شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بیوگرافی ( رابین ون‌پرسی ) ستاره لندن


بیوگرافی ( رابین ون‌پرسی ) ستاره لندن
«آرسن ونگر» کمی پس از امضای قرارداد با «رابین ون‌پرسی» در تابستان ۲۰۰۴ گفت: «او عالی است. یک بازیکن عالی و کلاس بالا.» او پس از آن روز این حرف مربی آرسنال را اثبات کرد. او یکی از استعدادهای درخشان فوتبال اروپاست که با آن پای قدرتمند می‌تواند در یک لحظه معجزه کند و نتیجه بازی را به سود تیم خود تغییر دهد. ضربه‌های آزاد او دیدنی است و حال با نبودن تیه‌ری آنری عرصه بازی در زیر گام‌های جادوگر جدید آرسنال قرار دارد.
«رابین ون‌پرسی» مهاجم باشگاه آرسنال متولد ششم آگوست ۱۹۸۳ در شهر «روتردام» هلند است ولی علاوه بر این پست می‌تواند در جناحین زمین هم بازی کند و در هلند همیشه این پست را داشته است. او متخصص ضربه‌های آزاد است.
● زندگینامه
رابین در منطقه «کرالینگن» در شرق روتردام بزرگ شد. مادرش آموزگار و پدرش یک هنرمند مجسمه‌ساز بود ولی پدرش پس از جدایی از همسر او را به تنهایی بزرگ کرد. او اصلیت بوسنیایی دارد.
رابین در منطقه خشن و شلوغ کرالینگن بزرگ شد و به همین خاطر ناهنجاری‌های رفتاری متعددی از خود بروز می‌داد. آن موقع رابین ۱۴ سال داشت و تقریبا هر روز از کلاس اخراج می‌شد و باید در راهروی مدرسه می‌ایستاد. در آن زمان‌ بود که با «موش» سرایدار مدرسه که چهل و چند سال داشت دوست شد. آنها اختلاف سنی زیادی داشتند ولی خیلی خوب یکدیگر را درک می‌کردند. ون‌پرسی می‌‌گوید: «موش به من می‌گفت بچه‌ها در سن چهارده یا پانزده سالگی دوست دارند از همه چیز سر در بیاورند و به کلوپ‌‌ بروند. من این را درک می‌کنم ولی این جور جاها، جاهای بدی هستند. من به او اعتماد داشتم. او خیلی باهوش بود از همان زمان بود که به فوتبال روی آوردم و وضعیت تحصیلی‌ام بهتر شد. دیگر معلم‌ها مرا به خاطر بددهنی و شلوغ‌کاری از کلاس بیرون نمی‌انداختند. عاقل شده بودم و احترام معلم‌ها را نگه می‌داشتم.»
ون‌پرسی الان هم آدم پرخاشگری نیست ولی هر ازگاهی کارت زرد می‌گیرد. در یکی از بازی‌های آرسنال، ونگر که از رفتار او عصبانی شده بود در فاصله بین دو نیمه به رابین چیزی گفت که رویه او را تغییر داد. او خود می‌گوید: «ونگر سرم داد نکشید. حرف بدی هم به من نزد فقط یک جمله به من گفت. او گفت: اگر می‌خواهی به اوج برسی باید چیزی را در خودت تغییر بدهی. گفتم باشد. چه چیزی را باید عوض کنم؟ او جواب داد: من نمی‌گویم، خودت جواب را پیدا کن. آن روز خیلی در این مورد فکر کردم. با خود گفتم من از فوتبال چه می‌خواهم؟ ونگر خیلی باهوش است. او می‌دانست اگر خودش جواب را می‌گفت، ظرف یک هفته من آن را فراموش می‌کردم ولی با این کار باعث شد تا آخر عمرم حرفش را از یاد نبرم. از همان زمان تصمیم گرفتم برای موفقیت هر کار مثبتی را انجام بدهم. دیگر بیشتر سر تمرین می‌رفتم و با دقت به بازی بازیکنان قدیمی‌تر نگاه می‌کردم و سعی می‌‌کردم تحملم را بالا ببرم. همین کار باعث شد خیلی بیشتر از قبل حرفه‌ای شوم.»
«رابین ون‌پرسی» در سال ۲۰۰۵ با «بشرا» یک دختر هلندی مراکشی‌تبار ازدواج کرد. «بشرا» همواره پشتیبان رابین بوده است و در کنار او زندگی شیرینی را می‌گذراند. آنها در روز ۱۶ نوامبر ۲۰۰۶ صاحب پسری به نام «شاکوییل» شدند. «شاک» به گفته رابین معنا و مفهوم زندگی است. این کوچولوی ده ماهه، شیرینی زندگی مشترک او و همسرش را صد چندان کرده است.
رابین خانه‌ای در «همستد» در نزدیکی لندن دارد. «همستد» با «کرالینگن» خیلی متفاوت است ولی «ون‌پرسی» به همراه همسر و پسرش در آن جا زندگی می‌کنند و خانه‌ای هم در همان نزدیکی دارد تا هر وقت پدرش به دیدنشان آمد در آن جا ساکن شود. رابین می‌‌گوید: «روش آرسنال در مراقبت از بازیکنانش باورنکردنی است. آنها مراقب خانواده بازیکنان هم هستند. مواظب هستند محل زندگی آنها امن و بی‌دردسر باشد و همیشه چند نفر به طور نامحسوس مراقب آنها هستند.» او قبلا خیلی تنقلات و غذاهای آماده می‌خورد ولی حالا می‌گوید: «همسرم دیگر کیک نمی‌‌خورد چون می‌‌داند ونگر با این چیزها مخالف است. همبرگر که اصلا حرفش را نزن. فکر نمی‌کنم تا وقتی در آرسنال هستم چشمم به یک همبرگر بخورد ولی من همیشه عاشق این چیزها بوده‌ام. با این حال راضی هستم. در این باشگاه هر کسی می‌داند باید بیشتر از باشگاه سابقش تلاش کند. من فکر می‌کردم در بهترین باشگاه دنیا هستم. هم‌تیمی‌های دیگرم هم همین فکر را می‌کردند ولی حالا همه‌مان می‌دانیم که آرسنال از تمام باشگاه‌ها بهتر است.»
ون‌پرسی و همسرش زندگی آرامی دارند ولی در سال ۲۰۰۵ اخبار تکان‌دهنده رسانه‌ها و مطبوعات سعی در متلاشی ساختن این کانون کرد. داستان از وقتی آغاز شد که ملکه زیبایی کشور هلند از ون‌پرسی شکایت کرد و فردای آن روز نام او در تمام مطبوعات معروف و گمنام هلند دیده می‌شد.
● تقصیر ربه‌کا لوس است
همسر ون‌پرسی به همه ثابت کرد به هیچ قیمتی پشت شوهرش را خالی نمی‌کند. او درباره اتهام همسرش گفت: این هم درست مثل همان بازی «ربه‌کا لوس» است.
او این بازی را اختراع کرد. با وجود تمام اخبار ضد و نقیض درباره «ساندرا بوما» ۲۱ ساله به وسیله رابین ون‌پرسی و زندانی شدن او به خاطر شکایت ملکه زیبایی هلند، «بشرا» همسر ون‌پرسی از شوهرش به شدت حمایت کرد و گفت: «من و رابین عمیقا عاشق یکدیگر هستیم و این شایعات تغییری در احساسمان ایجاد نمی‌کند. این حرف‌ها بی‌معنی است.
من به رابین گفتم اصلا نگران نباشد چون اگر تمام دنیا هم او را متهم بدانند من باز هم به او اعتماد کامل دارم.»
او در ادامه مصاحبه‌اش با «میرور» افزود: «تمام اینها شایعه است. من به این حرفم اعتماد دارم. هیچ چیز و هیچ‌کس نمی‌تواند زندگی مشترکمان را ویران کند. ربه‌کا لوس می‌گفت با دیوید بکام هم رابطه داشته ولی کاپیتان انگلیس همیشه این ادعا را رد کرده است. این یک بازی برای اخاذی و مشهور شدن است و حالا نوبت شوهر من رسیده است. فقط می‌گویم به رابین دویست درصد اعتماد دارم. من این زن را نمی‌شناسم و نمی‌خواهم چیزی درباره او بدانم.»
«بشرا» در ادامه مصاحبه اظهار داشت: «آن شب رابین به رستوران رفته بود. من می‌دانم محیط رستوران‌های شبانه چگونه است. هر وقت من و او با هم به چنین جاهایی می‌رویم، مردم دنبال رابین راه می‌افتند و دخترها دورش جمع می‌شوند و اصلا برایشان مهم نیست من همراه او هستم. رابین همیشه به این وضعیت می‌خندید و حلقه ازدواجش را به آنها نشان می‌داد.»
ون‌پرسی خیلی زود تبرئه شد و به خاطر عدم وجود هیچ‌گونه مدرک جرم قابل استنادی آزاد شد.
منبع : تهران ۲۰


همچنین مشاهده کنید