جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
ارتباط جمعی در مدل مالتزکه
مالتزکه (G.Maltzke) انديشمند آلمانى ارتباط جمعى، مدلى را طراحى کرد که در سال ۱۹۸۶ به زبان انگليسى در لندن ترجمه و منتشر شد. (McQuail,1968,pp36-41) |
مالتزکه در اين مدل به مباحثى چون فشار يا مانع از سوى پيام، فشار يا مانع از سوى وسيلهٔ ارتباط جمعي، ساختمان شخصيتى و ويژگىهاى گيرنده، خود تصويرى ارتباطگر، ساخت شخصيتى ارتباطگر، ارتباطگر در شرايط کار گروهي، ارتباطگر در سازمان خويش، محيط اجتماعى ارتباطگر، تصوير ذهنى گيرنده و ارتباطگر از يکديگر و بازخورد خودبهخودى از گيرنده مىپردازد. |
مککوايل در مورد مدل مالتز که مىنويسد: 'در اکثر مطالعات مربوط به ارتباطات و مدلهاى عرضه شده، پژوهشگران بيشتر به تشريح يک يا دو عامل از عوامل مربوط به ارتباط پرداختهاند. مثلاً تأثيرها و يا رفتارهاى اصلى را در مورد مطالعه قرار دادهاند. اين چنين مطالعاتي، ممکن است منتج به نتايج نادرستى شود و يا سبب شود که در بهترين تحقيق در زمينهٔ مسائل ارتباط جمعى فقط يک يا دو عامل مدنظر قرار گيرد.' |
مالتزکه يک چشمانداز (perspectiv) کاملاً متفاوتى را در مدل خود پيشنهاد کرده است. مدل او نشان مىدهد که ارتباط جمعى يک فراگرد روانشناسى بسيار پيچيده است و تشريح آن نياز به توجه به چند عامل دارد، نه يک عامل. به همين ترتيب نيز مطالعهٔ مدل او نسبتاً پيچيده و دشوار است. |
مالتزکه مدل خود را براساس همان عناصر سنتى ارتباط يعنى پيام، واسطه (وسيله) و گيرنده، ساخته است. اما در مدل او بين وسيله و گيرنده دو عنصر يا دو جزٔ ديگر نيز جلب توجه مىکند. مثلاً يک فشار (pressure) يا قيد (constraint) از سوى وسيله و تصاويرى ذهنى گيرنده (receiver's image of the medium) از وسيله، از اجزاء تازهاى است که مالتزکه به آن توجه کرده است. |
در شق اول، با اين حقيقت آشنا مىشويم که وسايل ارتباط جمعى انواع گوناگونى از تطبيق را در بخش گيرنده تقاضا مىکنند. هر وسيله امکانات و محدوديتهاى خاص خود را دارد. بنابراين علاوه بر تأثيرى که روش و محتواء يک وسيلهٔ ارتباط جمعى مىگذارد، خصوصيات (characteristic) آن وسيله نيز داراى تأثير ويژهٔ خود است. پس خصوصيات هر وسيله بايد به انواع تأثيرگذارى روى روشى که يک گيرنده تجربه مىکند و تأثيرى که روش و محتواء بر او مىگذارد مورد ملاحظه قرار گيرد. اين مسئله همان است که وقتى که يک نمايشنامهٔ خاص را از تلويزيون مشاهده مىکنيم (آن را تجربه مىکنيم) دقيقاً به همان وضعى که از راديو مىشنويم نخواهد بود و اين همان مطلبى است که مارشال مکلوهان اغلب به زبان مىآورد که: 'وسيله پيام است' . (medium is the message) اين گفتهٔ مکلوهان مىتواند به خوبى تصويرى از اين نکته را آشکار کند که در پارهاى از اوقات تا چه اندازه نقش وسيله مرتبط با دريافتکننده به حساب مىآيد. |
در اين زمينه مالتزکه مشخصات و ويژگىهاى وسيله را به شرح زير مورد توجه قرار مىدهد: |
- نوع ادراکى که از سوى گيرنده (تماشاگر، خواننده و غيره) مورد انتظار است. |
- دامنهاى که دريافتکننده از نظر زمان و مکان وسيله، به آن محدود مىشود. |
- زمينههاى اجتماعى دريافتکنندگان محتواء پيامهاى وسايل ارتباط جمعي. |
- اختلاف و فاصله بين زمان رويداد و زمان مصرف پيام مربوط به رويداد (درجهٔ همزماني،(degree of simultaneitry) |
- تصوير ذهنى گيرنده از وسيله. |
اين تصوير ذهنى که از سوى گيرنده دنبال مىشود سبب ايجاد توقعات و انتظاراتى خاص از محتواء آن وسيله مىشود و چنين تصور مىشود که اين امر از ديدگاه انتخاب محتواء برروى گيرنده تأثير بگذارد. |
به اين ترتيب جيثيت (prestige) و قابليت اطمينان يک وسيله، دو عنصر مهم در ساخت آن تصوير ذهنى به شمار مىآيند. دو متغير انتخاب (choice)، و تجربه (experience) ممکن است بهعنوان متغيرهاى وابسته يا پىآمدها در فراگرد ارتباط بهنظر آيند. |
سواى متغيرهائى که تا به حال ذکر شد مانند فشارهاى وسيله (medium pressure) و يا قيدهاى وسيله (medium constraint) و تصوير ذهنى گيرنده از وسيله، بعضى عوامل يا متغيرهاى ديگر ممکن است بهعنوان يک عامل مسبب يا عامل مستقل، در اين بخش از فراگرد ارتباط در مدل ديده شود. اين عوامل ديگر سبب مىشوند که در گيرنده يک حالت و مشرب خاص بهوجود آيد. عوامل مذکور عبارتند از : خود تصويرى دريافتکننده (receiver's self-image)، درک انفرادى گيرنده از خودش (the individul's preception of himself) نقش او، نگرشهاى او (attitudes) و ارزشهايش. بهعنوان مثال تحقيقات روانشناسى اجتماعى نشان داده است که ما تمايل داريم اطلاعاتى را که متناقض با ارزشهائى است که ما به خودمان نسبت مىدهيم يا براى خودمان مىدانيم نپذيريم. |
همچنین مشاهده کنید
- ارتباطات انسانی در مدل اسمیت (۴)
- فراگرد ارتباط کلامی در مدل آندروش، استتس و بوستروم E.G.,Andersch.L.C.Staats.R.M.Bostrom (۲)
- مدل گونهٔ هارولد لاسول
- شکلگیری افکار عمومی در مدل نئول-نئومن (مدل مارپیچ سکوت)
- دروازهبانان خبر در مدل وایت
- فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی دیوید برلو
- فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی ویلبر شرام (Wilber Schramm) (۲)
- ارتباطات غیرکلامی در مدل برنلوند
- مصرف ارتباط جمعی در مدل وینداهال (۲)
- ارتباط جمعی در مدل شفه
- ارتباطات انسانی در مدل اسمیت (۲)
- مدل ارتباطی منبع معنی
- فراگرد ارتباط کلامی در مدل آندروش، استتس و بوستروم E.G.,Andersch.L.C.Staats.R.M.Bostrom
- جریان اخبار در مدل مکنلی
- مصرف ارتباط جمعی در مدل وینداهال
- مدل ارتباطی کلود شنن و وارن ویوور(Claude Schannon and Warren Weaver)
- سیستمهای ارتباطی در مدل اتهیل دوسلاپول
- فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی گربنر
- تفاوت ارتباط میانفردی با ارتباط جمعی در مدل براس وستلی و مالکم مکلین
- ارتباطات انسانی در مدل اسمیت
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
طالبان رئیسی ابراهیم رئیسی توماج صالحی حجاب گشت ارشاد سریلانکا رهبر انقلاب کارگران پاکستان مجلس شورای اسلامی دولت
آتش سوزی کنکور سیل هواشناسی تهران سازمان سنجش شهرداری تهران پلیس سلامت فراجا قتل زنان
قیمت خودرو خودرو بازنشستگان قیمت دلار دلار قیمت طلا بازار خودرو ایران خودرو بانک مرکزی ارز قیمت سکه مسکن
هوش مصنوعی مهران مدیری تلویزیون فیلم سحر دولتشاهی سینمای ایران کتاب بازیگر تئاتر شعر سینما
کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل غزه آمریکا رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه روسیه حماس اوکراین طوفان الاقصی اتحادیه اروپا ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال بارسلونا بازی ژاوی باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس فوتسال تراکتور لیگ برتر انگلیس تیم ملی فوتسال ایران
تیک تاک همراه اول بنیاد ملی نخبگان فیلترینگ ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات اپل نخبگان
مالاریا سلامت روان کاهش وزن استرس داروخانه پیری دوش گرفتن