جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

برگی از در تاریخ (۱ خرداد ) (۲)


برگی از در تاریخ (۱ خرداد ) (۲)
درنخستین ساعات عملیات خاکریزهای اول و دوم نیروهای عراقی درمنطقه پل نو و شلمچه توسط قرارگاه نصرسقوط و قرارگاه فجر از نهرعرایض عبورمی کند ساعت سه نیمه شب به تمامی نیروهای عراقی دستورداده می شود ازمواضع خود عقب نشینی کرده ودرپشت شلمچه وخرمشهر استقرار یابند.
ساعت پنج صبح پل استراتژیک نوبه تصرف رزمندگان درمی آید و تا ساعت ۹ صبح قسمت اعظم قوای اسلام به کناره های اروند رورد رسیدند بدین ترتیب محاصره خرمشهر کامل می شود .
حدود ساعت ۱۰:۳۰ صبح موج اول ازمرحله سوم پایان می یابد روز یکشنبه نیز با تبادل آتش و عملیات ایزایی به پایان می رسد تا اینکه درنیمه شب نیروهای شب ازمنطقه شلمچه و بصره دست به نقل و انقالات گسترده می زنند و ساعت ۲ بامداد گلوله باران سنگین منطقه وتا عمق پنج کیلومتری پیش می روند.
شب سوم خرداد باران شروع به باریدن می کند و با روشن شدن هوا نبرد به اوج خود می رسد و نیروهای عراقی تلاش می کنندکه نیروهای اسلام را منهدم کرده یا به عقب بزنند تا اینکه نیروهی پاتک کننده عراق را درمحاصره قرارداده و سه تیپ از ارتش عراق را منهدم می کنند و نیروهای باقیمانده ساعت ۱۰ صبح فرارمی کنند.
و سرانجام پس از ۲۵ روز نبرد سنگین درسوم خرداد ساعت ۱۳:۵۰ دقیقه پس از ۵۷۸ روزاسارت به آغوش وطن بازگشت .
● شهادت محمد بروجردی
۲۴ سال پیش درچنین روزی در سال ۱۳۶۲ شمسی ، محمد بروجردی فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا براثر انفجار مین به شهادت رسید. بروجردی در جوانی برای آموزشهای نظامی و فراگیری فنون چریكی عازم سوریه ولبنان شد.و بعد از آن به نیروهای تحت فرماندهی شهید چمران پیوست . شهید بروجردی بعد از فرمان امام خمینی(ره) برای سركوبی ضد انقلابیون عازم پاوه و سپس كردستان شد .
شهید محمد بروجردی از جانبازان انقلاب بود و به خاطر به ثمر رسیدن انقلاب،‌ خودش را به هر خطری انداخت .
روز اول خرداد سال ۱۳۶۲، محمدبروجردی به همراه پنج تن دیگر از فرماندهان، به قصد انتخاب محلی مناسب برای استقرار «تیپ ویژه شهدا» شهرستان «مهاباد» را ترک کردند . یکی ازهمراهان وی قبل از شهادت چنین می گوید:
«... بین راه، برادری که کنار ایشان نشسته بود، از مشکلات خودش صحبت می کرد. حاج آقا در جواب او گفتند: این دنیا ارزشی ندارد. ما باید همه چیزمان را در راه خدمت به مکتب مان بدهیم. همانطور که امام حسین (ع) و اصحاب ایشان با تمام سختی ها مبارزه کردند، ما هم مکلف به صبرو مبارزه ایم..».
تا اینکه با عبور از سه راهی «مهاباد – نقده» خودرو حامل محمد و دوستانش به مین برخورد کرد.
صدای انفجار مهیبی بلند می شود . ماشین از زمین کنده شده و تمام سرنشینان، از آن به بیرون پرتاب می شوند ، محمد بروجردی حدود ۷۰ قدم دورتر از ماشین به زمین می افتد . او در زمان شهادت همان تبسم گرم همیشگی را بر لب داشت .
سردار شهید «حاج همت» ، درباره مهجور ماندن قدر و ارزش نقش بروجردی در تاریخ پر فراز و فرود انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، ۶ ماه پیش از شهادتش در کربلای خیبر گفته بود:
« ... بروجردی شناخته نشد. بروجردی هنوز، نه بر ملت ایران و نه بر تاریخ ما شناخته نشده. تصور من این است که زمان بسیاری باید سپری شود تا بروجردی شناخته بشود. شاید خون رنگین بروجردی، این بیداری را در ما بوجود بیاورد...»
● اتحاد دو یمن و روز ملی این کشور
۱۷ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۹۹۰ میلادی دو یمن ( یمن شمالی و یمن جنوبی ) بایکدیگر متحد شدند . به همین دلیل چنین روزی به عنوان روز استقلال و روز ملی در این کشور گرامی داشته می شود .
در این سال وزیران خارجه دوكشور یمن شمالی وجنوبی در اعلامیه ای مشترك اتحاد دو یمن را اعلام كردند.و جمهوری واحد یمن را تشكیل شد.در پی این تحولات سرهنگ علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن شد . اتحاد دو یمن بیش از هر چیز به سبب تغییراتی بود كه براثر اعمال سیاست پروسترویكا در كشورهای سوسیالیستی از جمله یمن جنوبی پدید آمد.
یمن کشوری است در همسایگی عربستان که از زمان های قدیم موقعیت خاص داشته است. این کشور از قدیم ناحیه ای آباد و خرم و با نعمت بسیار و دارای جنگل ها در نقاط کوهستانی و در نقاط دیگر نخلستان ها و باغ ها میوه گوناگون می باشد. مردم یمن به حسب استعداد آب و خاکشان از تمام اقوام عرب پیشرفته تر بوده اند.
یمن بوسیله شاهان ساسانی به تصرف ایران در آمد و تا ظهور اسلام تابع حکومت ایران بود، تا ظهور دین اسلام پس از مدتی اسلام در این سرزمین نفوذ یافت که عبدالله بن اسحاق بن ابراهیم یکی از حاکمان یمن در این دوران است.
همچنین در سال ۱۷۵۰ میلادی جزو قلمرو دولت عثمانی در آمد و با سقوط امپراطوری عثمانی، در سال ۱۹۳۴ میلادی با انعقاد قراردادی با انگلستان به استقلال رسید.
پس از اقامت ایرانیان در یمن قبل و بعد از اسلام مردانی بزرگی در علم و ادب از این ناحیه پرخاستند. یمن ۱۹۵۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و سابقاً حکومت یمن در دست امیری بود که او را امام یمن می خواندند و او شخصاً کشور را اداره می کرد ولی از سال ۱۹۶۲ میلادی برابر ۱۳۴۱ شمسی به جمهوری تبدیل شد. پایتخت یمن صنعا می باشد و محصول عمده آن قهوه، احشام، چوب های جنگلی، جو و گندم است.
● درگذشت علامه حجت الاسلام انصاری لاهیجی
۱۰ سال پیش درچنین روزی در سال۱۳۷۶ شمسی ، علامه حجت الاسلام انصاری لاهیجی بدرود حیات گفت.ایشان پس از كسب درجه اجتهادازسفر نجف به ایران بازگشت وتا مدتی در جلسات درس آیت الله تنكابنی شركت می جست . از آیت الله لاهیجی نوشته های بسیار در زمینه های اخلاق و عرفان باقیست.
● خروج نیروهای اشغالگر از جنوب لبنان
۷ سال پیش در چنین روزی در سال ۲۰۰۰ میلادی برای نخستین بار اشغالگران رژیم صهیونیستی خاک لبنان را ترک گفتند . این امر به واسطه جانفشانی های حزب الله لبنان و حماسه آفرینی های آنان در سالهای مقاومت روی داد .
سابقه اشغال لبنان باز می گردد به اویل دهه هشتاد . در تاریخ ۲۱ آوریل‌ ۱۹۸۲ میلادی ، در یک‌اقدام‌ به‌ ظاهر تلافی‌ جویانه‌ به‌ خاطر کشته‌ شدن‌ یک‌ افسر رژیم صهیونیستی ‌ بر اثرانفجار مین‌ در جنوب‌ لبنان‌، هواپیماهای‌ رژیم‌ صهیونیستی‌، موضعی‌ را درلبنان‌ که‌ به‌ عنوان‌ پایگاه‌ «سازمان‌ آزادیبخش‌ فلسطین‌» (ساف‌، به‌ رهبری‌یاسر عرفات‌) تلقی‌ می‌کردند، هدف‌ بمباران‌ شدید قرار دادند که‌ در این‌حادثه‌ ۲۳ فلسطینی‌ کشته‌ شدند.
چند روز بعد، در پی حمله‌ به‌ یک‌ اتوبوس‌ حامل‌ صهیونیست‌ها در بیت‌ المقدس‌ ، «مناخیم‌بگین‌» نخست‌ وزیر رژیم اشغالگر قدس ، موافقتنامه‌ آتش‌ بس‌ با ساف‌را لغو شده‌ تلقی نمود و آنگاه‌ بار دیگر هواپیماهای‌ اسرائیلی‌ به‌ نقطه‌ای‌ درخاک‌ لبنان‌ ـ که‌ ادعا می‌شد دفتر ساف‌ است‌ ـ حمله‌ کردند. در این‌ حمله‌وحشیانه‌ ۱۲ نفر کشته‌ و ۵۶ نفر مجروح‌ شدند. در حالیکه بنابر اظهارات‌ منابع‌حاضر در محل‌ حادثه‌، اکثر کشته‌ شدگان‌ به‌ هیچ‌ وجه‌ با ساف‌ ارتباط‌نداشته‌اند.
چندی‌ بعدهواپیماهای‌ جنگی‌ رژیم صهیونیستی ‌ بیروت‌ را هدف‌ بمباران‌ قرار دادند. دوساعت‌ پیش‌ از آن‌، کاتیوشاها و توپهای‌ تحت‌ امرِ ساف‌، بر روی‌ شهرک‌صهیونیست‌ نشین‌ «الجلیل‌» در جنوب‌ مرز لبنان‌ شلیک‌ کردند.در طی‌شب‌ و روز بعد نیز دو طرف‌ به‌ مبادله‌ آتش‌ و گلوله‌ پرداختند، و این‌درست‌ همان‌ چیزی‌ بود که‌ رژیم صهیونیستی ‌ می‌خواست‌.
● نخست وزیری من موهان سینگ
۳ سال پیش در چنین روزی در سال ۲۰۰۴ میلادی ، من موهان سینگ ، به معرفی حزب كنگره ملی هند نخست وزیر تازه این كشور شد. وی نخستین سیك هندی است كه نخست وزیر این كشور می شود. برخلاف پیش بینی محافل غربی، وی تاكید كرد كه دولت او كنترل صنایع معین را از دست نخواهد داد، بانكها همچنان زیر نظر مستقیم دولت خواهند بود (غیر دولتی نخواهند شد) و كمپانی های دولتی به جای غیر دولتی شدن به صورت رقابتی اداره خواهند شد (كاری كه چین كرده است) و جز برای توسعه، به آنها كمك دولتی نخواهد شد (اگر زیان بدهند تعطیل خواهند شد) و دولت او از پیروان یك فرقه مذهبی برضد فرقه دیگر حمایت نخواهد كرد و به این ترتیب از پدید آمدن برخوردهای مذهبی شدیدا جلوگیری خواهد شد. دو در صد از جمعیت هند سیك هستند.
برخی از اصحاب نظر اعتقاد دارند، «من موهان سینگ» كه با كمك ۶۲ نماینده كمونیست برسر كار آمده ، نخواهد توانست مطابق عقایدش رفتار كند و در راه اقتصاد كاپیتالیستی كه به گفته کمونیست ها، فقیر ها را فقیرتر می كند گام بردارد.
● روز بهره وری
همه ساله چنین روزی به عنوان روز بهره وری در کشور گرامی داشته می شود . بهره وری موضوعی است كه از ابعاد مختلف به آن نگریسته شده و هر روز كاربرد و اهمیت آن بیش از پیش روشن می شود. بهره وری موضوع مشتركی در اقتصاد و مدیریت به شمار می رود كه هم در كتب اقتصاد و هم مدیریتی فصلی بر آن اختصاص می دهند. با توجه به محدودیت منابع و نامحدود بودن نیاز های انسانی ، افزایش جمعیت و رقابت شدید و بی رحمانه در اقتصاد جهانی ، بهبود بهره وری نه یك انتخاب بلكه یك ضرورت می باشد. بی گمان رشد و توسعه اقتصادی امروزه جوامع مختلف در نرخ رشد بهره وری آنها نهفته است . كوشش برای افزایش نرخ بهره وری ، كوشش برای زندگی و رفاه بهتر برای افراد و جامعه است.
بهره وری در كل عبارتست از تقسیم ستانده به نهاده . و در سطح ملی ستانده عبارتست از ارزش افزوده ملی یا تولید ملی. نهاده عبارتست از زمان بالقوه برای كار و فعالیت. امروزه در اقتصاد كلیه كشورها چه کشورهای توسعه یافته و چه در حال توسعه بهره‌ وری به اولویتی ملی تبدیل شده است. بهره‌وری بطوری که موجبات رشد اقتصادی و كنترل تورم را فراهم و امكان دستیابی در سطح بالای استاندارد زندگی را میسر می‌كند.
بهره وری به عنوان یك رویكرد مدیریتی كم كم جای خود را در كشور ما باز می كند، ارتقاء بهره وری جزء لاینفك مدیریت كشور است و همه طراحان، تولید كنندگان و مدیران كشور به نحوی با آن سروكار دارند. در سازمان ملی بهره وری ایران به عنوان كانون هماهنگی و برنامه ریزی بهره وری كشور در زمینه ارتقاء بهره وری حركتهای مؤثری انسجام یافته، اما این تلاش ها بدون پشتوانه نظری و همكاری و اعتقاد اند یشمندان و فرهیختگان كشور ممكن نیست. سازمان بهره وری به عنوان پیشنهاد دهنده هدف ها و اولویت ها و تدوین شاخص های بهره وری زمینه بهبود كیفیت و اثربخشی را در مدیریت كشور فراهم می كند. اما همه سازمانها و نهادهای كشور موظفند تا در این امر ملی قدم های استواری بردارند.
برای بهره ‌ور بودن، باید باور و اعتقاد داشته باشیم كه امروز، بهتر از دیروز و فردا بهتر از امروز می‌توان عمل كرد و این مطلب همان فرمایش حضرت علی (ع) است كه می‌فرماید: هر كسی دو روزش مثل هم باشد زیان دیده است، بر این اساس باید سعی و تلاش نمود كه هر روزمان بهتر از دیروزمان باشد و این هم یك پیام بهره‌وری است.

منابع:
مهر
صدا و سیما
روزنامک
ایرنا
ایسنا
تقویم شیعه
Irib
وبلاگ بروجردی
سایت فلسفه
ویکی پدیا
سالنامه موسیقی ایران
سایت گفتگوی هارمونیک
سایت رشد
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید