جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

برگی از تاریخ (۲۵ خرداد ) (۱)


برگی از تاریخ (۲۵ خرداد ) (۱)
امروز بیست و پنجم خرداد ماه ۱۳۸۶ هجری شمسی ، برابر است با ۲۹ جمادی الاول ۱۴۲۸قمری و ۱۵ژوئن ۲۰۰۷ میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، به وقوع پیوسته از این قرارند:
● شکست رومیان از ارتش اسلام
۱۴۰۵ سال پیش در چنین روزی در سال ۲۳ هجری قمری ، ارتش اسلام در نبرد با رومیان ، این امپراطوری را به شدت شکست داد . در این جنگ خالدبن ولید فرماندهی جنگ را به عهده داشت .
خداوند متعال برای خالد بن ولید که از قهرمانان صدر اسلام بود شهادت در جبهه های نبرد حق علیه باطل را مقدر نکرده بود. خالد پس از سال ها شرکت در جنگ های متعدد در بستر مرگ جان به جان آفرین تسلیم کرد. او پیش از مرگ گفت: به خدا قسم در هر وجب از بدنم جای ضربه شمشیر یا محل اصابت تیری وجود دارد، اما من هم مانند شتر می میرم، ولی بزدلان هرگز این را نمی فهمند!
قدرت مسلمانان را می توان در این دوره در نقاط مختلف جهان شاهد بود. در دوران خلیفه دوم سپاه اسلام در نقاط مختلف جهان حاضر بود و بسیاری از بخش های اروپا در این دوره به دست مسلمانان افتاده بود. مسلمانان که بعدها در اروپا قدرت واحده بودند مورد تهاجم هر از گاه مسیحیان قرار می گرفتند ولی مسیحیان توان رویارویی با آنان را نداشتند .
● سالروز امضای «مگناكارتا» و آغازی بر حكومت های پارلمانی
۷۹۲ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۲۱۵ میلادی ، فرمان مكنا كارتا (فرمان بزرگ آزادی ها) ، امضا شد . نتیجه این فرمان به وجود آمدن حکومت های پارلمانی در جهان بود .
«كینگ جان»، پادشاه وقت انگلستان، در این روز زیر فشار بزرگان كشور و ژنرال های ارتش این منشور را امضا كرد كه در واقع آغازی بر پیدایش حكومت پارلمانی در جهان شد .
«مگناكارتا» شامل ۶۳ جمله و عبارت بود و هدف از صدور آن، جلوگیری از خودسری پادشاه و هر مقام دولتی و مأمور، فساد اداری، هزینه كردن از خزانه دولت بدون گرفتن مجوز از پارلمان، مجازات بدون محاكمه، محاكمه بدون حضور هیأت منصفه، مصادره غیرقانونی اموال، توقیف و بازرسی بدنی افراد، وضع مالیات و عوارض بدون حضور و رأی نمایندگان مالیات دهندگان (پارلمان) اعلام شد. مگناكارتا علاوه بر این مقرر می كرد پارلمان (یا دولت برگزیده آن) و قانون (مصوبات پارلمان) بر مردم حكومت كنند، نه پادشاه و مأموران تا نظم و عدالت برقرار باشد. البته پیش از انگلستان، یك «كشور شهر» در ایتالیا هم دارای حكومت پارلمانی شده بود.
● توقف انقلاب كشاورزان انگلستان
۶۲۶سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۸۱ میلادی ، جسد " وات تایلر " رهبر انقلابیون انگلیسی ، به صورت آویزان از یک تیرچوبی به پیروانش نشان داده شد و این امر سبب ارعاب آنان شد و انقلاب کشاورزان انگلیسی ، که مهمترین انقلاب در قرون وسطا بود ، اینگونه به پایان رسید .
انقلاب کشاورزان از منطقه «اسكس» انگلستان آغاز شده بود. كشاورزان این منطقه كه از تعدی ماموران جمع آوری مالیات، و پرداخت مالیات اضافی به نام «هزینه جنگ با فرانسه»، و ظلم لردها به تنگ آمده بودند؛ وقتی كه تهدید شدند اگر فورا و بدون چون و چرا مالیات مقرر (مالیات اضافی برای تامین هزینه جنگ با فرانسه) را نپردازند از اراضی شان اخراج می شوند، به رهبری «وات تایلر» كه مردی سخنور بود دست به عصیان زدند.
این انقلاب در اندك زمانی تبدیل به مبارزه مسلحانه شد و انقلابیون وارد لندن شدند . آنان اسقف اعظم انگلستان را كه از آنان حمایت نكرده بود كشتند، به یك مجتمع قضایی حمله بردند و قضاتی را كه برضد كشاورزان و تهیدستان حكم داده بودند مقتول ساختند .
سپس به سوی زندان مركزی شهر هجوم بردند تا زندانیان را آزاد سازند كه ریچارد دوم پادشاه وقت در صدد حل مسئله بر آمد و از رهبر شماره یك انقلابیون خواست كه با او ملاقات كند و در خواست خود را مطرح سازد تا حضورا مذاكره شود.
وات تایلر به ملاقات پادشاه شتافت كه در آنجا به ضرب شمشیر شهردار لندن كه حضور داشت كشته شد و چند ساعت بعد پس از تجهیز همه نیروهای دولت، جسد او را به پیروانش نشان دادند و از یك تیر چوبی آویزان كردند تا انقلابیون مرعوب و متفرق شوند.
بعدا درباریان پادشاه گفتند كه تایلر بیش از آن چه كه برایش انقلاب كرده بودند مطالبه كرد و با خشونت سخن گفت كه لرد شهردار به خشم آمد و او را كشت ! . درباریان اضافه كرده بودند كه تایلر از پادشاه خواسته بود كه القاب لرد ها را كه از آن برای ظلم كردن استفاده می كنند لغو كند. اظهارات یكجانبه همین شهود سند مورخان در توصیف این رویداد مهم قرار گرفته است.
پس از اینکه خبر بپاخیزی كشاورزان انگلستان به فرانسه رسید، ناراضیان از دولت را گوش بزنگ ساخت و هنگامی كه تحصیلداران مالیه سراغ دستفروش های پاریس رفتند، كسبه این شهر نیز دست به انقلاب زدند.
در پی این دو انقلاب، در كشورهای اروپایی تا چند سال از سختگیری در جمع آوری مالیات ها كاسته شد تا موارد مشابهی رخ ندهد.
● دستور احیای تصویر حیوانات روی فرش ایران در دوران صفویه
۵۰۵ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۵۰۲ میلادی ، شاه اسماعیل صفوی كه در مارس ۱۵۰۲ میلادی شیعه اثنی عشری را مذهب رسمی ایرانیان اعلام كرد ، سه ماه بعد ، در نیمه ژوئن همین سال، دستوری برای احیای صنعت فرش ایران به همان گونه كه در عهد ساسانیان بود صادر كرد كه در آن تأكید بر بازگشت به اصالت قدیم فرش ایران و استفاده از نقش و تصویر گیاهان و حیوانات شده بود.
به طور کلی دوران صفوی عصر مشعشع احیای هنر در تمام زمینه هاست. نمونه های ارزنده موجود در موزه های مشهور جهان نظیر قالی مشهوراردبیل که جهت مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی جد بزرگ صفویان بافته شده و اکنون در موزه ویکتوریا و آلبرت مضبوط است، اکثراًَ حاصل کارگاه های قالیبافی در این دوران است.
حمایت سلاطین صفوی، و ابراز علاقه آنان به این حرفه سبب شد تا صنعت قالیبافی از حد یک پیشه و حرفه روستایی تا مقام یکی از هنرهای زیبا ارتقاء یابد. شاه عباس نیز از این مهم سهم بسزائی داشت، زیرا وی با تأسیس کارگاه قالیبافی در جوار قصور سلطنتی خود بین چهل ستون تا میدان شاه بافندگان را مستقیماً زیر نظر داشت تا از کیفیت بافت و ظرافت آنها مطمئن شود. یادداشت های سیاحانی چون تاورنیه، شاردن، رابرت شرلی تأییدی براین گفتار است.
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید