جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۷ شهریور ۱۳۸۶ ــ ۱۸ سپتامبر ــ کوفی عنان بالاخره اشغال نظامی عراق را عملی غیر قانونی خواند


۲۷ شهریور ۱۳۸۶ ــ ۱۸ سپتامبر ــ کوفی عنان بالاخره اشغال نظامی عراق را عملی غیر قانونی خواند
کوفی عنان چهارشنبه شب گذشته ( ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۴) با غیر قانونی خواندن اشغال نظامی عراق « زندگینامه » خود را اصلاح کرد. عنان از مارس سال ۲۰۰۳ که آمریکا بدون مجوز شورای امنیت حمله نظامی به عراق را آغاز کرده بود زیر انتقاد و در برابر این سئوالها بود که چرا این لشکرکشی را محکوم نکرده ، چرا مجمع عمومی سازمان را برای محکوم کردن آن به تشکیل جلسه فوق العاده دعوت نکرده، چرا استعفای خود در اعتراض به آن عمل اعلام نداشته و .... عنان بالاخره گفت که از نقطه نظر منشور ملل ، اشغال نظامی عراق غیر قانونی بوده است و برای این کار تصویب قطعنامه دیگری لازم بود.
اظهارات غیر منتظره عنان مقارن با چهل و سومین سالگرد قتل «داگ هامرشولد» دبیرکل سوئدی سازمان ملل انتشار یافت که در جریان تلاش برای حل مسئله کنگو کشته شده بود. گفته شده است که سقوط هواپیمای حامل داگ ماهر شولد بر فراز رودزیا ( زیمبابوه امروز و در آن زمان یک مستعمره انگلستان ) بر اثر توطئه صورت گرفته است.
شورای امنیت در قطعنامه ۱۴۴۱(مصوب ۸ نوامبر ۲۰۰۲)خود به دولت صدام حسین اخطار کرده بود که اگر سلاحهای کشتار جمعی خود را اعلام نکند و از تولید چنین سلاحهایی دست برندارد عواقب جدی این کار را باید تحمل کند که دولت عراق اعلام کرده بود چنین سلاحهایی ندارد و آماده است از این کشور بازرسی کامل بعمل آید. بنابراین، برای حمله نظامی به عراق( تحمل عواقب ...) نیاز به بررسی بیشتر برای روشن شدن صحت و یا سقم پاسخ دولت عراق و تصویب قطعنامه دوم بود که آمریکا منتظر آن نشد. در قطعنامه ۱۴۴۱ مجوز حمله نظامی داده نشده بود.
اظهارات عنان همزمان با پخش این خبر انتشار یافته بود که «چارلز دنوفلر» رئیس گروه بازرسان آمریکایی پس از ۱۵ ماه بررسی و جست و جو در عراق نتوانسته اسلحه کشتار جمعی به دست آورد و گزارش کار خود را که در ۱۵۰۰ صفحه تنظیم شده است بزودی منتشر خواهد کرد . « دنوفلر » در پیشنویس گزارش خود آورده است که دولت صدام حسین تنها در آرزوی داشتن سلاحهای کشتار جمعی و مشتاق به آنها بود.
وزیران امور خارجه آمریکا و لهستان و بلغارستان، یک عضو دولت انگلستان ، نخست وزیر استرالیا ، و یک سخنگوی دولت ژاپن که نیروی نظامی به عراق فرستاده اند اظهارات عنان را رد کرده و حمله نظامی به عراق را قانونی و مشروع دانسته اند!. جان هووارد نخست وزیر استرالیا حتی سازمان ملل را هم زیر سئوال برده که در قبال مسائل جهان دستگاهی فلج و ناتوان است.
برخی از مفسران از دلایل وزیران امور خارجه لهستان و بلغارستان که تا چند سال پیش در بلوک دیگری قرار داشتند و اینک برخلاف گفتار و کردار گذشته خود عمل می کنند ابراز تعجب کرده و آن را نمونه دیگری از جدایی دولتها و ملتها خوانده و گفته اند که مردم ( ملت ) به این سرعت و ظرف چند سال تغییر گفتار و کردار نمی دهند؛ نه در آن زمان دولتهای لهستان و بلغارستان که نیرو به عراق فرستاده اند سخنگوی واقعی مردمشان بودند و نه این که امروز خواست و احساس آنان را بیان می دارند. رئیس جمهوری موقت عراق در واکنش به اظهارات دبیر کل سازمان ملل، تنها گفته است که عنان مرد محترمی است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید