چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا


همفری بوگارت


همفری بوگارت
همفری دی فارست بوگارت متولد نیویورك , بعد از پایان جنگ جهانی اول به نیروی دریایی آمریكا پیوست و بعد از جنگ به كار در مشاغل پشت صحنه پرداخت.در تئاتر نقشهایی را ایفا كرد . آنگاه به سینما راه یافت و در فیلمهای حادثه ای نقشهایی را ایفا كرد .
● فیلمهایی مثل :
یك شیطان با زنان ( ۱۹۳۰) اثر اروینگ كامینگر , زنان تمام ملل ( ۱۹۳۱) اثر رائول والش .
بوگارت در ۱۹۳۹ به ایفای نقش در قالب گنگسترها پرداخت كه می توان به " فرشتگان آلوده صورت " (۱۹۳۸) اثر مایكل كورتیز و " دهه بیست پر جنب و جوش " ساخته رالول والش اشاره كرد .
كه این نقشها به بوگارت شكل و شمایلی نمادین در عالم سینما داد .
بئگارت پس از ایفای نقش در ژانرها ملودرام و حادثه ای و جنایی , با بازی در فیلمهای " های سی یرا " ( ۱۹۴۱ اثر والش ) و " شاهین مالت " ( ۱۹۴۱ ساخته جان هیوستون ) با تواناییهای خود پرده سینماها را تسخیر كرد .
آنچنان كه در شاهین مالت تجسم بخش انسان مدرن شد .
بوگارت با شروع جنگ دوم جهانی ایفاگر نقش آدمهایی شد كه با انزوای خود ضامن ازادی دیگران می شود .
مثل فیلمهای " در تمام طول شب " ساخته شده به سال ۱۹۴۳ و " كازابلانكا " اثر به یاد ماندنی مایكل كورتیز كه در سال ۱۹۴۳ ساخته شد و همین طور " داشتن و نداشتن " ساخته هوارد هاكز در سال ۱۹۴۳ .
وجود بوگی در این فیلمها به مثابه انسانی با اصول اخلاقی و هاله ای رومانتیك و توام با شك و بدبینی و بی طرفی دیده می شد .
● بوگارت با بازی در فیلمهای
خواب بزرگ ( ۱۹۴۶ ساخته هاكز ) –كی لارگو و گنجهای سیه را مادره( ۱۹۴۸ اثر جان هیوستون ) به گونه متفاوت تری با نقشهای خود برخورد می كند كه توام با تصاویری هنرمندانه و بكر و غنا یافته از خویشتن خود است .
و در فیلمهای : توكیو جو ( ۱۹۴۹ اثر استیوارت هایسلر ) – شیروكو ( ۱۹۵۱ ساخته كرتیس برنهارت ) – به هر دری بزن ( ۱۹۴۹ اثر نیكلاس ری ) – و مجری قانون ( ۱۹۵۱ ساخته بریتاین وینداست ) شخصیت درونی خود را با نوعی اخلاق درونی ارائه می دهد .
● بوگارت در فیلمهای دهه ۵۰ مثل :
در مكانی خلوت ( ۱۹۵۰ اثر نیكلاس ری ) – ملكه افریقا ( ۱۹۵۲ ساخته هیوستن ) – شورش در كشتی كین ( ۱۹۵۴ اثر ادوارد دیمیتریك ) و سابرینا ( ۱۹۵۴اثر بیلی وایلدر) شخصیتهای متنوعی را ارائه می دهد . شخصیتهایی ارام كه هم در تضاد با نقشهای قبلی اوست و هم خاستگاه منطقی او برای جاودانه شدن در سینما .
بوگارت شاهین سینماست و به طرز زنده و فعالی , سایه بالهای گشوده اش در عالم سینما هنوز هم یاد آور حیران كردن تماشاچی نسبت به خود است و تا سینما هست به او خیره می مانند و با او سینما را جذاب و دوست داشتنی می یابند .
● فیلم نگاری :
برادوی این گونه است ( ۱۹۳۰) – یك شیطان با زنان ( ۱۹۳۰) – زنان تمام ملل ( ۱۹۳۱) - جنگل اسفالت ( ۱۹۳۶) – بن بست ( ۱۹۳۷) – فرشتگان آلوده صورت ( ۱۹۳۸) – دهه ۲۰ پرجنب و جوش ( ۱۹۳۹) – شاهین مالت ( ۱۹۴۱ ) – در تمام طول شب ( ۱۹۴۳) – كازابلانكا (۱۹۴۳) – داشتن و نداشتن ( ۱۹۴۳) – خواب بزرگ ( ۱۹۴۶) –گذرگاه تاریك ( ۱۹۴۷) – كی لارگو ( ۱۹۴۸) – گنجهای سیه را مادره ( ۱۹۴۸) – به هر دری بزن ( ۱۹۴۹) – توكیو جو ( ۱۹۴۹) – در مكانی خلوت ( ۱۹۵۰) –شیروكو ( ۱۹۵۱) – سابرینا ( ۱۹۵۴) – كنتس پابرهنه ( ۱۹۵۴)
▪ تاریخ تولد: ۲۳ ژانویه ۱۸۹۹
محل تولد: نیویورك
▪ تاریخ فوت: ۱۹۵۷
▪ سن در زمان فوت: ۵۸ سال
▪ شغل : بازیگر
بوگارت ، تقریبا مثل " مریلین مونرو" و " جیمز دین" حالت تقدس پیدا كرده . شخصیت سینمایی او آدمی بود خشن ، محكم و باصلابت . از آن قبیل آدم هایی كه وقتی اوضاع خراب است ، پیدایشان می شود ، ولی در اوضاع و احوال مساعد هم آماده اند كه كارها را شرافتمندانه سر و صورت بدهند . با این خصوصیات طبعا وی طبیعی ترین انتخاب برای نقش فیلیپ مارلو در " خواب بزرگ" و نقش سام اسپید در " شاهین مالت" بود . نقش او در " كازابلانكا" یعنی" ریك" نیز همین شخصیت را نشان می داد: آدمی سخت و خشن ، بدبین و عمل گرا .
تیپ بوگارت مطلوب و محبوب اغلب اشخاصی است كه به طور حرفه ای یا آماتور نقش اشخاصی مشهور را بازی می كنند ، با آن بارانی معروف نسبتا كهنه و سیگاری لای دندان .
بوگارت چهار بار ازدواج كرد و ازاین میان ازدواج آخری با " لورن باكال"((Lauren Bacall كه با او " داشتن و نداشتن" ، " خواب بزرگ" و " كی لارگو" را بازی كرد ، از همه خوش عاقبت تر بود . این دوران خوش مشترك با باكال مقارن بود با موفقیت های دیگر سینمایی او از جمله بردن اسكار به خاطر بازی در " قایق آفریكن كوئین" .
اما سرطان در ۱۹۵۷ رشته عمر او را كوتاه كرد كه شاید سیگار و مشروب در آن نقش موثری داشته باشد .
منبع : ایران کلاسیک