جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تعریف خانه از دیدگاه بزرگان


هر قدر هم که معماران وراجی کنند در روی زمین خانه انسان زیان آورتر از ویروس است . اما رفتار من با دو دلی آمیخته است , چرا که می توانم به سیاق دن کیشوت بگویم خانه مرکز جهان و کل عالم است . (مونتا موزونا)
خانه خودم هستم. البته درباره انواع دیگر معماری نیز همینطور فکر می‌کنم. ولی حس ارتباط با خودم قویتر از با خانه است. من فضای پنهان شده را دوست دارم. دوست دارم قادر باشم گاهی اوقات صداهایی از جهان دوردست را بشنوم و همچنین قادر باشم کاملا به شیوه زندگی آرام و عادی عشق بورزم. گفتگوهای سبک, بوهای خوش غذا, جریان نسیم و دراز کشیدن زیر درختان. برای حفاظت از این نوع زندگی من باید پنداشت نگرشی سرسخت به سوی دنیای خارج را ادامه دهم. خانه هایی که من طراحی می کنم مرا بازتاب می کند و نوع نگرش من به زندگی است .
از میان فضاهای پیرامون , خانه بلافصل ترین فضای مرتبط با آدمی است . به طور روزمره از او تاثیر می گیرد و بر او تاثیر می گذارد . اولین فضایی است که آدمی احساس تعلق فضایی را در آن تجربه می کند . مجموعه حواس پنجگانه به طور دائم سرتاسر آنرا طی می کند و در مدت کوتاهی بدان خو می گیرد .
خانه تنها مکانی است که اولین تجربه های بی واسطه با فضا در انزوا و جمع در آن صورت می گیرد . خلوت با خود , همسر و فرزندان و دیگران , همه و همه بی تعرض غیر در آن ممکن می گردد . (تادائو آندو)
خانه به تعبیر من مکانی است که تمام عالم را در خود جای می دهد . از نظر من مفهوم خانه در معماری معاصر نور بیشتر است . در طراحی مسکونی سمت و سویی که دنبال می کنم حس وجود است . (مایومی میاواکی)
خانه ها برای زیستن است نه برای نگریستن . بنابراین کاربردشان مهمتر از شکل ظاهریشان می باشد, مگر آنکه هر دو نکته در یک خانه جمع شده باشد. (فرانسیس بیکن)

ثریا تفکر
منبع : آرونا، پایگاه اطلاع‌رسانی اختصاصی معماری و شهرسازی


همچنین مشاهده کنید