شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

فصول سال و صنعت توریسم


تعطيلات تابستانى براى ميليون‌ها توريست، بهترين زمانى است که مى‌توانند به مسافرت بروند. اين حرکت جهانى ده‌ها ميليون توريست در فصل تابستان وضع ترافيک را در جاده‌ها و شهرها به‌کلى مختل مى‌سازد و شرايط غيرقابل تحملى به‌وجود مى‌آورد. جهت گريز از تراکم وسايط نقليهٔ موتورى و وضع نابسامان جاده‌ها و شهرها مى‌توان به ايجاد تعطيلات دومى در ساير فصول سال اقدام نمود و با تعيين پاره‌اى از محدوديت‌ها به‌وضع ناهنجار ترافيک در فصل گرما و يا ماه معين پايان دارد.
در پاره‌اى از کشورها، مرخصى‌هاى ساليانه غالباً در فصول توريستى سال داده مى‌شود و اين خود بر شلوغى جاده‌ها و شهرها در همهٔ کشورها مى‌افزايد. توريست‌ها کم ‌درآمد اکثراً از راه زمين حرکت مى‌کنند و چون مشاغل ويژه‌اى را دردست دارند از اين‌رو آزادى کمترى در انتخاب فصل استراحت و مسافرت مى‌توانند داشته باشند.
کشورهائى که از مرحلهٔ صنعتى عبور کرده و وارد دورهٔ جديدى شده‌اند در انتخاب فصل مسافرت از امکانات بيشترى بهره‌مند هستند چنان‌که مردم آمريکا و سوئيس استراحت و مسافرت‌هاى خود را در سراسر سال انجام مى‌دهند. تراکم توريست‌ها در فصل معين و انتخاب محل جهت مسافرت هتل‌هاى نقاط ويژه‌اى را در مسيرهاى پرسود توريستى قرار مى‌دهد. در فصل توريستي، هتل‌هاى لندن داراى پرمشترى‌ترين روزهاى سال مى‌باشند و حال آنکه هتل‌هاى کنار دريا حداقل سود خود را از اين بابت به‌دست مى‌آورند. طبق مطالعاتى که در کشور انگلستان صورت گرفته است، مسافرينى که جهت گذراندن تعطيلات خود به انگلستان مى‌آيند اکثراً در هتل‌ها اقامت مى‌کنند، در اين ميان توريست‌هاى آمريکائى بيش از ساير توريست‌ها هتل را براى اقامت خود انتخاب مى‌کنند و حتى ۸۰ درصد آنها مقدارى از وقت خود را در داخل هتل مى‌گذرانند: برخلاف آمريکائى‌ها، مسافرين اطريشى کمترين مدت را در هتل‌ها مى‌مانند.(۱)
(۱). شکوئي، حسين، جغرافياى جهانگردي، پيشين، ص ۲۸.
در ميان توريست‌ها، طبقهٔ بازرگانان بيش از ساير طبقات از هتل‌ها استفاده مى‌کنند، اين امر شايد به‌لحاظ انجام امور حسابرسى آنان باشد و هتل علاوه بر محل اقامت و استراحت، به‌عنوان دفتر کار هم، براى اين قبيل توريست‌ها محسوب مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید