شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۱۳ فوریه ۲۰۰۶ ـ و این بار صدام را با زور به دادگاه بردند!


۱۳ فوریه ۲۰۰۶ ـ و این بار صدام را با زور به دادگاه بردند!
بامداد دوشنبه (۱۳ فوریه ۲۰۰۶) مشاوران قضایی، صدام حسین و شرکاء اتهام وارده به او در کشتار ۱۴۰ شیعه در سال ۱۹۸۲ (۲۴ سال پیش) در دجیل، از شرکت در جلسه دادگاه خودداری کردند و خلیل الدولیمی صدر مشاوران قضایی او گفته بود که تا رئوف عبدالرحمن رئیس دادگاه باشد در جلسه حاضر نخواهند شد زیرا که عبدالرحمن در زمان اقتدار صدام غیابا به حبس ابد محکوم شده و به دلیل کینه شخصی نمی تواند منصفانه قضاوت کند. به علاوه، چون این محاکمه مورد توجه جهانیان است، غیر علنی هم اعلام نشده است و همه نمی توانند تماشاگر آن باشند لذا ضرورت دارد که پخش مستقیم تلویزیونی شود تا مردم در جریان آن قرار داشته باشند. این جلسه پس از یک وقفه چندین روزه تشکیل شده بود زیرا که در آخرین جلسه هم وکیلان صدام و خود او به حالت اعتراض، از جلسه خارج شده بودند.
ساعتی بعد اعلام شد که صدام حسین و برادرش «برزان ابراهیم التکریتی» را با زور گارد به دادگاه برده اند.
مامور گارد برزان را که زیر پیراهن برتن داشت (نشان می داد که با زور به دادگاه منتقل شده بود)، حتی با زور دست وارد جایگاه متهمان ساخت و خواست او را بر صندلی بنشاند که برزان بر زمین نشست و پشت خود را به رئیس دادگاه کرد. وی بعدا بپاخاست و دست به اعتراض زد که او را شکنجه کرده اند.
در این میان صدام که پیراهن عربی آبی رنگ بلندی بر تن و دمپایی برپا داشت (لباس اطاق) و کت پالتو مانندی را بر روی این پیراهنش پوشانده بودند، در حالی مانند جلسات قبل یک جلد قرآن به دست داشت، بدون نشستن بر صندلی خطاب به رئیس دادگاه شعار مرگ بر جورج بوش سر داد. وی سپس به رئیس دادگاه گفت: شرم بر تو، رئوف. با این رفتار می خواهی حقارت خود را جبران کنی؟.
خلیل الدولیمی وکیل ارشد او پس از اطلاع از قضیه گفت که ما به تحریم دادگاه تا تعویض رئیس آن ادامه می دهیم زیرا که قاضی دادگاه نباید خصومت شخصی با متهم و یا متهمان داشته باشد. طبق استاندارد بین المللی که به صورت میثاق جهانی درآمده است نمی توان با زور یک متهم را به جلسه دادگاه برد. به علاوه، در تعریف بین المللی، دادگاه مرکب است از قاضی و دادیار (نماینده دادستان) از یکطرف و از سوی دیگر متهم و وکیل یا وکیلانش، شهود جایگاه دیگری دارند . چون ما وکیلان صدام، به دلیل عدم صلاحیت رئیس تازه آن جلسات دادگاه را تحریم کرده ایم، محاکمه نمی تواند بدون رسیدگی قبلی به صلاحیت این رئیس ادامه یابد. محاکمه غیابی در صورتی است که متهم در دسترس نباشد و ناپیدا باشد. در تعیین وکیل تسخیری نیز موافقت متهم شرط است. بنابراین، از نظر او (الدولیمی) ادامه این محاکمه، قانونی و مطابق استاندارد بین المللی نمی تواند باشد.

کلارک
«رمسی کلارک» دادستان اسبق آمریکا هم قبلا گفته بود که جورج بوش رئیس جمهور آمریکا می خواهد که صدام اعدام شود زیرا که گفته شده است صدام برای قتل پدر او (جورج بوش پدر) در جریان سفرش به کویت در اوایل دهه ۱۹۹۰ توطئه کرده بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید