یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 19 May, 2024
مجله ویستا


شاید وقت دیگر


شاید وقت دیگر
وقتی به سال های گذشته مراجعه می کنیم و روابط عمومی را در طی این سال ها مورد نقد و برسی قرار می دهیم فراز و نشیب های زیادی را در پیش روی این نهاد مدنی می بینیم. که در واقع هررخداد و هر اتفاقی که در این عرصه به وقوع پیوسته است ماحصل تلاش و کوششی آگاهانه و برنامه ریزی شده بوده است که توسط عده ای علاقمند و دلسوز در سامان بخشی روابط عمومی و ارتقاء سطح کمی و کیفی آن صورت گرفته است ،شاید در آن سال های که روابط عمومی در خیر مقدم گوئی و چاپلوسی های متزورانه و نقش و لعاب دادن به عملکرد های یک سویه و فاقد محتواخلاصه می شده است ،و سعی می گردید که به همه چیز شبیه باشد الا روابط عمومی ،عده ای در عرصه علمی و عملی و اجرائی، توان را در فراهم نمودن شرایط لازم برای اجرای کار اساسی و جدی وغنا بخشی به ادبیات شفاهی روابط عمومی معطوف ساخته بوده اند و شاید توفیق نسبی آنان دستمایه برای کار و تلاش دیگران گردید که در دهه اخیر توانسته اند روابط عمومی را از حالت کلیشه ای و روز مرگی که تمام توانش صرف پوشال گذاری بوده است رها سازند و شاید یکی ازاتفاقات خوب و در خور توجه که در سال های اخیر موجب ارتقاءبخشی جایگاه روابط عمومی گردیده بود ور واقع می توان از آن به عنوان یک فتح باب نام برد که حاکی احساس نیاز به روابط عمومی در بین مسئو لین بوده است تهیه و ابلاغ بخشنامه ای بوده که روابط عمومی را در چارچوب اداری از حاشیه خارج کرده بود تاضمن ارتقاءبخشی جایگاه سازمانی روابط عمومی و همطراز کردن آن با سایر معاونت ها به عنوان یک عضو ثابت در کلیه جلسات شورای اداری در تصمیم گیری و تصمیم سازی حضور فعال و جدی داشته باشد و عملا این بخشنامه نگرش و گرایش را در ارتباطات درون سازمانی تا حدودی نسبت به روابط عمومی تغیر داد و اگر چه این بخشنامه و ابلاغ آن برخی موضع گیری و مقاومت منفی را از سوی عده ای که به روابط عمومی باور نداشته و ندارند با خود به همراه داشت ، با این وجود شروع مناسب و قابل قبولی در نظام ادارئی که یک سیستم مدیریتی سنتی بر آن حاکم بوده است ، بود ،ضمن آنکه در همین سال در راستای جدی نگری به روابط عمومی برداشته شد ،و آن تخصیص بودجه مستقل نیم درصدی از محل بودجه تخصیصی سالیانه به روابط عمومی بوده است و این موارد یاد شده در ان سال ها از رخداد های بسیار مهم در عرصه روابط عمومی تلقی می گردید و نوید استقلال روابط عمومی و منفک شدن این نهاد مردمی را از بخش های غیر مرتبط و نا موزون در نظام مدیریتی می داد،در همین سال ها تعدادزیادی از روابط عمومی از اسامی و نام های غیر حرفه ای و همچنین از وظایف نا همگون و نامرتبط جدا گردیدندو به عبارت دیگر این فضا و این قابلیت ایجاد کردند تا از مباحث ارتباطا ت و اطلاع رسانی صرف یک سویه ،شرایط رابرای کارهای جدی تر از قبیل پاسخگوئی ،مشتری مداری و تکریم ارباب رجوع با استفاده از فناوری و تکنولوژی جدید فراهم ساند و این بارقه امید در دل مشتاقان و کارگزاران روابط عمومی ایجاد کرده بود که با طرح مباحث و مسائلی جدی از این دست فضا بیش از پیش برای درک فلسفه وجودی روابط عمومی از سوی مسئولین و خود باوری روابط عمومی ها برای کار علمی و اصولی فراهم گردد ،که متاسفانه خبری که در روز نامه صبح اقتصاد درج گردیده بود تاحدودی این بارقه امید راکم رنگ و به نوعی یاس و نوامیدی را پررنگ کرد که پس از گذشت چند سال باز هم به سر جای اول برگشته ایم و در حالی که کشورهای توسعه یافته می روند تا در یک کش و قوس جدی ارتباطی و اطلا عاتی همه مرزها را در نوردند و همه کس و همه چیز را در سیطره ارتباطات و اطلاعات خود در بیاورند ما کماکان در سر جای نقطه اول ایستاده ایم و دور باطل را پیش گرفته ایم ،آن خبر مورد اشاره در خصوص بخشنامه جدیدی است که توسط ریاست محترم سازمان مدیریت و برنامه ریزی در خصوص چارت سازمانی جدیداین سازمان ابلاغ گردیده است که در بخشنامه مذکور اداره کل روابط عمومی این سازمان ضمن ادغام در حوزه ریاست این سازمان در حد یک گروه کاری افت درجه پیداکرده است ،اینکه در تهیه و ابلاغ این بخشنامه چه سیاست و هدفی دنبال می شده است موضوعی است که در سال پاسخگو ئی می باید روشن گرد د و اگر این امکان فراهم نگرددید شاید وقت دیگر مسئولین عزیز نسبت به این اقدام عجیب که لااقل برای جامعه روابط عمومی مهم می باشد توضیح لازم را ارائه دهند .
منبع : کارگزار روابط عمومی