جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تأثیر تجربیات سالهای نخستین زندگی


دوران بلوغ « دوران حكومت سرنوشت » انسان است و این كه كودك چگونه از آن سر برآورد به تمامی به نوع برخورد او با مراحل بلوغ بستگی ندارد بلكه نوع روابط ما با او و تأثیری كه بر ساختار زندگی او می گذاریم ، دارای اهمیت زیاد است .
اگر دختری به سن ۹ تا ۱۲ سال دارید ، آمادگی تغییرات را در زندگی خود و او داشته باشید ، آیا هنگام مراجعت از مدرسه و یا سه سیب ، تكه ای كیك و چندین لیوان شیر می خورد ؟ و آیا هنوز یك ساعت هم نگذشته اعلام می كند كه باید فوراً غذا بخورد و گرنه از گرسنگی پس خواهد افتاد ؟ آیا هر چند ماه یكبار لباس ها و كفش های بزرگتری برایش تهیه می كنید؟ آیا مدتها پای تلفن می نشیند و بازبان عجیب و غریبی با دوستش صحبت می كند ؟ آیا از بازی های كودكانه ای مثل سرسره بازی ها یا بازی های بچه های همسایه كسل می شود ؟ آیا دچار كج خلقی ، تند خویی ، خیال بافی ، مشاجره و پرسش های عمیقی چون « آیا برای زندگی كردن دلیلی وجود دارد ؟ » شده است . آیا یك روز مثل دختر كوچولوی درمانده ای رفتار می كند و روز دیگر نقش بانوی رئیس جمهور را كه سخت به خود اعتماد دارد ، بازی می كند ؟ اگر دختر شما دستخوش چنین حالاتی است به احتمال قوی وارد مرحله اولیه بلوغ شده است البته به شیوه خاص خود و همانگونه كه سایر مراحل رشد را پشت سر گذاشته است وارد این مرحله می شود .
اگر به او اطمینان خاطر بدهیم و امنیت و خوشحالی حضور ما را در زندگی خود احساس كند ، به خوبی قادر خواهد بود بر اضطرابها و نگرانی های بیشمارش فائق آید . شجاعت یا عدم اعتماد به نفس ، اعتقاد به شانس و اقبال ، شك و تردید نسبت به دیگران ، كفایت و كارائی و هنر دوست داشتن و عشق ورزیدن و همه عواطف و احساسات نوجوان مولود تجربیاتی هستند كه در طول سال های بلوغ در كانون خانواده اندوخته است .
قال رسول الله (ص) : رحم الله والدین اعانا ولدهما علی برهما . رسول اكرم (ص) فرمودند: رحمت الهی بر پدر و مادری باد كه فرزند خویش را در انجام نیكی و خیر یاری نمایند . (۲)
یكی از فوائد بازی كردن تمرین استقلال اراده و احیاء حس ابتكار است . موقعی كه طفل روی خاكها چاه می كند وقتی دست به كار بنائی شده اتاقك می سازد تمام دستگاه فكرش مانند یك مهندس ساختمان ، كار می كند و از موقعیت های خود لذت می برد موقعی كه در وسط كار ، با مانع برخورد می كند ، چاه فرو می ریزد یا اتاقك خراب می شود ، به فكر چاره جوئی می افتد و همه این كارها به رشد فكر و بروز شخصیت او كمك می كند .
منبع : شمیم


همچنین مشاهده کنید