جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۲ تیر ـ ۱۳ جولای ـ بزرگترین نبرد تانک در طول تاریخ - نبوغ نظامی مارشال ژوکف


۲۲ تیر ـ ۱۳ جولای ـ بزرگترین نبرد تانک در طول تاریخ - نبوغ نظامی مارشال ژوکف
جهان، ۱۳ ژوئیه سال ۱۹۴۳، شاهد بزرگترین نبرد تانك در تاریخ خود بود. در این روز در منطقه كورسك Kursk - نزدیك مسكو، در زمین شش هزار و سیصد تانك آلمان و شوروی و ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار سرباز و در آسمان ۴ هزار و چهارصد هواپیمای طرفین به جان هم افتادند كه در مدتی نسبتا کوتاه دو هزار و نهصد تانك از میان رفت ،۲۳۸ هزار سرباز كشته و هفتصد هزار تن دیگر مجروح و از صحنه نبرد خارج شدند و هیتلر برای نخستین بار مجبور شد دستور عقب نشینی بدهد كه آغاز پایان كار او بود.
این نبرد پس از آزاد شدن استالینگراد و خارکوف صورت گرفت . ژوکوف - مارشال شوروی در منطقه نبرد ، هشت خط دفاعی مدور پشت سرهم به وجود آورده بود و با استفاده از سیصد هزار غیر نظامی محلی که آلمانی ها تصور می کردند به زراعت مشغولند صحنه را مین گذاری کرده بود .
ژوکف در خطوط هشت گانه سه هزار و ششصد تانک و یک میلیون و سیصد هزار سرباز و ۲۰ هزار توپ مستقر ساخته بود و از سوم ژوئیه چند تاکتیک جالب بکار گرفته بود تا نیروهای آلمان تشویق به تعرض شوند. ارتش نهم آلمان چهارم و ارتش چهارم زرهی این کشور پنجم ژوئیه دست به تعرضات محدود زدند و خود را آشگار ساختند . تعرض همه جانبه المانی ها با ۹۴۰ هزار سرباز و ۲ هزار و هفتصد تانک از سحرگاه ۱۳ ژوئیه آغاز شد که با حمله متقابل ارتشهای شوروی رو به رو گردید.
آلمانیها با تانكهای سنگین "پورشه" و "پلنگ" که به تازگی دریافت داشته بودند حمله را آغاز كرده بودند كه تانكهای سبك شوروی به میان آنها رفتند و سربازان این کشور با فداكاری و از جان گذشتگی بسیار با شعله افكن به سوزاندن تانكهای آلمان پرداختند و سپس توپهای شوروی مانع عقب نشینی تاکتیکی آلمانیها شدند. آتش مداوم بیست هزار توپ شوروی که به ابتکار ژوکف مستقر شده بودند امکان نداد که فرمانده ارتشهای آلمانی که خود را در دام دیده بود به موقع و سرعت بتواند نیروهای خود را از مخمصه نجات دهد و به موضع تازه عقب بکشاند . عقب نشینی آلمانی ها تنها پس از ازدست دادن پانصد هزار سربار(کشته ، مجروح و اسیر ) و بیش از نیمی از تانکها میسر شد و این تلفات سنگین مانع از آن شد که نیروهای آلمانی پس از عقب نشینی از صحه، امکان حمله متقابل به دست آورند. کارشناسان و مورخان نظامی نوشته اند که نبرد کورسک را توپهای شوروی بردند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید