یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

۲۱ نوامبر ۲۰۰۲ ــ مبارز راه «درست نگاری در رسانه ها»


۲۱ نوامبر ۲۰۰۲ ــ مبارز راه «درست نگاری در رسانه ها»
دکتر « رید ارواین » موسس انجمن نظارت بر «درست نگاری در رسانه ها» ۲۱ نوامبر ۲۰۰۲ پس از ۳۳ سال مبارزه در این راه در ۸۲ سالگی بر اثر سکته مغزی درگذشت، و انجمن نظارت بر درست نگاری ( AIM ) اعلام کرده است که راه او را به عنوان یک « واچ داگ » ادامه خواهد داد.
دکتر ارواین یک اقتصاددان آمریکایی و کارشناس پول بود که به مقاله نویسی برای جراید روی آورد و ضمن رفت و آمد به روزنامه ها متوجه بی دقتی در تنظیم برخی خبرها شد که نتیجه اعمال نفوذ مقامات و منابع ذینفع و یا اشتباه و تنبلی خبرنگار و دبیر میز مربوط بود. وی این بی دقتی تعمدی و یا سهوی را در شبکه های تلویزیونی بیش از رسانه های چاپی مشاهده کرد و متوجه شد که هیچ سازمانی وجود ندارد که از حقوق مخاطبان ( خوانندگان و بینندگان اخبار ) حمایت کند، لذا در سال ۱۹۶۹ به فکر تاسیس گروه نظارت بر « درست نگاری در رسانه ها » افتاد و تصمیم خود را اعلام داشت و هواداران فراوان به دست آورد. در اعلامیه او چنین آمده بود: خبر با مقاله تفاوت دارد. مقاله نظر نگارنده آن است که نامش در بالا و یا ذیل آن درج می شود و هرچه را که بخواهد می تواند بنویسد؛ درست و یا نادرست ؛ قضاوتش با مخاطب است. ولی مخاطب نمی تواند دست بکار شود و هر روز درباره دهها خبر که به او داده می شود بررسی شخصی کند که آیا درست و یا نادرست بوده و میزان تحریف و کم و زیاد کردنشان تا چه حد است و ... و در این وضعیت؛ مخاطبان نیاز به یک سازمان غیر دولتی مرکب از داوطلبان دلسوز دارند که از حق آنان به دانستن « فقط حقایق، نه کم و نه زیاد » حمایت کند و رسانه ها را در این زمینه افشاء و با تحریف خبر و گزینشی کار کردن رسانه ها و انتشار اخبار ناقص مبارزه کند.
گروهی را که دکتر ارواین پیشنهاد تاسیس آن را داده بود تاسیس شد و در اندک زمان چهل هزار عضو داوطلب پیدا کرد و بنای مبارزه با تحریف اخبار و قالب کردن نظر به نام خبر و ... را گذارد و تا حدی زیاد موفق شد. به گونه ای که ترس رسانه ها از این گروه بیش از اعتراض اتحادیه های مربوط و رسیدگی قضات دادگاه و مراجع دیگر است. دکتر ارواین در جریان مبارزه خود بیش از سایر خبرها، روی اخبار اقتصادی انگشت می گذاشت و اصطلاح خبر « انداختنی » را اختراع کرد و گفت که صاحبان منافع اقتصادی می کوشند که نظر و برنامه خود را به صورت خبر به خبرنگاران اقتصادی مخصوصا مبتدی ها « بیاندازند » و یا از طریق دادن رشوه و انجام مساعدت، این خبرها را به رسانه ها قالب کنند.
دکتر ارواین کتابهای متعدد در این زمینه نوشته که معروفترینشان « گمراه کاری رسانه ها و کنترل و مالکیت رسانه ها توسط اشخاص غیر حرفه ای » است. وی تملک یک رسانه توسط یک شخص حقیقی و یا حقوقی خارج از این حرفه را ، عملی به سود جامعه ندانسته و استدلال کرده است که چنین ناشری به رسالت رسانه و جایگاه واقعی آن توجه ندارد و تنها علاقه اش تنها به تامین منافع خود و رسیدن به هدف غیر حرفه ای اش ( اقتصادی و یا سیاسی ) است و برایش تحریف خبر ، خبر انداختنی خبر یکسویه با خبر دقیق و جامع فرق نمی کند.
در اعلامیه درگذشت دکتر ارواین نوشته اند که وی موفق شد در طول مبارزه خود، دست کم بر دقت رسانه های « جهان انگلیسی زبان » در کار خبر بیافزاید.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید