یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

خط هوائی هلی‌کوپتری رایز


خط هوائی هلی‌کوپتری رایز
یوروکوپتر به‌عنوان یک انتخاب برای EC-۲۲۵ خود، سیستم مشابه‌ای را ارائه می‌دهد. گلن‌وود اویشن به‌جای ساختن مکانی با داشتن قابلیت‌های تعمیر و نگهداری توسط خودش برای این سرویس هوائی بالاخره تصمیم گرفت تا کارها را به پیمانکار محول کند، چنان‌که قرارداد آن در ماه مارس اولین بار با کیستون هلی‌کوپترز واقع در وست چسترپن بستهشد. که قرارداد بین این شهر با آمریکا رایزینگ نیمه‌کاره مانده است.
واکر می‌گوید از دیدگاه سرمایه‌گذاران رسیدن به آرامش مطلق و در عین حال زدن شرکتی تازه تأسیس که کار تعمیر و نگهداری را به‌عهده دارد کاملاً محسوس است و این خط هوائی با نگهداری از داشته‌های خود برآن است تا تعداد قابل توجهی از پرسنل تعمیر و نگهداری را به‌صورت قراردادی استخدام کند. واکر گفت اینکه کار را به پیمانکار واگذار کنیم هزینهٔ بیشتری خواهد برد، ولی در آخر محصول بهتری را دریافت خواهیم کرد.
مارک ریجر، رئیس بخش تعمیر و نگهداری، گفت: کیستون کار تکمیل هواگردهای آمریکا رایزینگ را انجام خواهد داد و مرحلهٔ تعمیر و نگهداری آن‌ها در انبار توسط گروه‌های کوچکی از تکنسین‌ها رسیدگی خواهد شد که ظرف مدت یک شبانه‌روز وسائل خدمات معاینه فنی را در نیوجرسی نزدیک به سکوهای نشستن واقع در وال استریت و واشنگتن، درست حوالی دفتر مرکزی گلن‌وود در نزدیکی تیپتون ایرپوت که بین بالتیمور و واشنگتن واقع شده، مستقر کرد.
ریجر گفت از فرودگاه تیپون برای پروژه‌های عظیم در برنامه‌های تعمیر و نگهداری استفاده خواهد شد. این سرویس هوائی قصد دارد تا با استفاده از یک فروند هلی‌کوپتر جت رنجر مدل L، تکنسین‌های تعمیر و نگهداری را به‌همراه لوازم و قطعات لازم به محل‌های مورد نظر منتقل نماید؛ و این سرویس هوائی یک S-۷۶ را به حالت آماده‌باش به‌عنوان یک جابه‌جا کنندهٔ مسافر نگه خواهد داشت.
● جزئیات عملیات
در کیستون، این عملیات مشابه تأمین کردن ناوگان خودشان توسط هلی‌کوپترهای توربینی خدمات پزشکی اورژانس EMS۳ خواهد بود تا آن‌جائی‌که این ناوگان باید ضمانت اجرائی بالای ۹۰ درصد را به ناوگان اصلی و به‌طور صددرصد به هواگردهای کمکی و پشتیبان بدهد. ریک هینکل، نائب رئیس بخش توسعهٔ تجارت در کیستون، گفت آمریکا رایزینگ طی دیداری که از نزدیک با ما داشت در مورد اینکه آیا به شریک شدن با آن‌ها علاقه‌مندیم یا نه گفتگو کرد؛ که بعد از گذشت مدتی نسبتاً طولانی و بحث و گفتگوهای مهم با آن‌ها، سرانجام همکاری کردن و عضویت را پذیرفتیم.
هینکل گفت کیستون همتائی مناسب برای این سرویس هوائی است بدین دلیل که این شرکت با آب و هوای ایست کاست کاملاً آشنا می‌باشد، و این امری طبیعی است که عملیات‌های ۷/۲۴ در مکان‌های خارج از سایت اداره شوند. به‌علاوه تکنسین‌هائی که در مکان‌های متفاوت استقرار یافته‌اند، می‌توانند عملیات پشتیبانی را از هر مکانی که درخواست شده توسط کامیون خدمات‌رسانی فوری این شرکت به آن مکان انجام دهند و با به‌کارگیری یک دستگاه کامیون بزرگ که حداقل ابزارآلات و قطعات یدکی است؛ آمادهٔ دادن خدمات تعمیر و نگهداری به هر مکان در هر زمانی می‌شوند.
ریجر گفت انتظار دارد که این سرویس هوائی برنامهٔ تعمیر و نگهداری سیکو رسکی را، حداقل تا شروع کار با آن‌ها، ادامه دهد. هینکل همچنین مشغول بررسی خطوط هلی‌کوپتری موفق دیگر از جمله خطوط متعلق به ونکور بی.سی می‌باشد که از هلی‌کوپترهای هلی‌جت استفاده می‌نماید. طی این تجارت ۱۸ ساله، هلی‌کوپتر هلی‌جت خدمات برنامه‌ریزی شده را بین ونکور هاربر بی.سی و ویکتوریا هاربر بی.سی با استفاده از هلی‌کوپترهای S-۷۶A و به‌علاوه خدمات برنامه‌ریزی شده که توسط بیچ ۱۹۰۰ دی برای پرواز بین جفت شهرهای دیگر استفاده می‌شود را انجام می‌دهد.
دانیل سیتنام رئیس و مدیرعامل هلی‌جت، گفت که هلی‌کوپترهایش با ثبت ماکسیمم ساعت پرواز در هر سال و با میانگین حدود ۱۸۰۰ ساعت بین ۹۸ تا ۱۰۰ درصد اعتماد را به‌خود جلب می‌کنند. کار تعمیر و نگهداری بدون داشتن مکانی هر شب، توسط تکنسین‌هائی که از ساعت ۷ بعدازظهر تا ساعت ۶ صبح طبق برنامه کار کردند، انجام شده است. هلی‌جت برنامهٔ تعمیر و نگهداری سیکورسکی را برای S-۷۶، که شامل بازدیدهای فنی یکی شده یا یربه‌یر است را به‌کار می‌گیرد تا برنامه‌اش را پر کند.
سیتنام در پاسخ به این سئوال که آیا سودمندی آمریکا رایزینگ امکان‌پذیر است؛ گفت: این‌کاری بسیار جسورانه است، ولی می‌تواند انجام‌پذیر باشد. واکر مطمئن است که شاخص سوددهی می‌تواند بالاتر برود و گفت که تولیدکنندگان به خاطر این پیش‌بینی هیجان‌زده شده‌اند، در صورتی‌که مسلماً این راه بدون خطر نیز نمی‌باشد. او گفت: نخستین کسی که این‌کار را انجام دهد نسبت به دیگران اندکی بالاتر خواهد بود.
● در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟
به‌جای نگرانی، واکر و گروهش در جریان ساختن یک سرویس هوائی و ادارهٔ بخش ۱۴۵ ایستگاه تعمیر گلن‌وود و مرکز خدمات یوروکوپتر در آشیانهٔ هواپیمائی در فرودگاه تیپتون به مساحت ۳۲۰۰ متر مربع در حال پیشروی و حرکت به جلو هستند. گلن‌وود بخشی از آشیانهٔ هواپیمایش را به هلی‌کوپتر مد استار EMS اجاره می‌دهد، تا پنج هلی‌کوپتر را در آنجا نگه‌دارد.
با عطف به مفاد آئین‌نامه، واکر می‌بایستی مصوبهٔ وزارت حمل و نقل خود را تا زمانی‌که این سرویس هوائی در سال بعد کار خود را شروع می‌کند و تا زمانی‌که با سازمان هوانوردی فدرال مشغول به‌کار است، فعال نگه‌دارد تا گرفتن گواهی‌نامه‌های این سرویس هوائی و مشخصات عملیات‌ها به اتمام برسد.
بخشی از این کار به اجبار باید استفاده از سامانهٔ مکان‌یابی جهانی GPS۴ برپایهٔ مسیرهائی با ارتفاع کم و فرآیندهای تقرب را تصویب کند که به آمریکا رایزینگ اجازه خواهد داد تا از تأخیرهای بی‌مورد در ساختار مسیر این خط هوائی اجتناب شود.
هم‌اکنون درخواستی بزرگ وجود دارد بدین شرح که استفاده از فرودگاه (هلی‌کوپتر) سوث کپیتال استریت (واقع در واشنگتن که بخشی از خدمات به وال استریت مربوط به آن است) در گرو اجازه گرفتن از سازمان امنیت حمل و نقل TSA۵ می‌باشد. در دو مایلی کپیتال، تسهیلات دلخواهی مانند رستوران قرار دارد که با آن نمی‌توان برتری واشنگتن نسبت به نیویورک را از هم تشخیص داد، ولی مشخصهٔ اصلی مشابهی که لحظهٔ حساس امنیتی در بعد از تاریخ ۱۱ سپتامبر می‌باشد، این دو شهر را از هم تمیز دهد.
واکر گفت اجازهٔ نهائی را هنوز برای استفاده از این تسهیلات نگرفته است ولی طرز برخورد سازمان امنیتی حمل و نقل با این مصوبه بهتر شده است که یک‌بار دیگر این مطلب را ثابت می‌کند که آمریکا رایزینگ سرویس هوائی برنامه‌ریزی شده‌ای می‌باشد. نزدیکی واشنگتن قطعاً مخارج بیشتری را به این عملیات اضافه خواهد کرد؛ هر چند که در ابتدا طرح‌هائی برای سیستم‌های نمایشی امنیتی بسته به نوع فرودگاه احضار شدند که هم در واشنگتن و هم در وال استریت با قوانین حین پرواز که شبیه به فرودگاه ملی منطقه‌ای واشنگتن هستند برقرار شده است. به‌عنوان مثال مسافران در واشنگتن باید بعد از برخاستن و قبل از نشستن برای مدت زمان مشخصی روی صندلی‌هایشان باقی بماند.
واکر گفت: کوچکی پردهٔ نمایش نباید موجب تأخیرهائی همانند برخی از این پرده‌ها که برای مردم نمایش داده شده‌اند و بسیار کوچکند شود.
با توجه به در نظر گرفتن همهٔ مردم، واکر گفت در نظر دارد تا تعدادی از صندلی‌ها را به‌همراه قصد پیش فروش کابین به آژانس‌های مسافرتی بفروشد بدین خاطر که ضریب اشغال صندلی نسبت به سود به‌جای مانده صرف نظر از اینکه چه تعدادی از مردم داخل قرار می‌گیرند ثابت می‌ماند. او افزود: هدفمان این است که سود و زیان را با تغییر چینش صندلی‌ها قسمت کنیم و با به‌کارگیری اکثریت آن‌ها به قضیه خاتمه دهیم. او گفت در صدد است تا حدود ۸۰۰ دلار برای کرایهٔ یک سفر رفت و برگشت که در مقایسه با شاتل‌ها دو برابر قیمت آن‌ها است بگیرد با این وجود که این سفر نیم الی یک‌ساعت و نیم طول خواهد کشید.
زمانی‌که واکر تازه به عرصهٔ هوانوردی پا گذشته بود (او نخستین بار در سال ۱۹۹۹ به هلی‌کوپترها علاقه‌مند شد) در عرصه‌های دیگر و از جمله سرمایه‌داری در نوع خود بهترین بود. یکی از معروف‌ترین بنیانگذاران ARPAnet نمونه‌ای اولیه از یک نمونهٔ تولیدی بود که راه را برای خلق اینترنت و ایمیل هموار نمود. سپس واکر با سیستم‌های اطلاعاتی تعیین شده آغاز به‌کار کرد و شرکتی که او با ۳۰۰۰۰ دلار در آن کار خود را شروع کرده بود بعدها آن را ۳۵ میلیون دلار به شرکاء و اعضاء شبکه فروخت. طبق کارت تجاریش واکر ونتروس همچنان رئیس و عضو فعال گلن‌وود اویشن و آمریکا رایزینگ باقی می‌ماند.
واکر گفت: این تجارت باقی می‌ماند تا اثبات کند که آیا علم هوانوردی دوست خوبی برای واکر خواهد شد یا به عاشقی سرسخت تبدیل می‌شود، درست مثل ماه در کتاب داستان علم رابرت هیلین که در آن نوشته شده ماه معشوقه‌ای سرسخت است. او افزود: هر روز ما انسان‌ها سه یا چهار علت را در می‌یابیم که هیچ‌کدام تا قبل از این آن را نیافته بودیم.
سیدمحمد نوری‌نجفی
منبع : مجله پرواز


همچنین مشاهده کنید