جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

برگی از تاریخ (۶ تیر) (۲)


برگی از تاریخ (۶ تیر) (۲)
● امضای قرارداد صلح ورسای بین متفقین و متحدین در پایان جنگ جهانی اول
۸۸ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۹۱۹ میلادی ، قرارداد صلح ورسای بین متفقین و متحدین در پایان جنگ جهانی اول امضا شد .با شكست آلمان و متحدان آن در جریان جنگ جهانی اول، مقدمات امضای قرارداد پایان جنگ و ترک مخاصمه بین طرف‏های درگیر مهیا گردید. كارشناسان مالی و اقتصادی كه پس از پایان جنگ اول جهانی، به حساب هزینه‏ها و خسارات وارده بر كشورهای متخاصم رسیدگی كرده بودند، خسارات جنگ را بیش از ۳۳۰ میلیارد دلار برآورد كردند و برای جبران این خسارت، شرایط سنگینی را بر شكست خوردگان تحمیل نمودند.
در نهایت، شرایط صلح و غرامت جنگی كشورهای مغلوب، در كنفرانس صلح پاریس كه از روز ۱۸ ژانویه سال ۱۹۱۹م تا بیستم ژانویه سال ۱۹۲۰م تشكیل شد، تعیین گردید. اولین و مهم‏ترین قراردادی كه در جریان كنفرانس صلح پاریس، تنظیم و امضا شد پیمان صلح وِرسای بود كه شرایط صلح با آلمان را تعیین می‏كرد.
هنگام تصویب قرارداد ورسای در كنفرانس صلح پاریس، آلمان به یك كشور جمهوری تبدیل شده بود و یك رئیس جمهور سوسیالیست در رأس آن قرار داشت.
هم‏چنین صدراعظم آلمان نیز یك سوسیالیست بود و وقتی كه او از مضمون آن قرارداد اطلاع یافت از مقام خود استعفا داد و هیچ یك از وزیران ارشد آلمان نیز حاضر به امضای این قرارداد نشدند. در نتیجه دو عضو درجه دوم دولت آلمان در روز ۲۸ ژوئن ۱۹۱۹م، قرارداد صلح را در كاخ ورسای امضا كردند. با امضای این قرارداد در كاخ ورسای در حومه پاریس، جنگ جهانی اول به طور رسمی به پایان رسید و نمایندگان آلمان، تمامی مفاد قرارداد ۴۴۰ ماده‏ای ورسای را پذیرفتند.
به موجب این قرارداد، آلمان متعهد شد كه تعداد افراد ارتش خود را در سقف یك‏صد هزار نفر حفظ كند، تسلیحاتِ خود را كاهش دهد و بخشی از اراضی متصرفاتش را به كشورهای پیروز مانند فرانسه و انگلیس واگذار نماید. هم‏چنین متفقین، آلمان را به پرداخت مبلغ هنگفتی به عنوان غرامت مجبور كردند. از دیگر مفاد پیمان تاریخی ورسای، تأسیس جامعه ملل بود كه پس از پایان جنگ جهانی دوم به صورت سازمان ملل متحد درآمد. با این حال، هیچ یك از این بندهای قرارداد، در سال‏های بعد، مانع از قدرت‏گیری مجدد آلمان و آغاز جنگ جهانی دوم نگردید و دو دهه بعد، دنیا بار دیگر، جنگ جهانی دوم را به خود دید.
● تعطیلی دبیرستانهای نظام ایران ، به دستور متفقین
۶۵ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۲۱ شمسی ، به خواست متفقین كه ایران را اشغال نظامی كرده بودند و نمی خواستند كه وطن ما بعدا هم یك نیرویی دفاعی چشمگیر داشته باشد ، دستور داده شد كه دبیرستانهای نظام كه برای دانشكده افسری ارتش ایران دانشجو آماده می ساختند منحل شوند.
دانش آموزان این دبیرستانها از آغاز سال تحصیلی بعد به دبیرستان های معمولی انتقال یافتند. از طریق دبیرستانهای نظام جوانان مستعد حرفه های سپاهیگری جذب ارتش می شدند. به علاوه، از طریق این دبیرستانها یک فرد از سالهای نوجوانی با رفتار و زندگی نظامی آشنا می شد و به آن خو می گرفت.
● منشور سازمان ملل متحد به امضا رسید
۶۲ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۹۴۵ میلادی ، منشور ملل متحد در نشست سانفرانسیسكو به امضای نمایندگان ۵۰ كشور از جمله ایران رسید .
اما به سبب وجود نقص هایی در این منشور از جمله ندادن اختیارات به مجمع عمومی و قرار دادن اختیارات اجرایی در دست شورای امنیت ۱۵ نفره و به ویژه دولتهای پنجگانه فاتح جنگ جهانی دوم که حق رد قطعنامه های پیشنهادی را دارند؛ این سازمان همانند جامعه ملل پیش از آن در پیشگیری از جنگ و خونریزی، حفظ صلح جهانی و حراست از حاكمیت و تمامیت اعضای خود و رعایت حقوق بشر در کشورهای عضو موثر واقع نشده است .منشور ملل متحد درواقع سندی است که هدف‌ها و سازمان و نحوه کار سازمان ملل متحد و نهادهای وابسته به آن را تعیین می‌کند. این سند در حکم اساسنامه سازمان ملل است.
امروز ۱۹۱ کشور آن را امضا کرده‌اند و رعایت مفاد آن برای همه اعضای سازمان ملل متحد الزامی است. در متن منشور صریحا تاکید شده که مفاد منشور بر هر قرارداد بین‌المللی دیگری مقدم است.این منشور از یک یادداشت مقدماتی، یک دیباچه و ۱۹ فصل تشکیل شده است.در یادداشت مقدماتی افزوده‌ها به منشور و تاریخ آن‌ها ذکر شده است.
در دیباچه (که به‌طور کلی از دیباچه قانون اساسی ایالات متحده آمریکا گرفته شده است) اهداف کلی سازمان ملل متحد آمده است. فصل یک اهداف سازمان ملل و اقدامات آن برای تامین صلح و امنیت در جهان را بر می‌شمرد. فصل دو شرایط عضویت در سازمان ملل متحد است. فصل‌های سه تا پانزده مجموعه‌ای از اسناد مربوط به ارکان و سازمان‌های وابسته به سازمان ملل و شرح وظایف آن‌ها است. فصل‌های شانزده و هفده ترتیبات ترکیب و ادغام مقرارات سازمان ملل با دیگر عهدنامه‌های موجود بین‌المللی را شرح می‌دهد. فصل‌های هجده و نوزده شامل ترتیب افزوده‌های منشور و نحوه تصویب آن‌ها است.
● سوء قصد به جان حضرت آیت الله خامنه ای
۲۶ سال پیش درچنین روزی درسال ۱۳۶۰ شمسی ، منافقین کوردل ، حضرت آیت الله خامنه ای را درمسجد ابوذر تهران مورد سوء قصد قرار دادند . در این سوء قصد ایشان از ناحیه دست دچار جراحت شدند .
در ششم تیر ماه ۱۳۶۰ حضرت آیت الله خامنه ای که به منظور ایراد سخنرانی در مسجد ابوذر در غرب تهران حضور داشتند، در حین پاسخ گویی به پرسشهای حاضرین، بر اثر انفجار بمبی که توسط منافقین در یک دستگاه ضبط صوت کار گذاشته بود از ناحیه کتف، گردن و دست به شدت زخمی شدند و به بیمارستان منتقل گردیدند. اما ایشان به طور معجزه آسایی زنده ماندند . البته کینه توزی های منافقین همچنان ادامه یافت و فردای آن روز با منفجر کردن دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی جنایتی دیگر را ورق زدند.
بعد از تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران، توطئه های استکبار جهانی علیه حکومت نوپای اسلامی فزونی گرفت و با تجهیز و تقویت گروهک ها و جریانات ضد انقلاب، در صدد نابودی نظام اسلامی برآمد. در همین راستا، عوامل ضد انقلاب که تا چندی قبل، با حیله و تزویر، خود را انقلابی معرفی می کردند، نقاب از چهره برداشتند و با سوء استفاده از موقعیت بوجود آمده، به سلب آسایش و امنیت مردم مشغول شدند. یکی از این گروهک ها، سازمان منافقین خلق (مجاهدین خلق) بود که با ترور شخصیت های اسلامی و انقلابی، سعی داشت به اهداف پلید و شوم خود دست یابد.
امام خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران (ره) پس از وقوع این حادثه در پیامی ضمن شکرگزاری به درگاه خداوند متعال برای سلامت جان حضرت آیت الله خامنه ای به بیان شخصیت ایشان پرداخته و تحلیلی از رسوایی منافقین و ضعف تحلیل های سیاسی دشمنان انقلاب ارائه نمودند که به شرح زیر است:
"جناب حجت الاسلام خامنه ای ، دامت افاضاته ، خداوند متعال را شکر که دشمنان اسلام را از گروه ها و اشخاص احمق قرار داده است و خداوند را شکر که از ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی هرچه نقشه کشیدند و توطئه چیدند وهرسخنرانی که کردند ، ملت فداکار را منسجم تر و پیوند ها را مستحکم تر نمود و مصداق "لازال یوید هذا الدین بالرجل الفاجر" تحقق پیدا کرد.
... اکنون دشمنان انقلاب با سوء قصد به شما که از سلاله رسول اکرم (ص) و خاندان حسین ابن علی (ع) هستید و جرمی جزخدمت به اسلام و کشور اسلامی ندارید و سربازی فداکار درجبهه جنگ و معلمی آموزنده درمحراب و خطیبی توانا در جمعه و جماعات و راهنمایی دلسوز درصحنه انقلاب می باشید ... با سوء قصد به شما عواطف میلیونها متعهد را در سراسر کشور بلکه جهان جریحه دار نمودند اینان آنقدر از بینش سیاسی بی نصیبند که بی درنگ پس از سخنان شما درمجلس و جمعه و پیشگاه ملت به این جنایت دست زدند و به کسی سوء قصد کردند که آوای دعوت او به صلاح و سداد در گوش مسلمین جهان طنین انداز است ...
من به شما خامنه ای عزیز تبریک می گویم که در جبهه ها ی نبرد با لباس سربازی و در پشت جبهه با لباس روحانی به این ملت مظلوم خدمت نموده و از خداوند تعالی سلامت شما را برای ادامه خدمت به اسلام و مسلمین خواستارم ".
● اعتراض ایرلندی ها به دیدار رئیس جمهوری آمریکا از آن کشور و مسئله عراق
۳ سال پیش در چنین روزی در سال ۲۰۰۴ میلادی ، پیش از ورود جورج بوش به ایرلند یك سوم نیروی انتظامی این كشور كوچك اروپایی، مركب از شش هزار تن، برای محافظت از جان او و كنترل تظاهرات ضد آمریكایی فرا خوانده شده بودند.
با وجود این، بیش از ده هزار ایرلندی در خیابانهای دوبلین بر ضد سیاست بوش در عراق تظاهرات كردند و متجاوز از ششصد ایرلندی پس از این كه شنیدند كه بوش به جای فرودگاه دوبلین از طریق فرودگاه «شنون» وارد آن كشور می شود با شتاب زیاد خود را به آنجا رسانیدند و برضد او شعار دادند. ایرلندی های معترض، بر ضد دولت خود شان هم شعار می دادند كه چرا اجازه داده است هواپیماهای آمریكایی در سر راه خود به عراق، از فرودگاه شنون برای بنزین گیری استفاده كنند.
همزمان با ورود جورج بوش به ایرلند، «پت كاكس» رئیس پارلمان اروپا از دادگاه عالی اروپایی خواست كه موافقت اتحادیه مبنی بر انتقال اطلاعات مسافران هوایی را به امریكا غیر قانونی اعلام دارد و تحقیق از مسافران در فرودگاههای اروپا را موقوف سازد. با این عمل، كاكس به نوبه خود از ورود رئیس جمهوری آمریكا به اروپا استقبال منفی كرد.
ایرلند كه در زمان دیدار جورج بوش ریاست نوبتی اتحادیه اروپا را برعهده داشت در عین حال میزبان سران این اتحادیه بود و بوش با هدف جلب كمك اروپاییان به مسئله عراق كه دارد چهره یك جنگ داخلی به خود می گیرد به ایرلند رفته بود. این دیدار پیش از تكیل نشست سران ناتو در استانبول انجام گرفت.
مفسران اروپایی ضمن بررسی وضعیت حكومت بوش در آمریكا نوشته بودند كه عراق به جای منبع سرشار درآمد و قدرت برای آمریكا به رهبری بوش، برای او منبع دردسر بزرگ شده است و اكثریت آمریكاییان، دیگر سیاست خاورمیانه ای وی را تایید نمی كنند و بنابراین، اشغال نظامی عراق یك قمار بد برای بوش بوده است.
دانستنی است كه میلیونها آمریكایی كاتولیك « ایرلندی زاده » هستند و حزب جمهوریخواه آمریكا را مخالف خود می پندارند. كندی، نیكسون و ریگان سران پیشین آمریكا ایرلندی تبار بودند.
منابع:
۱- صدا و سیما
۲– مهر
۳- روزنامه شرق
۴- مبلغ
۵- روزنامک
۶- روزنامه اطلاعات
۷- irib
۸- ویکی پدیا
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید