جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۹ مرداد ۱۳۸۶ ــ ۱۰ اوت ــ جورج مک گاورن: چون برضد جنگ بودم انتخابات را به نیکسون باختم!


۱۹ مرداد ۱۳۸۶ ــ ۱۰ اوت ــ جورج مک گاورن: چون برضد جنگ بودم انتخابات را به نیکسون باختم!
«جورج مك گاورن» سناتور سابق آمریكایی از ایالت داكوتای جنوبی، دكتر تاریخ ، مولف چند كتاب و متولد ۱۹۲۲ كه شهرت به لیبرال بودن و آزادی طلبی دارد یكشنبه شب هشتم اوت ۲۰۰۴ در گزارش مصوری كه از شبكه تلویزیونی « ا . بی . سی» پخش شد، علت شكستش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۷۲ از ریچارد نیكسون را مخالفت خود با هرگونه جنگ و از جمله ادامه جنگ ویتنام اعلام كرد و گفت كه این حقیقت تلخ را در كتاب تازه اش نوشته است.
مك گاورن گفت كه تصور كردم كه بیشتر هموطنان طرز فكر خود مرا دارند و از جنگ بیزارند. حال آن كه بیشتر آمریكاییان در این زمینه خواست و احساس دیگری داشته اند.
مك گاورن كه در جریان جنگ جهانی دوم بمانند سایر آمریكائیان جوان به نیروهای مسلح این كشور احضار شده بود و خلبان یك بمب افكن بود و بر سر آلمانی ها بمب فرو افكنده بود گفت كه آن جنگ نظر او را تغییر داده بود، ولی هموطنان عقیده دیگری دارند. نیكسون در آن سال اندرزهای كیسینجر را گوش كرد و در جریان تبلیغات انتخاباتی بر ضد جنگ چیزی نگفت و برنده شد.
مك گاورن گفت كه این تجربه خود را در كنوانسیون ژوئیه ۲۰۰۴ حزب دمكرات در بوستون به «جان كری» یادآور شدم و به او گفتم كه بر ضد جنگ شعار ندهد كه بازنده خواهد بود و توصیه كردم كه تا می تواند درباره تقویت بنیه نظامی داد سخن بدهد و هردم بگوید كه آمریكا نخستین قدرت بر سطح زمین است كه هموطنان تنها همین حرفها را حاضرند بشنوند، چرا؟. نمی دانم.
مبلغان حزب مخالف ( جمهوریخواه ) در جریان مبارزات سال ۱۹۷۲ تا توانستند به گوش آمریكاییان خواندند كه مك گاورن بیش از حد لیبرال است ( در فرهنگ سیاسی آمریكا: متمایل به چپ ) و موفق شدند. وی در انتخابات آن سال بزرگترین شكست را نصیب حزب دمكرات آمریكا كرد و تنها ۳۸ درصد آراء را به دست آورد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید