شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

ویتامین‌های گروه B


تمام کودکان بايد بلافاصله پس از تولد يک دُز (Single dose) ويتامين K دريافت کنند. شير انسان مى‌تواند ويتامين‌هاى مورد نياز کودک، احتمالاً به استثناء ويتامين D را تأمين نمايد. اگر کودک ب&#.1607; مقدار کافى در معرض نور خورشيد قرار نگيرد مکمل ويتامين D تجويز مى‌شود. شيرخشک‌ها مقادير توصيه شدهٔ تمام ويتامين‌ها را تأمين مى‌کنند.
  ويتامين A
متوسط ميزان رتينول شير مادر حدود ۵۰ ميکروگرم در هر ۱۰۰ ميلى‌ليتر است. مصرف روزانه ۷۵۰ ميلى‌ليتر شير سبب دريافت ۳۷۵ ميکروگرم ويتامين A در روز مى‌شود. کمبود ويتامين A سبب کاهش رشد، آپاتي، کم‌خوني، خشکى پوست، تغييرات قرنيه و عدم‌تطابق در تاريکى مى‌گردد. در کشورهاى در حال توسعه کمبود ويتامين A در دوران کودکى شايع مى‌باشد. مقدار مجاز توصيه شده ويتامين ۳۷۵ (A (RDA ميکروگرم رتينول در روز تا يک سالگى مى‌باشد.
  ويتامين D
از لحاظ ساختمان، متابوليسم و مکانيسم به هورمون‌هاى استروئيدى شبيه است. عملکرد مهم آن جذب کلسيم و انتقال آن مى‌باشد. مقدار ويتامين D مجاز توصيه شده ۵/۷ ميکروگرم در ۶ ماه اول و ۱۰ ميکروگرم در ۶ ماه دوم زندگى است.
  ويتامين K
در هنگام تولد، مجراى روده‌اى نوزادان استريل است؛ لذا عارى از باکترى‌هاى توليد کننده ويتامين K مى‌باشد، و در هنگام تولد، ويتامين K اهميت خاصى دارد. کمبود آن مى‌تواند سبب خونريزى گردد. اين امر در نوزادانى که از شير مادر تغذيه مى‌کنند رايج‌تر است. زيرا شير مادر فقط ۱۵ ميکروگرم در ليتر ويتامين K دارد و به‌علاوه اين شيرخواران در روزهاى اول، مقدار شير کمترى مى‌خورند و در نتيجه ويتامين K کمترى هم دريافت مى‌کنند. توصيه مى‌شود ويتامين K به شيرخوار تزريق گردد مطالعات قبلى به اين مبنا بود که تزريق ويتامين K سبب سرطان مى‌شود و ممکن است سرطان خون را تشديد کند اما تحقيقات اخير اين موارد را تائيد نمى‌کند. RDA ويتامين K ۵ ميکروگرم در روز تا ۶ ماهگى و ۱۰ تا ۲۰ ميکروگرم در روز از ۶ ماهگى تا ۱۲ ماهگى مى‌باشد.
  ويتامين E
ويتامين محلول در چربى است که خاصيت آنتى‌اکسيدانى داشته و از اکسيده شدن چربى‌ها و غشاءهاى سلولى و از تخريب اکسيداتيو جلوگيرى به‌عمل مى‌آورد. شير مادر حاوى ۳/۱ تا ۳/۳ ميلى‌گرم ويتامين E مى‌باشد. مقدار مجاز توصيه شده ويتامين ۳۷۵ (E (RDA ميکروگرم رتينول در روز تا يک سالگى مى‌باشد.
  ويتامين C
کمبود ويتامين C در نوزادانى گزارش شده است که مواد مُغَذى فرمولا، طى فرآيند آماده‌سازى از بين رفته و يا نوزادانى که مادران آنها تغذيه مناسبى ندارند نيز ممکن است دچار کمبود ويتامين C شوند. مقدار توصيه شده ويتامين ۳۰ (C (RDA ميلى‌گرم در روز تا ۶ ماهگى و ۳۵ ميلى‌گرم در روز از ۶ ماهگى تا ۱۲ماهگى مى‌باشد.
  ويتامين‌هاى گروه B
اگر نوزادان به مقدار کافى شير مادر مصرف نمايند نياز آنها به ويتامين‌هاى گروه B برآورده مى‌گردد. فقط در موارد سوء‌جذب يا بيمارى در اثر افزايش ميزان نياز، ممکن است علائم کمبود مشاهده گردد. ويتامين B12 و فولات نقش‌هاى ضرورى در سنتز DNA و در نتيجه پيشبرد رشد دارا مى‌باشند. کمبود اين دو ويتامين به کم‌خونى مگالوبلاستيک منجر مى‌گردد. ميزان مجاز توصيه شده ويتامين B12، ميکروگرم ۳/۰ در روز تا ۶ ماهگى و ۵/۰ ميکروگرم در روز از ۶ تا ۱۲ ماهگى مى‌باشد. مقدار مجاز توصيه شده (RDA) فولات نيز ۲۵ ميکروگرم در روز تا ۶ ماهگى و ۳۵ ميکروگرم در روز از ۶ تا ۱۲ ماهگى مى‌باشد.


همچنین مشاهده کنید