چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

کاندیداها و رسانه هایی روی کیوسک


کاندیداها و رسانه هایی روی کیوسک
روزنامه های سیاسی در ایران روزهای پرالتهابی را می گذرانند در حالی که در روزهای عادی سال، مطبوعات سیاسی کمتر با اقبال مواجه هستند. در ایام انتخابات این قبیل از نشریات بیشتر دیده می شوند و در کانون توجه مردم قرار می گیرند. کاندیداهای انتخابات هم می کوشند در این ایام از روزنامه ها بیشترین استفاده را ببرند.
استفاده از روزنامه ها در حالی همواره مورد توجه کاندیداها در تمام انتخابات ها بوده که چند سالی می شود با گسترش استفاده از اینترنت برخی ها ترجیح می دهند حضور پررنگ تری در فضای مجازی داشته باشند. به عنوان نمونه محسن رضایی هیچ گاه تا به حال نشریه مطرحی روی کیوسک ها نداشته اما در فضای مجازی پربازدیدکننده ترین سایت اینترنتی نزدیک را هدایت می کند.
علاقه کاندیداها به حضور در فضای مجازی گرچه باعث شده طی سال های گذشته سایت های مختلف و متنوعی شروع به کار کنند اما هیچ یک از کاندیداها اهمیت روزنامه را از یاد نبرده اند. هر چه باشد روزنامه ها به عنوان سنتی ترین ابزار انتقال اطلاعات، همچنان مخاطبان خاص خود را داشته و اخبار روزنامه ها نزد مردم اطمینان بخش تر است.
از طرف دیگر اشتیاق فراوان شهروندان برای ایستادن جلوی کیوسک روزنامه فروشی ها و تماشای صفحه اول روزنامه ها باعث شده اهمیت جلد روزنامه ها برای گروه های سیاسی دوچندان شود. در این شرایط وقتی انتخابات فرامی رسد ستادهای انتخاباتی کاندیداها وارد مذاکره با برخی روزنامه ها شده و می کوشند از رسانه های مختلف به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده کنند. جالب است برخی روزنامه ها که در ایام عادی سال به صورت کم رمق به کار خود ادامه داده و با حداقل تیراژ منتشر می شوند، در ماه های نزدیک به انتخابات اوضاع و احوال نسبتاً مناسبی داشته و ضمن مذاکره با ستادهای انتخاباتی، به عنوان تریبون آنها وارد عمل می شوند.
در این روزها هم که به دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شویم، هر کدام از رسانه های مکتوب کشور به صورت محسوس یا نامحسوس از کاندیدایی حمایت می کنند.
به عنوان نمونه روزنامه اعتماد ملی مهم ترین ارگان رسانه یی مهدی کروبی به حساب می آید. این روزنامه در چند هفته گذشته رویکردی کاملاً انتخاباتی داشته و در صفحه اول خود اخبار مربوط به مهدی کروبی را منعکس کرده است. اعتماد ملی به واسطه بیش از سه سال فعالیت رسانه یی در میان مردم شناخته شده بوده و جای خود را در میان روزنامه خوان ها باز کرده است. از طرف دیگر در حالی که ممکن است بسیاری از مردم ندانند اکثر نشریات از کدام کاندیدا حمایت می کنند، نام اعتماد ملی با مهدی کروبی چنان گره خورده که اکثر مردم می دانند این روزنامه ارگان رسانه یی حزب اعتماد ملی به حساب می آید.
روزنامه اعتماد روزنامه دیگری است که با وجود آنکه مدیرمسوولش عضو حزب اعتماد ملی بوده و هم اکنون رئیس ستاد انتخاباتی کروبی در استان تهران است اما فعالیت اش را تنها به پوشش اخبار مهدی کروبی اختصاص نداده و کوشش کرده در روزگاری که اصلاح طلبان با محدودیت رسانه یی مواجه بوده و گروه ها و احزاب سیاسی امکان دریافت مجوز برای انتشار روزنامه پیدا نمی کنند، تریبونی برای همه رسانه ها بوده و اخبار همه کاندیداها را به صورت متناسب منتشر کند. به همین خاطر است که چه در زمانی که خاتمی کاندیدا شده بود و چه پس از آن که میرحسین موسوی برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرد، روزنامه اعتماد به وظیفه رسانه یی خود عمل کرده و ضمن آنکه اخبار کروبی را پوشش می داد، اخبار و اظهارنظر این دو کاندیدا را هم به صورت برجسته یی منتشر می کرد.در این حال با انتشار روزنامه اندیشه نو، میرحسین موسوی صاحب یک روزنامه اختصاصی شده است. اندیشه نو هم اکنون در چهار صفحه منتشر شده و در این چهار صفحه می کوشد اندیشه ها و نظرات موسوی را منعکس کند. علاوه بر این نشریه، یک روزنامه جدید هم در راه است و پیش بینی می شود قبل از فرا رسیدن ماه خرداد منتشر شود. روزنامه کلمه سبز تنها روزنامه اصلاح طلبی است که در سال های اخیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار دریافت کرده است. مجوز این روزنامه در مدت زمان کوتاهی صادر شد اما معلوم نیست به چه علتی ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در انتشار این روزنامه تعلل نشان داده است.
گرچه انتشار این روزنامه می تواند خلاء رسانه یی میرحسین موسوی را پر کند اما مشخص نیست این رسانه چقدر فرصت دارد تا بتواند میان مردم جای خود را باز کرده و تا روز انتخابات تاثیرگذار جلوه کند.
در جناح اصولگرا روزنامه کیهان، یکی از اصلی ترین رسانه های حامی احمدی نژاد به حساب می آید. این روزنامه در چهار سال گذشته بیشترین حمایت ها را از احمدی نژاد به عمل آورده و البته از جانب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان منتقد منصف شناخته شده است. به نظر می رسد در روزهای باقیمانده کیهان بیشتر از همیشه در قامت مدافع دولت حاضر شده و در این راه با رقبای وی جدالی رسانه یی داشته باشد.
از سوی دیگر روزنامه ایران گرچه ارگان دولت به حساب می آید اما طبیعی است در این ایام در پوشش انعکاس اخبار دولت، بیشترین تبلیغ را برای احمدی نژاد به عمل آورده و از کارنامه چهارساله وی به وضوح دفاع کند. در شرایطی که روزنامه کیهان و ایران به عنوان دو روزنامه دولتی ممکن است با محدودیت هایی برای دفاع از احمدی نژاد مواجه شوند، مهرداد بذرپاش یار صمیمی احمدی نژاد با روزنامه وطن امروز که روزنامه خصوصی به حساب می آید به صورت تمام قد در خدمت احمدی نژاد بوده و با این رسانه رقبای وی را مورد انتقاد شدید قرار داده و برای پیروزی احمدی نژاد تلاش وافری انجام می دهد.
در میان چهار کاندیدای اصلی انتخابات، محسن رضایی آنقدر روزنامه درخواستی اش مجوز انتشار نگرفت که سرانجام مجبور شد با یکی از روزنامه های در حال انتشار وارد مذاکره شده و در آستانه انتخابات صاحب تریبون شود. روزنامه فرهنگ آشتی که در آخرین روزهای سال گذشته به شکل عجیبی انتشارش متوقف شد، در سال جدید در ظاهری متفاوت، از کاندیداتوری رضایی دفاع می کند. رضایی امیدوار است بتواند در روزهای باقیمانده تا انتخابات، وضع رسانه های مکتوبش را مانند وضع رسانه های مجازی اش بهبود بخشیده و در زمینه مطبوعات هم درخشش قابل توجهی داشته باشد.
در میان نشریات از روزنامه های دیگری هم می توان نام برد که هریک از کاندیدایی حمایت می کنند. به عنوان نمونه روزنامه حیات نو و جهان اقتصاد دو روزنامه یی هستند که با ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی همکاری داشته و ویژه نامه هایی برای مهندس موسوی منتشر می کنند. روزنامه رسالت و سیاست روز هم دو روزنامه اصولگرایی هستند که از محمود احمدی نژاد حمایت می کنند.
رقابت انتخاباتی کاندیداها در حالی روز به روز گرم تر و پرهیجان تر می شود که در میان رسانه های مکتوب هم رقابت داغی وجود دارد. نزاع رسانه یی دو روزنامه کیهان و اعتماد ملی یک نمونه از بحث های نوشتاری داغ میان رسانه های مکتوب است. پیش بینی می شود تا رسیدن به روز برگزاری انتخابات، تیراژ روزنامه ها افزایش یافته و مخاطبان بیشتری پیدا کنند. آیا روزنامه ها متغیر تاثیرگذاری در فرآیند انتخابات در ایران هستند یا می توانند در نتیجه مهندسی افکار عمومی تاثیرگذار باشند؟
منبع : روزنامه اعتماد