جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۳۰ خرداد ـ ۲۰ ژوئن ـ ادامه نا امنی در کشور نفت و پول


گردن زده شدن « پال مارشال جانسون » تكنیسین میانسال هلی كوپتر در كشور سعودی در ۱۸ ژوئن ۲۰۰۴ كه چند روز در گروگان بود این سئوال را در رسانه ها مطرح ساخته بود كه این عملیات در كشور نفت و پول تا چه زمان و نیل به كدام نتیجه ادامه خواهد یافت. برخی رسانه ها تردید ندارند كه هدف، خانواده سعود است كه پس از ایجاد كشور سعودی در نیمه اول قرن بیستم و برسمیت شناخته شدن این دولت از سوی انگلستان طبق قرارداد جده، و هم پیمان نفتی شدن با امریكا به ثروت سرشار دست یافته و در توزیع آن رعایت انصاف و عدالت نمی كند، و این نفوذ و ثروت را برای حل مسائل اعراب از عراق تا فلسطین و ... بكار نمی اندازد. انجام كارها به دست صدها هزار خارجی غیر عرب و عمدتا غیر مسلمان سپرده شده است . مصاحبه خبرنگار اسوشییتد پرس متعاقب مرگ پال جانسون با برخی از اتباع كشور سعودی حكایت از عدم رضایت آنان از سیاست آمریكا در خاور میانه داشت. به نوشته این خبرنگار، بیشتر كسانی كه وی با آنان مصاحبه كرده بود مبارزان عرب را « قهرمان و مجاهد » خوانده بودند و خشم خود را از سیاست آمریكا در حمایت از اسراییل و ادامه اشغال نظامی عراق پنهان نكرده بودند.
اظهارات ژنرال پاول وزیر امورخارجه آمریكا نیز كه از خارجیان مقیم كشور سعودی خواسته است كه نترسند و اینجا را ترك نكنند كه خروج آنان نوعی پیروزی القاعده بشمار خواهد رفت با معنا تلقی شده بود.
رسانه ها اعلامیه ربایندگان جانسون را تفسیر كرده بودند كه در آن جملات « محاكمه منصفانه جانسون قبل از اعدام، و این كه هلی كوپترهای آپاچی تعمیر شده به دست او در تعقیب و كشتار اعراب به كار رفته اند» قید شده و ربایندگان، خود را « القاعده شبه جزیره عربستان » معرفی كرده اند كه از این عنوان چنین بر می آید كه در امارات و حتی یمن فعالیت هم دارند و ... و این رشته سر دراز خواهد داشت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید