جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

رودخانه هرو آباد


رودخانه هرو آباد
بزرگترین شبکه زهکشی در منطقه خلخال رود بزرگی است که از سه رود هروچای ، آرپا چای و سنگور چای تشکیل شده است.
هرو چای از ارتفاعات جنوب شهر خلخال سرچشمه گرفته و به سوی شمال می رود . آرپاچای تقریبا در همان امتداد ولی در جهت مخالف از شمال به جنوب جاری است . هر دو رود در پایین دست به هم پیوسته و جریان به سمت غرب منحرف شده و ارتفاعات مابین خلخال و گیوی (مرکز شهرستان کوثر ) را با دره تنگ و عمیقی بریده و به شهر گیوی می رسد در این منطقه این رود به نام گیوی چای معروف است جهت رودخانه از شهر گیوی تا رسیدن سنگور چای شمال شرق - جنوب غرب است .
در ارتفاع ۱۰۵۰ متر از سطح دریا ۵-۶ کیلومتر مربع بعد از پیوستن دو رود گیوی چای و سنگور چای با آبدهی ۲/۶ متر مکعب در ثانیه یعنی بطور متوسط در سال بیش از و ۳۲۰ میلیون متر مکعب از این ایستگاه بسوی قزل اوزن جریان دارد.
کرانه های این شبکه که در مسیر جاده خلخال به اردبیل بوده گاه در دره های عمیق و گاه در جلگه های پایکوهی جریان دارد به برکت جریانهای آن مشجر و اکثرا باغات میوه است به همین جهت و سایر جذابیت های طبیعی آن بخشهایی از این رودخانه بطور سنتی تفرجگاه عمومی شهروندان و مسافرین می باشد . از جمله این نقاط به دو محدوده زیر می توان اشاره کرد :و محدوده ازنو ۶ کیلومتری جنوب شهر خلخال و محدوده آبگرم در ۱۰ کیلومتری شرق کیوی
محدوده ازنو آن به علت تند بودن شیب و حاصلخیز بودن خاک آن ،توسط کشاورزان زحمتکش به صورت بسیار زیبایی سنگچینی شده و از ابتدای جاده تا انتهای دره باغات انگور گیلاس و سیب و سایر میوه ها در باغچه های کوچکی به صورت پله ای تا انتهای دره امتداد دارد و مسیر بین باغها نیز جهت رفت و آمد به صورت پله کان می باشد.
منبع : بانک اطلاعات گردشگری


همچنین مشاهده کنید