سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
مقام حضرت ابراهیم(ع) مقام حضرت علی(ع)
مقام حضرت علی(ع) افضل از دیگر انبیاء غیر از حضرت خاتم المرسلین(ص) میباشد. در رابطه با دلیل این مساله ابتدا باید توجه داشته باشید که نوعا در مسائل مختلف سه گونه استدلال وجود دارد: عقلی، نقلی و حسی(۱) دلایل عقلی در رابطه با امور کلی میباشند و در چنین موردی که مقایسه دو امر جزئی است نباید در جست و جوی آن بود. زیرا خارج از قلمرو و براهین عقلی است. (۲) دلیل حسی نیز وجود ندارد زیرا اولا ما نظارهگر تمام اعمال و حرکات آنها نیستیم تا با مقایسه شهودی از طریق کنش آنها حکم به برتری یکی بر دیگری نمائیم. ثانیا اصلا فضایل و مقامات تجربهپذیر نیستند مگر آن که خواصی از طریق تجربه باطنی حقایقی را دریافت دارند. (۳) تنها میماند دلیل نقلی. این گونه ادله نیز چند دستهاند: روایات خاص و صریح، روایات صریح و عام و روایات غیر صریح. الف) دسته اول روایاتی است که به صراحتبر فضیلت امیر المؤمنین(ع) بر شخص حضرت ابراهیم(ع) دلالت دارد. مانند احتجاج خود آن حضرت. چنان که در احتجاج طبرسی آمده است که از آن حضرت پیرامون این مساله سؤال شد و فرمودند: من از ابراهیم(ع) برتر میباشم. زیرا وقتی خداوند از قیامت و برانگیخته شدن مردگان با وی سخن گفت از خداوند درخواست نمود که چگونگی آن را به وی بنمایاند. خطاب آمد: «اولم تؤمن؟» جواب داد: «لیطمئن قلبی». ولی من در مرتبهای از یقین هستم که «لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا. اگر همه پردههای غیب کنار رود اندکی بر یقینم افزوده نگردد». زیرا آن را اندک کاستی نیست تا بدین وسیله جبران گردد. ب) روایات عام آنهایند که فضیلت امیر المؤمنین(ع) بر دیگر انبیاء را به طور عام و مطلق دلالت دارند بدون آنکه در آنها نام شخص حضرت ابراهیم(ع) ذکر شده باشد. از جمله در جلد ۱۱ بحار الانوار (ص ۱۳۹ ب ۲ ح ۶) آمده است: «قال رسول الله(ص):ان الله فضل انبیاء المرسلین علی ملائکهٔ المقربین و فضلنی علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الفضل بعدی لک یا علی و الملائکهٔ من بعدک». این مضمون در جلد ۲۶ ص ۳۳۵ نیز آمده است. ج) دسته سومی روایاتی است که لفظا و صراحتا فضیلتبر برتری حکم نمیراند، بلکه برتری پنج تن از دیگر مخلوقات از آنها استنباط و کشف میشود. از جمله:
۱) احادیثی که نشان میدهد حضرت آدم(ع) نور پنج تن را در عرش الهی مشاهده کرد.
۲) احادیثی که پیرامون توسل انبیاء گذشته به اهل بیت(ع) وجود دارد.
۳) حدیث قدسی مرسلهای که در آن خداوند به پیامبر(ص) فرموده است: «اگر تو نبودی جهان را نمیآفریدم و اگر علی(ع) نبود تو را نمیآفریدم و اگر فاطمه(س) نبود هیچ یک را».
http://wayoflife.blogfa.co
منبع : مطالب ارسال شده
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس دولت سیزدهم قوه قضائیه خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
تهران هواشناسی قوه قضاییه سیل آموزش و پرورش شهرداری تهران فضای مجازی سلامت پلیس شورای شهر تهران سازمان هواشناسی قتل
خودرو سایپا قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو کارگران ایران خودرو دلار بازار خودرو چین بانک مرکزی مالیات
تلویزیون سریال سینمای ایران سینما موسیقی دفاع مقدس رسانه تئاتر فیلم زنان رسانه ملی بازیگر
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان نتانیاهو ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران لیگ برتر فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس وحید شمسایی
هوش مصنوعی اینستاگرام تسلا ناسا اپل فناوری تبلیغات ماه گوگل همراه اول آیفون بنیاد ملی نخبگان
داروخانه مسمومیت دیابت خواب کاهش وزن طول عمر سلامت روان بارداری هندوانه