شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

خلاق باشید


خلاق باشید
فارغ‌التحصیل رشـــــته طراحی گرافیک است و اولین‌بار سال ۵۴، وقتی کشتی کار می‌کرد، به پیشنهاد مربی‌اش و برای تقویت شش‌ها پا به کوه گذاشت. از ســــال ۶۰ کوهنوردی حرفه‌ای را آغاز کرد و بلندترین ارتفاعی که فتح کرده، قله «خان‌تانگری» (۷۰۱۰متر) در قزاقستان است.تا پیش از سال ۸۶ رئیس کمیته کوه‌پیمایی و کوهنوردی فدراسیون کوهنوردی ایران بود و در مدت مسوولیتش بیشتر تلاش خود را بر علمی کردن این ورزش و پرورش مربی‌ها بر اساس متون و روش‌های علمی متمرکز کرد و چیزی حدود ۷۰۰ پایان‌نامه با موضوع کوهنوردی و حواشی آن، جزوه‌ها و سی‌دی‌های آموزش کوهنوردی حاصل این تلاش بود.از نظر او کوه‌پیمایی و کوهنوردی، ورزشی است که استادیوم آن عمومی و پذیرای هر قشر و سنی از مردم است.
▪ کوهپیمایی و کوهنوردی چه فرقی با هم دارند؟
ـ کوه‌پیمایی گشت تفریحی یک روزه در کوه است و کوهنوردی گشت و صعودی حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تر است که ملزومات، آمادگی‌ها و تجهیزات بیشتری می‌طلبد و رشته‌های تخصصی گوناگونی دارد؛ در واقع کوه‌پیمایی شروع کوهنوردی است.
▪ اولین توصیه‌ شما به آن‌ها كه می‌خواهند روز تعطیل خود را به كوهپیمایی بروند، چیست؟
ـ کوه و طبیعت همیشه با بحران همراه است، حتماً یک سری به گروه‌های کوهنوردی که مجوز رسمی از فدراسیون کوهنوردی دارند، بزنند. اگر هم این گروه‌ها را پیدا نکردند، حداقل با یک باتجربه‌تر از خودشان کوه‌پیمایی را شروع کنند، البته استفاده از تجربه دیگران هزینه دارد، حداقل هزینه‌اش این است که باید وقت‌شان را با وقت راهنمای گروه، هماهنگ کنند.
▪ پیشنهاد شما برای آن‌ها كه هر هفته به كوه می‌روند و ممكن است بعد از یك مدت كوهپیمایی برایشان یكنواخت بشود، چیست؟
ـ خوب به نظر من بهتر است كه آن‌ها هر از چندگاهی مسیر كوه‌پیمایی خود را عوض كنند؛ خوشبختانه ما در كشورمان تا دلتان بخواهد كوه داریم. ضمن این‌كه در مسیر كوه‌پیمایی‌شان می‌توانند خلاقیت به خرج بدهند، مثلاً مشاعره كنند، در مورد یك كتاب یا یك فیلم یا یك موضوع مورد علاقه جمع صحبت كنند. مدتی پیش من به فدراسیون كوهنوردی پیشنهاد دادم در روزهای تعطیل مسابقات شطرنج كوهستان در قله كوه‌های پرتردد برگزار و برای برندگان آن جوایزی هم در نظر گرفته شود. در این صورت هم افراد به كوه‌پیمایی و گشت در طبیعت تشویق می‌شوند و هم هیجان شركت در مسابقه‌ آن‌ها را تا قله می‌كشاند.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید