چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
ارتباطات انسانی در مدل اسمیت (۴)
حافظهٔ گروهى مشتمل بر آن بخش است که همهٔ افراد گروه با آن توافق دارند. در مدل شمارهٔ ۷ بهوضوح مشخص است که سيستم حافظهٔ سمت چپ، محيط را براى تفکر، خيلى بيشتر از سيستم حافظهٔ سمت راست مهياء مىکند. | |
يک سيستم حافظه در واقع نقش تزئينى را براى سيستم شناختى و ادراکى دارد. يک سيستم حافظه ممکن است براى ارتباط ميان يک کتابخانه با کتابخانهها و مراکز اطلاعاتى ديگر باشد. علاوه بر آن هر سيستم حافظه داراى کارائى خاصى است. مثلاً يک بولتن مجموعهٔ اطلاعات روزانه ممکن است براى برخى کارشناسان ويژه فاقد کارائى باشد.' (Smith,1988,p11) | |
اسميت در مورد سيستم ادراکى مىنويسد: 'يک سيستم ادراکي، ساخت را براى مردمى که با هم فکر مىکنند مهياء مىکند. در واقع سطح ادراکى نگهدار تمامى سطوحى است که زير آن قرار دارد. يک سيستم ادراکى به فکرهاى تازه رسميت مىدهد. دانش مفيد را شکل مىدهد. دانش بىفايده و فکرهاى بىفايده را حذف مىکند و نگهدار شبکهٔ معمارى دانش است که خود نگهدار وظيفههاى گروهى است. ارتباطاتى که کارهاى گروهى ادراکى را پشتيبانى مىکند مشتمل است بر دو قسمت: جمعآورى کلمات و مفاهيم (محتواء) و قوانين کنترل (مقررات). مقررات ادراکى کنترلکنندهٔ تفکرات ميان مبادله و تکنيکهاى حل مسائل هستند. مقررات ادراکى ممکن است براى انجام دادن کارهاى خاص تدوين شده باشند. مثلاً سازماندهى گروههاى تحقيق که تا اندزهاى جدا از گروههاى توسعه هستند، امکان بارورى ايدههاى جديد را ميسر مىکند. مثلاً يک گردهمائى گروهى مىتواند به کمک مقررات ادراکى و با دقت در حل مشکلى که مربوط به تعريف مسئلهاى است موفق شود و چند قدم به جلو برود. اين پيشروى مىتواند از طريق انتخاب يک راه حل و يا يک نقشهٔ اجرائى بهوسيلهٔ تفکر گروهي-نوشتن گزارشها و ايدههاى جديد باشد. درواقع اين مقررات ادراکى نگهدار يک مکالمهٔ طولانى دربارهٔ مسائلى است که نياز به مشارکت افراد مختلف دارند و توجه دقيق را مىطلبد.' (Smith,1988,p12) | |
آخرين سيستمى که اسميت دربارهٔ آن توضيح مىدهد، سيستم وظيفه است، مىگويد: 'وظيفه بايد هدفهاى گروه را توصيف کند. بسيارى از گروهها هدفهائى دارند و در واقع اين هدفها دليل وجودى گروه هستند. سيستم وظيفه ايجادکنندهٔ تدبيرى است بهمنظور آنکه گروه بتواند با کفايت سازماندهى شود و بهطور مؤثر ارتباط برقرار کند. سيستم وظيفه دربرگيرندهٔ قوانين اطلاعاتى از يک حرفه يا مهارت است. بهعنوان مثال يک وظيفهٔ مهندسى که مستلزم استفاده از تکنولوژى است شامل قوانين چطور ساختن و چگونه ارزيابى کردن است. هر وظيفهاى زبان تخصصى خاصى دارد. تاريخ، دستورالعمل و اطلاعات ويژهاى دارد. حرفهٔ بانکداري، مديريت شهرى و پيشبينى وضع هوا همگى احتياج به قوانينى دارند که هر مشارکتکنندهٔ موفقى مىتواند براساس آن قوانين کار کرده و ارتباط برقرار کند. هر شخصى در محدودهٔ يک حرفهٔ ويژه بخشى از وظيفه را که بايد در زمينهٔ آن ارتباط برقرار کند بهعهده مىگيرد. هر سيستم حرفهاى دربرگيرندهٔ ارزشها و قوانين خاص خود است که از تقاضا و ممانعتها ناشى مىشود. بهعنوان مثال بانکدارى نياز به دقت زياد و امانتدارى بسيار دارد. امانتدارى شرايط وسوسهآميز و يا پروژهاى مهندسى نياز به فعاليتهاى بسيار پيچيده دارد که منتهى به سطوحى از افراد طراح مىشود که قادر هستند کارهاى طراحى بسيار پيچيده را انجام دهند. بايد خاطرنشان کرد که وظيفه به خودى خود مىتواند دليلى براى وجود يک ساختمان ارتباطى کارآمد باشد.' (Smith,1988,p12) | |
باتوجه به آنکه مدل اسميت آخرين مدل دردسترس است بازبينى آن ضرورى است: چنين بهنظر مىرسد که اين مدل نيز داراى بسيارى از نقايصى است که در ساير مدلها به چشم مىخورد. طراح اين مدل به مباحثى مىپردازد که در مدل او جايگاهى ندارد مانند پارازيت و تحريف. او تعريفى براى ارتباط مطرح مىکند که مىبينيم مدل براساس آن شکل نگرفته است. در آن تعريف آمده است که آنچه در ارتباط منتقل مىشود اطلاعات، احساسها، حافظهها و فکرها است. در حالىکه مىبينيم در مدل صحبت از انتقال نمادها و رمزگذارىهاى نمادى است. چنين بهنظر مىرسد که اين مدل حاصل تفکر دربارهٔ فراگرد ارتباط است. در حالىکه بهنظر من، براى ساخت مدل نهائى و کامل ارتباط لازم است که اين فراگرد را از طريق مشاهده و تحقيقات ميدانى مورد بررسى قرار داد و بهوسيلهٔ آزمايشهاى گوناگون به راز و رمزهاى آن دست يافت. همانگونه که در مدل منبع معنى دنبال شد. | |
به هر حال مطالعهٔ مدل اسميت از اين جهت ضرورى است که ببينيم چگونه حتى در سال ۱۹۸۸ پس از نزديک به ۴۰ سال از طرح نخستين مدل ارتباطى (مدل کلودشنن)، هنوز تلاش براى طرح مدلى کامل براى فراگرد ارتباط ادامه دارد. |
همچنین مشاهده کنید
- فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی ویلبر شرام (Wilber Schramm) (۲)
- فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی ویلبر شرام (Wilber Schramm)
- ارتباطات انسانی در مدل اسمیت (۲)
- مدل ارتباطی منبع معنی
- فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی دیوید برلو
- تفاوت ارتباط میانفردی با ارتباط جمعی در مدل براس وستلی و مالکم مکلین
- جریان انتشار نوآوریها در مدل ارتباطی را جزر و شومیکر
- ارتباطات انسانی در مدل اسمیت
- ارتباطات انسانی در مدل اسمیت (۴)
- ارتباطات انسانی در مدل اسمیت (۳)
- دروازهبانان خبر در مدل وایت
- ارتباطات غیرکلامی در مدل برنلوند
- سیستمهای ارتباطی در مدل اتهیل دوسلاپول
- فراگرد ارتباط کلامی در مدل آندروش، استتس و بوستروم E.G.,Andersch.L.C.Staats.R.M.Bostrom
- فراگرد ارتباط کلامی در مدل آندروش، استتس و بوستروم E.G.,Andersch.L.C.Staats.R.M.Bostrom (۲)
- فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی گربنر
- ارتباط جمعی در مدل شفه
- شکلگیری افکار عمومی در مدل نئول-نئومن (مدل مارپیچ سکوت)
- ریشههای شکلگیری پیام در مدل موزائیکی بکر
- مصرف ارتباط جمعی در مدل وینداهال
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران معلمان رهبر انقلاب روز معلم نیکا شاکرمی دولت مجلس شورای اسلامی مجلس بابک زنجانی خلیج فارس دولت سیزدهم حجاب
تهران شهرداری تهران هواشناسی معلم سیل پلیس آموزش و پرورش قوه قضاییه بارش باران سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو دلار ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا قیمت طلا بانک مرکزی بازار خودرو کارگران تورم
فضای مجازی تلویزیون رادیو سریال سینما دفاع مقدس سینمای ایران موسیقی فیلم تئاتر نون خ رسانه ملی
دانش بنیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل آمریکا غزه فلسطین جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان نتانیاهو یمن
استقلال فوتبال پرسپولیس رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ قهرمانان اروپا تراکتور سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران لیگ برتر بازی
وزیر ارتباطات تبلیغات اپل پهپاد ناسا نخبگان گوگل آیفون
کبد چرب خواب دیابت کاهش وزن بیماری قلبی ویتامین مسمومیت داروخانه قهوه طول عمر بیماری