سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
تحلیل آموزشی
پس از تعيين هدفهاى آموزشي، يکى از مهمترين مراحل طراحي، تحليل آموزشى است. در اين مرحله، معمولاً پرسشهايى به شرح زير ممکن است براى معلم مطرح شود: |
- چگونه شاگردان را کمک کند تا به هدفهاى آموزشى برسند؟ |
- شاگردانش بايد چه فعاليتى انجام دهند يا داراى چه قابليتى باشند تا بتوانند آنچه را در هدفهاى آموزشى از آنان خواسته شده است انجام دهند؟ |
- آيا شاگردان مىتوانند بدون انجام دادن برخى فعاليتهاى موردنظر به هدفهاى آموزشى برسند؟ |
پاسخ دادن به اين پرسشها بررسى تعدادى از فعاليتها و معلومات و مهارتهاى جزئى را که براى نيل به اهداف آموزشى ضرورى است، ايجاب مىکند. معلم در بررسى خود بايد همهٔ پاره فعاليتها را روى کاغذ يادداشت کند و سپس مجدداً آنها را بررسى نمايد. چنانچه مشخص شود که تعدادى از پاره فعاليتها براى رسيدن به هدف چندان ضرورى نيستند، بايد کنار گذاشته يا از مجموع فعاليتها حذف شوند تا در نهايت، مجموعهاى از فعاليتهاى مناسب و ضرورى براى رسيدن به هدف آموزشى بدست آيد. پشت سر گذاشتن چنين مراحلى را به اصطلاح تحليل آموزشي گويند. |
بنابراين، تحليل آموزشى فراينيد است که از طريق آن مىتوان هدف کلى آموزشى را به اهداف کوچکتر (هدفهائى جزئى و هدفهاى رفتاري) تقسيم کرد؛ به عبارت ديگر، تحليل آموزشى فرايندى است که از طريق آن هدف نهايى آموزشى به وظايف يا اعمالى که شاگرد بايد انجام دهد يا معلومات و مهارتهايى که پس از اجراى آموزش بايد کسب کند، تقسيم مىشود. |
اجراى دقيق فرايند تحليل آموزشى مستلزم گذرانيدن مرحلههاى زير است: |
۱. تبديل هدف کلى (هدف نهايى آموزشي) به اهداف جزئى ( اهداف مرحلهاى آموزشى). |
۲. تبديل هدف جزئى (هدف مرحلهاى آموزشي) به اهداف رفتارى (هدفهاى اجرايى). |
۳. تعيين نوع ارتباط بين هدفهاى کلى و جزئى. |
۴. تعيين رفتار ورودى (معلومات و مهارتهاى پيشدانسته). |
۵. ارزشيابى تشخيصى. |
۶. تعيين نخستين گام آموزشى (مشخص کردن نقطهٔ شروع تدريس). |
همچنین مشاهده کنید
- هدفهای آموزشی
- روشهای تدریس سنتی
- عوامل مؤثر بر یادگیری(۲)
- نظریههای یادگیری
- تحلیل آموزشی
- تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی
- یادگیری و تحلیل مفاهیم آن
- ارتباط و اثر آن در فرآیند تدریس یادگیری
- الگوهای یادگیری
- روشهای جدید تدریس
- محتوا، روش و وسیله
- انواع الگوهای طراحی آموزش
- روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
- نظریههای تدریس
- عوامل مؤثر بر یادگیری
- تفاوت بین یادگیری و عملکرد
- الگوهای تدریس
- مهارتهای آموزشی بعد از تدریس
- فرایند یادگیری انسان
- انواع الگوهای طراحی آموزش (۲)
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
مجلس شورای اسلامی ایران مجلس خلیج فارس بابک زنجانی قوه قضائیه دولت دولت سیزدهم حجاب شورای نگهبان مجلس یازدهم محمدباقر قالیباف
قوه قضاییه هواشناسی شهرداری تهران تهران سیل شورای شهر تهران دستگیری آموزش و پرورش سلامت پلیس قتل شورای شهر
قیمت دلار خودرو قیمت طلا سایپا ایران خودرو بازار خودرو دلار تورم بانک مرکزی قیمت خودرو مالیات ارز
تلویزیون سینمای ایران سریال سینما فیلم تئاتر موسیقی دفاع مقدس رسانه ملی بازیگر محمدرضا گلزار کتاب
سازمان سنجش شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش عالی
رژیم صهیونیستی اسرائیل آمریکا غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه عربستان اوکراین ترکیه
فوتبال استقلال پرسپولیس سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال وحید شمسایی بازی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت تبلیغات فناوری اپل همراه اول پهپاد گوگل روزنامه آیفون
داروخانه سازمان غذا و دارو خواب کاهش وزن بارداری دیابت طول عمر سلامت روان قهوه فروش اینترنتی دارو آلزایمر