چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

طبقه بندی خرابیها


طبقه بندی خرابیها
تعریف واژه خرابی اضطراری (breakdown ) در استاندارد TPM به دو قسمت تقسیم میگردد :
● خرابیهای حاد :
خرابیهای حاد شامل آندسته از خرابیهایی هستند که منجر به ازکارافتادگی کامل یک وظیفه یا عمل میشوند ۰ در این گونه خرابیها ،تجهیزات به کلی عملیات و وظایف خود را ازدست داده و کار تولید متوقف میگردد ۰ بعنوان مثال شکست شافت در یک مجموعه منجر به توقف ماشین میگردد ۰
● خرابیهای مزمن :
خرابیهای مزمن آندسته از خرابیهایی هستند که منجر به افت و کاهش یک وظیفه وعمل میشوند ۰ استهلاک وفرسایش تدریجی تجهیزات (ونه خرابیهای اضطراری ) باعث نوع دیگری از ضایعات و زیانها میشود که این ضایعات علیرغم اینکه هنوز ماشین میتواند کار کند برسازمان تحمیل میگردد ۰ ضایعاتی نظیرزمانهای طولانی برای تنظیم و آماده سازی ، دفعات متعددحرکت بدون تولید ماشین و توقفهای کوتاه مدت ،کاهش سرعت ساخت و تولید و افزایش خرابیهای محصول در زمان تولید ودرشروع تولید همگی از این نوع ضایعات میباشند.
▪ آقای J.M.Juran در کتاب Quality Planning&Analysis مینویسد :
" شرایط حاد و اتفاقی نوعی تغییر ناگهانی و زیانبار در وضعیتهاست که حل و فصل آن نیازمند به بازگردانیدن وضعیت به حالت اولیه خواهد بود (نظیرتعویض تیغه برش شکسته شده ) ۰ شرایط مزمن عبارت از نوعی موقعیت زیانبارولی مداوم وتکراری میباشد که رفع و رجوع آن نیازمند تغییر اصولی وضعیتها خواهد بود (نظیر تعدیل و تغییر تلرانسهای کارکرد ماشین )"
● معرفی آنالیز P-M :
خرابیهای مزمن عمدتا از ترکیب پیچیده ای از علتهای خرابی بوجود آمده وبرای رفع آنها میبایست نسبت به بررسی کامل و جامع ویژگیهای خرابی اقدام نمود۰ لازم به ذکراست که تاوقتی که بخشی از مجموعه علل مرتبط بااشکال مخفی بماند،بهبود کم وناچیزی در مشکل حاصل شده یابه کلی بهبودی حاصل نخواهد شد۰ تحلیل PM روشی جهت حذف کامل اشکالات مزمن میباشد ۰ حروف P و M در این روش با حروف اول واژهای زیر مرتبط میباشند .
▪ P :
Phenomena (رخداد یاپدیده ) – Physical (فیزیکی یا سخت افزاری ) – Problem(مساله ، مشکل یا عیب )
▪ M :
Manpower ( نیروی انسانی ) – Material ( مواد ) – Mechanism ( ساختار یا مکانیزم ) – Machinery ( ماشین آلات یا تجهیزات )
در روش تحلیل P-M همگی عوامل مرتبط با خرابی مزمن بصورتی کارا مشخص گردیده و برای رفع آنها اقدام میشود
▪ مراحل آنالیز P-M :
۱) خرابی را بصورت روشن و شفاف تعریف نمائید
۲) خرابی را از دیدگاه فیزیکی تجزیه وتحلیل نمائید
۳) هرگونه شرایطی را که بصورت بالقوه با خرابی مرتبط است مشخص کنید
۴) تمامی عوامل مرتبط ( ماشین ،مواد ، نیروی انسانی و... ) را مدنظر قرار دهید
۵) عوامل بالقوه مشخص شده در بروز خرابی را مورد برررسی قرار دهید
۶) یک برنامه اجرایی برای اقدامات متقابل و راه حلها تهیه نمائید.
▪ مثالی از آنالیز P-M :
۱) خرابی : انسداد سیلندر هیدرولیک
۲) مشاهدات فیزیکی : هوا وارد مدار فشار روغن شده است
۳) شرایط ایجاد :
ـ ممکنست هوا وارد پمپ شده باشد
ـ لوله ها شل وبازشده باشند
ـ ممکنست خروجی خط برگشت بالاترازسطح روغن باشد
ـ ممکنست اورینگ ها خراب شده باشند
۴) عوامل مرتبط :
ـ پیچ ومهره های لوله ها بیش از حد سفت شده باشند
ـ اورینگها شل و بازشده باشند
ـ خط برگشت قطع شده باشد
ـ محورپمپ فرسوده شده باشد
۵) نتایج بررسی :
ـ ارتعاش لوله ها زیاد است
ـ پیچهای سرپوش شل شده است
ـ پیچهای نگهدارنده شل شده است
ـ اورینگ روغن شکسته شده است
۶) اقدامات متقابل :
ـ پوشاندن لوله ها با لاستیک جهت کاهش میزان ارتعاش آنها
ـ آچارکشی پیچ و مهره های لوله ها ، سرپوش و نگهدارنده
ـ تعویض اورینگ روغن

http://bcmm.blogfa.com/۸۴۱۱.aspx
منبع : مطالب ارسال شده