جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

برداشت


  زمان برداشت کلزا
زمان برداشت مناسب، جهت دستيابى به‌عملکرد بيشتر اهميت زيادى دارد. برداشت زودهنگام مى‌تواند کيفيت محصول را به‌علت وجود بذرهاى کوچک، نارس و کلروفيل‌دار کاهش دهد. درصورتى که برداشت به‌تأخير افتد، ريزش غلاف‌ها و دانه‌ها افزايش يافته و منجر به نقصان عملکرد مى‌گردد.
از نقطه نظر عملي، محصول زمانى مى‌رسد که تمام بذور سياه رنگ شده‌اند و رطوبت بذر به کمتر از ۱۵ درصد رسيده باشد. البته زمان برداشت با توجه به‌روش برداشت متفاوت مى‌باشد که در قسمت‌هاى بعدى تشريح خواهد شد.
جهت کاهش ريزش بذر، عمل برداشت بايد اوايل صبح و يا عصر انجام شود. با توجه به دوره رشدى کلزا (براى ارقام پائيزه ۲۷۰-۱۸۰ روز و براى ارقام بهاره ۱۲۵-۸۵ روز) مى‌توان زمان تقريبى برداشت را تخمين زد. رسيدن دانه‌ها از قسمت پائين ساقه شروع شده، به‌سمت بالا گسترش مى‌يابد و عاقلانه نيست که صبرکنيم تا بوته‌ها پيش از برداشت به‌حالت کاملاً رسيده و خشک درآيند. البته در شرايط بالا بودن دماى هوا و عدم تأمين رطوبت کافى يا وزش‌ بادهاى گرم و بادزدگي، خشک شدن غلاف‌ها از بالا شروع شده و تعيين زمان صحيح برداشت را با مشکل مواجه مى‌نمايند. ضمناً چون دانه‌هاى اين‌گونه غلاف‌ها کوچک و سبک هستند، معمولاً از انتهاى کمباين ريزش نموده و درصد ريزش مزرعه را بالا مى‌برد. در نتيجه بايستى زمان مناسب برداشت بر اساس غلاف‌هاى سالم تعيين گردد.


همچنین مشاهده کنید