سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

کاربرد آب‌وهوا در توسعهٔ جهانگردی (۲)


  موزائيک آب‌ و هوائى کُرهٔ زمين و جهانگردى
آب‌ و هواى کره زمين را به ‌سه منطقهٔ بزرگ تقسيم نموده‌اند که با عرض‌هاى جغرافيائى قطبى (آب ‌و هواى سرد بدون تابستان)، عرض‌هاى جغرافيائى حارٌه‌اى (آب ‌و هواهاى گرم بدون زمستان) و نيز عرض‌هاى جغرافيائى ميانه (آب ‌و هواهاى معتدل با تناوب گرمائي) مطابقت دارند.
مى‌دانيم که عوامل مختلف جغرافيائي، از جمله پراکندگى خشکى‌ها و درياها يا وجود توده‌هاى کوهستانى از اهميت زيادى برخوردار هستند. مناطق قطبى و حواشى آن از نقطه‌نظر فعاليت‌هاى جهانگردى در سطح پائينى قرار دارند. در مقابل، عرض‌هاى جغرافيائى ميانه، بيشترين جهانگرد را به‌خود جذب مى‌کنند و فضاهاى حارٌه‌اي، که خشک يا بارانى هستند با توسعهٔ قابل‌ ملاحظهٔ جهانگردى همراه هستند، و از ويژگى بسيار برجسته‌اى سود مى‌برند.
  آسايش و سلامتى
عبارت آسايش، که گاهى اشاره به يک ايدهٔ اضافى مى‌کند، در اين مسئله از نقطه‌نظر روان‌شناسى موردنظر است. آسايش معادل راحتى و استراحت يک موجود است که در برابر تهاجمات خارجى با آن مقابله مى‌کند. يک آب ‌و هواى مناسب، به‌صورتى است که بدن انسان براى حفاظت در برابر پايدارى محيط داخلى آن نيازى به کوشش بسيار زياد ندارد و اينکه با دليلى مهم‌تر، مکانيسم‌هاى منظم موازنه‌ها و توزان بيولوژيکى عمده را درخطر نيندازد. بنابراين بايد به آب ‌و هواشناسى زيستى اشاره نمود.
به‌طور عمده، يک واکنش متقابل مداوم بين طبيعت بيولوژيکى انسان و انرژى‌هاى محيطى‌ که در آن واقع است، وجود دارد. بدن انسان هميشه برابر اثرات تهاجمى يا نيروبخشى محيط زيست طبيعى قرار دارد.
   راحتى هيدريک (Hydrique)
راه‌هاى تنفسى با هوا و خون در تماس هستند. بين انسان و جو تبادلاتى بين برخى از گازهاى حلاٌل وجود دارد. اين انتقال به‌موجب قانون اُسمزى انجام مى‌گيرد. اين گازهاى حساس که بين خون و هوا اثر مى‌گذارند، بر آب ‌و هواشناسى توريستى اثر قابل‌ ملاحظه‌اى وارد مى‌کنند. غلظت اکسيژن با ارتفاع کاهش مى‌يابد و بخار آب علاوه‌بر تغييرات جغرافيائى مهمى که با کاراکتر منطقه‌اى دارد، در يک محل مشخص نيز داراى تغييرپذيرى مهمى است.
نسبت آب در پلاسما : U > ۳۱/۳ hpa                    تبخير ششى: U < ۳۱/۳ hpa
گام (Gamme) شرايط توريستى قابل‌قبول بسيار وسيع است:
16   or  18  ≥   Tx  ≥  33°   C
58  ≥  K  ≥  750 ( W /  m 2)
15  ≥  THI  ≥  26.5  or   28.5° C
4  ≥  U  ≥  250  ,  26.5  or  31.3 hpa
THT  =  TX  -  [  (  0.55  -  0.0055  U  %  ) (  TX  -  14.5  )  ]
در جائى‌که:
TX: دماى حداکثر است.
U: درصد رطوبت نسبى در ساعت افزايش دما است.
شاخص ترمو - هيگرومتريک (THI) با درجهٔ Celsius سانتى‌گراد مشخص است (بادهاى مؤثر).


همچنین مشاهده کنید