کار را بدهید، این‌کار را بکنید تا در هنگام کار در استودیو راحت باشید.
منبع : نشریه تخصصی هنر و رایانه


همچنین مشاهده کنید