سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

تکنیکهایی برای تزیین دیوارها


تکنیکهایی برای تزیین دیوارها
تکنیک‌های متعدد و متنوعی برای تزیین دیوارها وجود دارند. برخی از این روش‌ها به اندازه‌ای ساده و آسان هستند که نیازی به تبحر و مهارت خاص و فوق العاده برای اجرای آنها نیست و خود شما نیز می‌توانید در یک تعطیلات آخر هفته آن را بر روی دیوارهای منزلتان اجرا کنید حتی اگر تبحری در نقاشی ساختمان نداشته باشید. به این ترتیب می توانید نمایی نو و زیبا به هر یک از اتاق‌های منزلتان ببخشید بی‌آنکه نیازی به صرف هزینه‌های قابل توجه برای نقاشی ساختمان باشد. یکی از ساده‌ترین این تکنیک‌ها آراستن دیوار با رسم خطوط آزاد دستی است. البته در این روش اغلب بخشی از ارتفاع دیوار با رسم چنین خطوطی طرح دار می‌شود. همچنین ایجاد خطوط عمودی روی دیوار موجب بلندتر دیده شدن دیوارها نیز می‌شود. برای اجرای طرحی که در تصویر ملاحظه می‌کنید ابتدا با نصب یک ردیف زهوار چوبی در ارتفاع حدود یک متری از زمین دیوار به دو بخش تقسیم شده است و سپس زهوار چوبی به رنگ دیوار رنگ شده است. البته بهتر است این کار قبل از رنگ آمیزی اصلی دیوار انجام شده باشد تا تفاوت رنگی میان زهوار چوبی و دیوار وجود نداشته باشد. این زهوار را دور تا دور اتاق در همین ارتفاع و در امتداد هم نصب کنید. یک رنگ متناسب با رنگ زمینه دیوار انتخاب کنید. در اینجا برای دیوارهای زرد خردلی از رنگ قهوه ای استفاده شده است. رنگ را با حلال مناسبش رقیق کنید تا هنگام رسم خطوط قلم به راحتی بر روی دیوار حرکت کند. انجام کارهای تزیینی بر روی دیوار با رنگ های پلاستیک ساختمانی که حلال آنها آب است بسیار ساده تر و تمیزتر انجام پذیر است اما از آنجا که رنگ های پلاستیک اغلب قابل شست وشو نیستند بسیاری از افراد رنگ‌های روغنی را ترجیح می دهند. اگر با رنگ روغنی کار می‌کنید لازم است آن را با تینر که حلال این رنگ‌ها است به میزان کافی رقیق کنید
همچنین در صورت تمایل می‌توانید از گروه دیگری از رنگ‌های محلول در آب که رنگ‌های آکریلیک هستند و کیفیت و خلوص رنگشان بالاتر از رنگ‌های ساختمانی است نیز برای رسم این خطوط استفاده کنید. این رنگ‌ها اگرچه گرانقیمت‌تر از رنگ‌های ساختمانی هستند اما به دلیل میزان کم مصرف در چنین طرح‌هایی قابل استفاده هستند. پس از رقیق کردن رنگ با یک قلم موی متوسط نقاشی هنری و با دست خطوط عمودی آزادی را از زیر زهوار چوبی تا زمین یا چنانچه دیوراها قرنیز دارند تا سر قرنیزها رسم کنید. به طور طبیعی این خطوط مانند خطوط رسم شده با استفاده از خط کش کاملاً صاف و یک دست و دقیقاً عمود بر زمین نیستند اما این امر در اینجا بخشی از زیبایی این روش رنگ آمیزی محسوب می‌شود. پس از رسم این خطوط و خشک شدن رنگ آنها یک قطعه اسفنج را به شکل یک مثلث متساوی الاضلاع و قطعه دیگری را به شکل عدد ۷ فارسی ببرید، در حقیقت مثلث کوچکتر از اسفنج دیگر است و می توانید ابتدا یک مثلث متساوی الاضلاع بزرگتر از اسفنج ببرید و سپس از فاصله حدود ۵/۱ سانتی متری لبه دو ضلع آن، یک مثلث دیگر ببرید. از این اسفنج‌ها به صورت مهر برای ایجاد طرح مثلث و طرح عدد ۷ با ۹۰ درجه چرخش در یک خط به موازات زهوار چوبی بر روی دیوار استفاده کنید. اسفنج را به رنگ آغشته کنید.
ابتدا برای گرفتن رنگ اضافی اسفنج یک بار آن را روی یک قطعه کاغذ باطله بزنید و سپس طرح مورد نظر را روی دیوار مهر کنید. اسفنج را با دقت در جای مناسب روی دیوار قرار داده و فشار دهید و سپس به آرامی بلند کنید. دقت کنید که هنگام فشردن یا برداشتن اسفنج، روی دیوار کشیده نشود. روش‌های متعدد دیگری نیز برای تزیین دیوارها وجود دارند که به برخی از آنها قبلاً در این صفحه اشاره کرده‌ایم مانند استفاده از نوارهای حاشیه کاغذ دیواری با طرح‌های مختلف که می‌توانند در ارتفاع‌های مختلف از دیوار نصب شوند و یا ایجاد نقوش گوناگون به روش استنسیل و یا ساخت انواع مهر که به مهارت و تبحر کمتری نسبت به رنگ آمیزی کل دیوارها نیاز دارند و در زمان کوتاهتری نیز قابل اجرا هستند.


همچنین مشاهده کنید