شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

پرسش های موسی از خدا


پرسش های موسی از خدا
نه تنها موسی بن عمران بلكه بسیاری از پیامبران بویژه پیامبر بزرگ اسلام پرسش هایی درباره ی معارف و حقایق از حضرت حق داشتند كه خدای مهربان پاسخ آنان را عنایت كرده است .
بخش مهمی از این پرسش ها در رابطه با حسنات اخلاقی بوده كه در این زمینه به یك قطعه از این پرسش ها كه موسی بن عمران از حضرت حق داشته و پاسخ های بسیار مهمی شنیده اشاره می رود .
امام عسكری (علیه السلام) می فرماید : هنگامی كه موسی بن عمران با خدا سخن می گفت عرضه داشت : خدایا ! پاداش كسی كه شهادت دهد من فرستاده و پیامبر توام و تو با من سخن می گویی چیست ؟ خدا فرمود : فرشتگانم به سوی او می آیند و وی را به بهشتم بشارت می دهند .
موسی گفت : پاداش كسی كه در پیشگاهت می ایستد و همواره نماز به جا می آورد چیست ؟ فرمود : به خاطر ركوع و سجود و قیام و قعودش به فرشتگانم مباهات می كنم ، و كسی كه به فرشتگانم به او مباهات كنم او را عذاب نخواهم كرد .
موسی گفت : پاداش كسی كه به خاطر خشنودیت مسكینی را طعام دهد چیست ؟ فرمود : فرمان می دهم ندا دهنده ای بر فراز همه ی خلایق ندا دهد فلان پسرِ فلان از آزاد شده های خدا از آتش دوزخ است .
موسی گفت : پاداش كسی كه صله ی رحم كند چیست ؟ فرمود : مرگش را به تأخیر می اندازم و سكرات موت را بر او آسان می كنم ، و خزانه داران بهشت او را ندا می كنند به سوی ما بیا و از هر دری كه خواستی وارد بهشت شو .
موسی گفت : پاداش كسی كه آزارش را از مردم نگاه دارد و نیكی و خیرش را به مردم برساند چیست ؟ فرمود : روز قیامت ، آتش به او ندا می كند كه تو را بر من راهی نیست .
گفت : پاداش كسی كه با زبان و دلش تو را یاد كند چیست ؟ فرمود : موسی ! او را در قیامت در سایه ی عرشم قرار می دهم و در حمایت خود می گیرم .
گفت : پاداش كسی كه پنهان و آشكار آیات حكیمانه ات را تلاوت كند چیست ؟ فرمود : ای موسی ! چون برق بر صراط خواهد گذشت .
گفت : پاداش كسی كه بر آزار و سرزنش مردم چون وابسته به تو است صبر كند چیست ؟ فرمود : او را در برابر ترس های روز قیامت یاری می دهم .
گفت : پاداش كسی كه چشم هایش از خشیت تو اشك بریزد چیست ؟ فرمود : چهره اش را از حرارت آتش دوزخ حفظ می كنم و او را از روز فزع اكبر ایمنی می دهم .
گفت : پاداش كسی كه به خاطر حیای از تو خیانت را ترك كند چیست ؟ فرمود : روز قیامت برای او ایمنی است .
گفت : پاداش كسی كه به اهل طاعتت محبت ورزد چیست ؟ فرمود : او را بر آتش دوزخ حرام می كنم .
گفت : پاداش كسی كه مؤمنی را عمداً به قتل برساند چیست ؟ فرمود : روز قیامت به او نظر رحمت نمی اندازم و از لغزشش گذشت نمی كنم .
گفت : پاداش كسی كه كافری را به سوی اسلام دعوت كند چیست ؟ فرمود : به او درباره ی هركسی كه بخواهد اجازه ی شفاعت می دهم .
گفت : پاداش كسی كه نمازهایش را به وقت بخواند چیست ؟ فرمود : درخواست هایش را به او عطا می كنم و بهشتم را بر او مباح می نمایم .
گفت : پاداش كسی كه وضویش را برای خشیت تو كامل و تمام انجام دهد چیست ؟ فرمود : او را روز قیامت برمی انگیزم در حالی كه میان دو چشمش نوری است كه می درخشد .
گفت : پاداش كسی كه روزه ی رمضان را به خاطر رضا و خشنودی تو بگیرد چیست ؟ فرمود : او را در قیامت در جایگاهی قرار می دهم كه در آن ترسی نیست . . .(۱) .

۱ ـ امالی صدوق : ۲۰۷ ، المجلس السابع و الثلاثون ، حدیث ۸ ; بحار الانوار : ۱۳ / ۳۲۷ ، باب ۱۱، حدیث ۴.
پایگاه استاد حسین انصاریان
منبع: كتاب زیبایی های اخلاق
منبع : عرفان


همچنین مشاهده کنید