شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
مهارتهای آموزشی بعد از تدریس
در فعاليتەاى آموزشى ضمن تدريس، معلم با روشها و امکانات موجود، شرايط تغيير رفتار شاگردان را فراهم مىکند. شاگردان در فرايند آموزش، فعاليتهاى مختلفى را انجام مىدهند و شرايط متعددى را تجربه مىکنند. اگر فعاليتهاى آموزشى به اينجا محدود شود، مشخص نخواهد شد که آيا شرايط ايجاد شده مطلوب بوده است يا نه و اينکه آيا شاگردان با کسب تجارب و انجام دادن فعاليتهاى تعيين شده به هدفهاى آموزشى رسيدهاند يا نه. براى کسب چنين اطلاعاتي، ارزشيابى مستمر از فرايند تدريس - يادگيرى امرى ضرورى به نظر مىرسد. نحوه ارزشيابى بايد بر اساس نوع هدف، شرايط و فعاليتهاى انجام شده تعيين شود، اما در بسيارى از نظامهاى آموزشى ناسالم، نحوهٔ ارزشيابي، هدفها و بويژه فعاليتهاى آموزشى را تحتتأثير قرار مىدهد. در چنين نظامهايي، معلمان و مربيان به جاى ايجاد شرايط مطلوب آموزشى و انجام دادن فعاليت و تجارب متناسب با هدف، تمام تلاش خود را بر موفقيت در امتحان و ارزشيابى متمرکز مىکنند و با انجام دادن تمرينهاى بىمعنا و طاقتفرسا، موفقيت شاگردان را در جريان ارزشيابى دنبال مىکنند و در نتيجه، ارزشيابى که بايد ملاک رسيدن يا نرسيدن به هدفهاى آموزشى باشد، جاى هدفهاى آموزشى را مىگيرد. |
مسلم است که ارزشيابى در هيچ موقعيتى نبايد به عنوان هدف مطرح شود و فرايند آموزش را تحتتأثير قرار دهد، اما در هيچ شرايطى نيز نبايد ارزشيابى از فرايند آموزش را به تعويق انداخت. به کارگيرى ارزشيابى صحيح در فرايند آموزش، بويژه ارزشيابى پيشرفت تحصيلي، يکى از مهمترين فعاليتهاى آموزشى معلمان و مربيان است. معلمان بايد در سراسر جريان آموزش به ارزشيابى ميزان يادگيرى شاگردان خود بپردازند. ارزشيابى سبب مىشود که معلم اشکالات و نقايص موجود در هدفها، محتوا، شيوهها و وسايل آموزشى و در يک کلام، اشکالات فعاليتهاى آموزشى را دريابد و از چگونگى توفيق و شکست شاگردان و ميزان آمادگى آنان براى فعاليت بعدى آگاه شود و سرانجام، وجوه قوت و ضعف تدريس خود و کفايت ابزارهايى را که در اندازهگيرى و ارزشيابى پيشرفت تحصيلى شاگردان بکار گرفته است دريابد. |
متأسفانه، وقتى سخن از فعاليتهاى آموزشى بعد از تدريس، مانند امتحان و ارزشيابى به ميان مىآيد، نوعى غرور در شخصيت معلم و نگرانى و اضطراب در چهره شاگردان بوضوح مشاهده مىشود. مفاهيم مختلف ارزشيابي، در اغلب مواقع، قبول يا رد شدن را تداعى مىکند. به علت طرز تلقى و عملکرد غلط بسيارى از معلمان، امتحان و ارزشيابى مانند غولى وحشتناک در سراسر نظام آموزشى جامعه ما سايه افکنده است. معلم همواره از امتحان و ارزشيابى به عنوان يک ابزار قدرت استفاده مىکند و با ايجاد زمينههاى نامطلوب آموزشى نوعى نگرانى و وحشت از امتحان را در اذهان شاگردان ايجاد مىکند، در حالى که امتحان و ارزشيابى همچون فعاليتهاى ديگر آموزشى است و مشخص مىسازد که معلم و فراگير تا چد به هدفهاى آموزشى نايل شدهاند. |
همچنین مشاهده کنید
- انواع الگوهای طراحی آموزش
- تحلیل آموزشی
- تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی
- نظریههای تدریس
- عوامل مؤثر بر یادگیری(۲)
- نظریههای یادگیری
- هدفهای آموزشی
- روشهای جدید تدریس
- عوامل مؤثر بر یادگیری
- ارتباط و اثر آن در فرآیند تدریس یادگیری
- روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
- محتوا، روش و وسیله
- یادگیری و تحلیل مفاهیم آن
- انواع الگوهای طراحی آموزش (۲)
- تفاوت بین یادگیری و عملکرد
- روشهای تدریس سنتی
- مهارتهای آموزشی بعد از تدریس
- الگوهای یادگیری
- فرایند یادگیری انسان
- الگوهای تدریس
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران حجاب چین دولت رئیس جمهور پاکستان رئیسی گشت ارشاد مجلس شورای اسلامی کارگران رهبر انقلاب سریلانکا
کنکور تهران پایتخت سیل قم سازمان سنجش فضای مجازی اصفهان زنان شهرداری تهران سلامت پلیس
خودرو دلار آفریقا قیمت خودرو قیمت دلار تورم قیمت طلا بازار خودرو بانک مرکزی سایپا ایران خودرو ارز
فیلم سریال پایتخت تلویزیون موسیقی سریال ترانه علیدوستی سینمای ایران سحر دولتشاهی مهران مدیری کتاب شعر
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
فلسطین رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل جنگ غزه آمریکا روسیه حماس طالبان اوکراین ایالات متحده آمریکا ترکیه
پرسپولیس فوتبال جام حذفی آلومینیوم اراک استقلال فوتسال بازی بارسلونا تیم ملی فوتسال ایران باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال تراکتور
سامسونگ همراه اول ناسا الماس تسلا تیک تاک فیلترینگ
مالاریا زوال عقل پیری کاهش وزن سلامت روان داروخانه