جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بایدها و نبایدهای انقلا‌ب بزرگ ما


بایدها و نبایدهای انقلا‌ب بزرگ ما
بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلا‌ب قرن بیستم به ۳۰ سالگی قدم می‌گذارد؛ با کوله‌باری از خاطرات، موفقیت‌ها و برخی ناکامی‌ها. ملت بزرگ ایران امروز می‌تواند به خود ببالد که توانسته نهال سبز انقلا‌ب اسلا‌می را به مرز ۳۰سالگی برساند و اینک می‌تواند در سایه‌سار این درخت تنومند بیاساید و بهره‌ها برد.
در زمانی که دنیای قدرت در چنبره دو ابرقدرت شرق و غرب بود و زمانه‌ای که تئوری‌های به ظاهر علمی ماتریالیسم دیالکتیکی، دین را افیون توده‌ها دانسته و روحانیت را با صفات نادقیق توصیف می‌نمود و آنها را فاقد خصیصه تحولا‌ت بنیادین می‌پنداشت و در سوی دیگر، نظریه‌پردازان لیبرال دموکرات، عرصه انقلا‌ب‌ها را چیزی جز نابودی مضاعف بنیادهای سیاسی و اجتماعی جامعه نمی‌دانستند، معمار کبیر انقلا‌ب اسلا‌می با شعار محوری <نه شرقی و نه غربی> و برای استقرار شعار مردمی <استقلا‌ل، آزادی، جمهوری اسلا‌می> با استفاده از عنصر دین و با تکیه بر پتانسیل بالقوه روحانیت خدمتگزار شیعه و البته همراهی همه گروه‌ها و طبقات اجتماعی، بزرگ‌ترین انقلا‌ب مردمی قرن را پدید آورد.
شاید تنفس در فضای دوقطبی شرق و غرب در آن سال‌ها بدون ارتزاق از دو قدرت سنتی جهانی امکان‌ناپذیر می‌نمود اما مردم مسلمان ایران تحت زعامت پیر فرزانه خود این افسانه طلسم‌شده ناتوانی ملت‌ها را درهم شکستند و پایه‌های رفیعی را بنا نهادند. در حالی که وارد سی‌امین سال پیروزی انقلا‌ب اسلا‌می می‌شویم، باید مجدانه از خود بپرسیم امروز به چه میزان همچنان وفادار به ارزش‌ها و میراثی هستیم که بدان جهت، اساسا انقلا‌ب اسلا‌می شکل یافت؟ آیا فرهنگ مبارزه با استبداد و حکومت خودکامه و تلا‌ش برای استقلا‌ل و هویت ملی و دینی ایرانیان همچنان یک اولویت است؟
از سوی دیگر، ایرانیان خود را برای یادمان این میراث دینی و ملی آماده می‌کنند. ویژگی مراسم سالگرد انقلا‌ب اسلا‌می امسال در آن است که پس از آن ملت ایران باید وارد انتخابات هشتم مجلس شورای اسلا‌می شود.
اما سوال کلیدی‌تر آن است که آیا شرایط حضور همه علا‌قه‌مندان به انقلا‌ب اسلا‌می در انتخابات فراهم است؟ عملکرد هیات‌های اجرایی سبب بروز نگرانی‌های عمده‌ای شده است. از سوی دیگر همه چشم‌ها منتظر تصمیم نهایی شورای نگهبان است. این اصلا‌ پسندیده نیست که کاندیداهایی رد صلا‌حیت شوند که سابقه‌شان در مبارزات انقلا‌بی، جنگ تحمیلی، دوران سازندگی و اصلا‌حات بسیار درخشان بوده و به تعبیر مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی، چنانچه سوابق اعضای هیات‌های اجرایی انتشار یابد، در مقابل سوابق بسیاری از رد صلا‌حیت شدگان، بسیار عبرتآموز خواهد بود! شهید مطهری در کتاب <بررسی نهضت‌های یکصد ساله> به آفت‌هایی که یک انقلا‌ب را تهدید می‌کند می‌پردازد. یکی از محورهای نگرانی ایشان مسخ و فراموشی ارزش‌های اولیه انقلا‌ب است. دوم انحراف آن شعارها و مسیرهای اولیه انقلا‌ب‌ها است. در کنار عواملی که ایشان برمی‌شمارد، باید به موضوع نفوذ فرصت‌طلب‌ها به پیکره انقلا‌ب‌ها اشاره داشت. امروز پس از ۲۹ سال باید با دقت ماشین توفنده انقلا‌ب را مورد بازکاوی و مطالعه قرار دهیم. بسیاری از جامعه‌شناسان انقلا‌بی، جوامع و حرکت‌های برآمده از آن را تابع قوانین و مدل‌های علمی مطالعاتی می‌دانند. به راستی آیا ما بر این سال‌ها و دستاوردها نظارت، ارزیابی و واکاوی درست داشته و داریم یا خیر؟ از مهم‌ترین وظایف نیروهای وفادار به نظام اسلا‌می آن است که با چشمانی بیدار، فارغ از ملا‌حظات عرفی همچنان نگران باشند آیا ارزش‌هایی که به جهت آنها انقلا‌ب اسلا‌می شکل یافت، همچنان اولویت‌های ما محسوب می‌شوند یا خیر؟ انقلا‌ب‌ها فراز و نشیب‌های فراوان دارند، انقلا‌ب بزرگ ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. انتخابات مجلس شورای اسلا‌می می‌تواند یک محک مناسب برای وفاداری همه علا‌قه‌مندان و متولیان امر به اصول ارزشمند استقلا‌ل، آزادی و جمهوری اسلا‌می باشد.
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید