یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


نقش ارزش‌یابی در ایجاد انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز


نقش ارزش‌یابی در ایجاد انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز
نویسنده : فرهادیان - رضا
محل نشر : قم
تاریخ نشر : ۱۳۸۲/۰۳/۲۰
رده دیویی : ۳۷۰.۱۵
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۷۲
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : LB۱۱۱۷/ف۴ن۷
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۳۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۹۴۷۴۴-۲-۰

نگارنده در آغاز, یکی از تعاریف ارزش‌یابی را مطرح می‌سازد' :ارزش‌یابی عبارت است از :فرایندی منظم و مستمر برای سنجش تغییرات به وجود آمده در بینش, نگرش و رفتار دانش‌آموز و همچنین زمینه‌ای برای ترغیب وی برای رسیدن به هدف‌های آموزشی و تربیتی و هدایت جهت تدریس .'وی همچنین به این نکته اشاره می‌کند که 'هدف از ارزش‌یابی مقایسه کردن دانش‌آموزان با یک دیگر و تعیین افراد ضعیف و قوی و بر چسب زدن به آنان نیست .مقایسه کردن در شرایطی صحیح است که همه افراد مورد ارزش‌یابی از نظر فیزیکی و شرایط روحی و روانی و آموزشی در موقعیت واحد به سر ببرند و از جهت خانوادگی, تغذیه و بهداشت روانی و نیز از جهت هوش و توانایی‌های فردی در یک سطح باشند و از شیوه‌های دقیق و صحیح استاندارد طرح سوال استفاده شده باشد ... در ارزش‌یابی باید به این مسئله توجه داشت که انتظارهای ما از دانش‌آموزان کلاس به یک اندازه نباید باشد و با نظر به تفاوت‌های توان افراد, برای تلاش همه اعضای کلاس ارزش قائل شویم و طوری برنامه‌ریزی نماییم که همه آنها به نوعی از تلاش و فعالیت خود احساس رضایت و احساس موفقیت نمایند .' دیگر مباحث کتاب, 'ضرورت طرح', 'روش گزارش نویسی', 'رهنمودی در مورد ارزش‌یابی توصیفی برای والدین 'و 'مبانی روان شناختی ارزش‌یابی توصیفی 'است .


همچنین مشاهده کنید