پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


رابطه جو سازمانی با استرس شغلی و آثار آن بر دبیران مدارس متوسطه


رابطه جو سازمانی با استرس شغلی و آثار آن بر دبیران مدارس متوسطه
هدف این پژوهش، بررسی رابطه جوسازمانی با استرس شغلی دبیران و آثار آن بر دبیران مدارس متوسط بود. اهداف ویژه عبارتند از:
۱) تعیین رابطه جوسازمانی با استرس شغلی دبیران،
۲) تعیین رابطه جو سازمانی با شاخص های استرس شغلی دبیران،
۳) تعیین رابطه جو سازمانی، و استرس شغلی با ویژگی های دموگرافیک دبیران.
روش مطالعه: توصیفی ازنوع همبستگی بود. برای ارزیابی متغیرها از پرسشنامه جو سازمانی لیتوین و استرینجر، و پرسشنامه استرس شغلی کریاکو وساتلیف استفاده شد. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، متناسب با حجم جامعه استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و تعیین نوع رابطه بین متغیرهای مورد پژوهش، این آزمون ها به کار برده شد: ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه بین متغیرهای جوسازمانی و استرس شغلی، آزمون t برای مقایسه میانگین های دو گروه مستقل (زن و مرد)، و تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) برای مقایسه سایر گروه ها.
نتایج پژوهش نشان داد که:
۱) بین جو سازمانی و استرس شغلی رابطه معناداری وجود دارد،
۲) در تعیین رابطه بین جو سازمانی باشاخص های استرس شغلی، بیش ترین رابطه به شاخص مسائل مربوط به دانش آموزان تعلق دارد،
۳) رابطه بین شاخص های جو سازمانی واسترس شغلی معناداراست.
نویسنده:
قاسمی نژاد افسر
سیادت سیدعلی
منبع : دوماهنامه دانشور رفتار