یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
زن در برخورد با حاکمان ستمگر
شکی نیست که دو عنصر حیاتبخش اسلام، امر به معروف و نهی از منکر، وظیفه هر فرد مسلمانی است و در تمامی زوایای جامعه باید مورد توجه قرار گیرد.
بارزترین جلوههای پسندیده معروف، در عدالت، حاکم عادل، قانون بر مبنای عدالت، پیوندها و ارتباطات عادلانه خلاصه میشود و مهمترین جلوههای ناپسند منکر را میتوان، در رفتار نکوهیده، ستم، حاکم ستمگر، ستم به مظلوم، قانون ظالمانه، ستم در ارتباطات و نظایر آن یافت. تا آنجا این دو عنصر، اهمیت دارد که امام حسین(ع) در طلیعه قیام مقدس خود، این دو عنوان را قرار میدهد و میفرماید:
«اِنَّما خَرَجْتُ لطلب الْاِصْلاح فی اُمَّهِٔ جَدّی أُریدُ اَنْ آمَرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهی عَنِ الْمُنْکَرِ»
«من تنها برای بهبود وضعیت امت جدم (پیامبرص) قیام کردم. میخواهم مردم را به نیکیها دعوت کنم و از بدیها باز دارم.»
در پرتو این سخن گرانبار، به سادگی میتوان دریافت مبارزه علیه ظلم و ستمِ حاکمان و قیام بر ضد ارتباطات و مسائل سیاسی و اجتماعی ظالمانه و مبارزه در برابر قوانین ضد اسلام، همه بخشی از حرکت امر به معروف و نهی از منکر است. چنان که قیام جامعه برای تغییر حکومت ستمگر نیز در زمره عناصر امر به معروف و نهی از منکر، شمرده میشود.
در این راستا مرد و زن، دوشادوش یکدیگر باید در برابر ظلم، قد برافرازند و برای برپایی عدالت، تلاش کنند. به همین سبب است که ما نیز میگوییم، سخن صریح قرآن، بر این مسأله تأکید فراوان دارد.
از این جمله قرآن که میفرماید: مسلمانان دوستان یکدیگرند، به خوبی برای جامعه ویژگیهایی همچون همکاری، آمیختگی و همیاری استفاده میشود. هر چند شاید در کتابهای لغت برای این کلمات به جز معانی معدودی نتوان یافت، اما به سادگی میتوان از قرآن مفهوم واقعی این واژهها را دریافت. دامنه این کلمات، تمامی فعالیتهای عمومی و اختصاصی بشر را در بر میگیرد و به همین سبب است که نمیتوانیم جامعه اسلامی جامعهای بسته تصور کنیم، بلکه جامعهای باز و آزاد است.
البته شکی نیست که محدوده باز بودن جامعه اسلامی، از مجرای ارزشهای اخلاقی، فراتر نمیرود، چرا که اسلام مجموعهای است که تمام ارکان آن به یکدیگر مربوطند و یک پیکره واحد است. بنابراین اگر پیرامون یکی از ابعاد و یا یکی از مسائل اسلام سخن بگوییم، بیگمان بسیاری ابعاد و مسائل دیگر نیز به همراه آن، بیان خواهد شد. از این رو به بررسی مستقل هر یک از این مسائل نیازی نداریم. بر این اساس، آنچه گفته شد چهره کلی و یا مسیرهای کلی حرکت زن را در جامعه سیاسی اسلام مشخص میکند.
هیچ ارزشی در جهان ارزشها وجود ندارد که مربوط به انسان باشد، مگر آنکه هم مرد و هم زن در آن شریک میباشند.
بارزترین جلوههای پسندیده معروف، در عدالت، حاکم عادل، قانون بر مبنای عدالت، پیوندها و ارتباطات عادلانه خلاصه میشود و مهمترین جلوههای ناپسند منکر را میتوان، در رفتار نکوهیده، ستم، حاکم ستمگر، ستم به مظلوم، قانون ظالمانه، ستم در ارتباطات و نظایر آن یافت. تا آنجا این دو عنصر، اهمیت دارد که امام حسین(ع) در طلیعه قیام مقدس خود، این دو عنوان را قرار میدهد و میفرماید:
«اِنَّما خَرَجْتُ لطلب الْاِصْلاح فی اُمَّهِٔ جَدّی أُریدُ اَنْ آمَرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهی عَنِ الْمُنْکَرِ»
«من تنها برای بهبود وضعیت امت جدم (پیامبرص) قیام کردم. میخواهم مردم را به نیکیها دعوت کنم و از بدیها باز دارم.»
در پرتو این سخن گرانبار، به سادگی میتوان دریافت مبارزه علیه ظلم و ستمِ حاکمان و قیام بر ضد ارتباطات و مسائل سیاسی و اجتماعی ظالمانه و مبارزه در برابر قوانین ضد اسلام، همه بخشی از حرکت امر به معروف و نهی از منکر است. چنان که قیام جامعه برای تغییر حکومت ستمگر نیز در زمره عناصر امر به معروف و نهی از منکر، شمرده میشود.
در این راستا مرد و زن، دوشادوش یکدیگر باید در برابر ظلم، قد برافرازند و برای برپایی عدالت، تلاش کنند. به همین سبب است که ما نیز میگوییم، سخن صریح قرآن، بر این مسأله تأکید فراوان دارد.
از این جمله قرآن که میفرماید: مسلمانان دوستان یکدیگرند، به خوبی برای جامعه ویژگیهایی همچون همکاری، آمیختگی و همیاری استفاده میشود. هر چند شاید در کتابهای لغت برای این کلمات به جز معانی معدودی نتوان یافت، اما به سادگی میتوان از قرآن مفهوم واقعی این واژهها را دریافت. دامنه این کلمات، تمامی فعالیتهای عمومی و اختصاصی بشر را در بر میگیرد و به همین سبب است که نمیتوانیم جامعه اسلامی جامعهای بسته تصور کنیم، بلکه جامعهای باز و آزاد است.
البته شکی نیست که محدوده باز بودن جامعه اسلامی، از مجرای ارزشهای اخلاقی، فراتر نمیرود، چرا که اسلام مجموعهای است که تمام ارکان آن به یکدیگر مربوطند و یک پیکره واحد است. بنابراین اگر پیرامون یکی از ابعاد و یا یکی از مسائل اسلام سخن بگوییم، بیگمان بسیاری ابعاد و مسائل دیگر نیز به همراه آن، بیان خواهد شد. از این رو به بررسی مستقل هر یک از این مسائل نیازی نداریم. بر این اساس، آنچه گفته شد چهره کلی و یا مسیرهای کلی حرکت زن را در جامعه سیاسی اسلام مشخص میکند.
هیچ ارزشی در جهان ارزشها وجود ندارد که مربوط به انسان باشد، مگر آنکه هم مرد و هم زن در آن شریک میباشند.
منبع : مرکز اطلاعرسانی آل بیت
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان ایران دولت حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد افغانستان رئیسی رئیس جمهور
تهران هواشناسی شورای شهر شهرداری تهران پلیس شورای شهر تهران قتل سیل وزارت بهداشت کنکور سلامت سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات خودرو دلار قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ایران خودرو تورم
تئاتر تلویزیون سریال محمدرضا گلزار ازدواج سریال حشاشین سینمای ایران سینما فیلم موسیقی قرآن کریم سریال پایتخت
سازمان سنجش ناسا کنکور ۱۴۰۳ خورشید
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس ترکیه نوار غزه
فوتبال فوتسال پرسپولیس استقلال تیم ملی فوتسال ایران بازی جام حذفی آلومینیوم اراک سپاهان باشگاه پرسپولیس تراکتور وحید شمسایی
هوش مصنوعی اپل فناوری همراه اول ایرانسل آیفون تبلیغات سامسونگ اینترنت بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان نخبگان
موز خواب بارداری دندانپزشکی کاهش وزن مالاریا آلزایمر