چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
نوسازی صنایع ایران برای جهانی شدن
با ورود به هزاره سوم و جدیتر شدن مفهوم جهانی شدن در اقتصاد، پیچیدگی رقابت در فضای كسب و كار، افزایش نرخ ظهور و افول بنگاههای اقتصادی و كوچك شدن فرایندهای تولید و ادغام برنامههای توسعه بازار در چرخه رقابتهای جهانی و نیز گسترش مفهوم تولید ناب در كلاس جهانی و افزایش انعطافپذیری در تولید، تناسب با سلیقههای مشتری در حداقل زمان و نقش تعیینكننده (IT) در تجارت، باعث تغییرات زیادی در مفاهیم كسب و كار و نیز عرصههای مدیریت و توسعه بازار برای بنگاههای اقتصادی و صنعتی شده است.در این فضا و با افزایش سیكل حیات و مرگ سازمانها، نوسازی مستمر بنگاههای اقتصادی و واحدهای صنعتی در كلیه مراحل حیات آنها و در تمامی كشورهای صنعتی در حال توسعه به یك اصل مسلم و انكارناپذیر تبدیل شده است. در این فراز و نشیبهای سریع، بنگاههای اقتصادی موجود و در حال تولد در كشورمان از این قاعده مستثنی نبوده و یكی از رسالتهای بزرگ دولت، ایجاد زیرساختها، حذف بوروكراسیها و ارائه كمكهای گسترده و سخاوتمندانه به توسعه دانایی و انتقال دانش فنی است.در راستای اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی برنامههای سوم و چهارم توسعه كشور و تدوین قانون نوسازی صنایع، شركت نوسازی صنایع ایران (وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) تاسیس و با وظایف و اهداف بنیادی ماموریت یافت كه نسبت به تهیه، تدوین و اجرای سیاستهای كمك به بهسازی و نوسازی صنایع كشور در سالهای ۸۴ و ۸۵ اقدام كند. به گفته مهندس امین افشار كارشناس سیستمهای نوسازی صنایع، وظیفه این شركت ارتقای توان رقابتپذیری واحدهای صنعتی كشور در بازار جهانی، توسعه همكاری شراكتی گسترده با شبكه خدمات تخصصی – صنعتی و هدایت منابع اعتباری – مالی و حفاظت از محیط رقابتی كشور است. وی اهداف بنیادی این شركت را حفظ محیط رقابتی دانست و گفت: ارتقای كمی و كیفی محصولات صنعتی در افزایش بهرهوری بسیار موثر است. رفع بحرانها و عارضههای واحدهای صنعتی از مهمترین اهداف این شركت است. مهندس افشار اظهار داشت: توسعه ظرفیتهای مدیریت علمی و فنی در صنایع، حمایتهای مالی و تكنولوژیك از واحدهای صنعتی و توسعه همه جانبه مشاوران، مهندسان و مدیران كارآمد صنایع در ارتقا و بهبود اوضاع صنعت كشور نقش موثری دارد و در راستای جهانی شدن صنایع كشور است. وی رفع موانع ساختاری و ایجاد بستر مناسب را از وظایف دولت دانست و گفت: تاكنون چهار هزار قرارداد با شركتهای مختلف منعقد و درصد قابل قبولی خدمات ارائه كردهایم . امیر صدیقی، كارشناس بهبود كیفیت و افزایش بهرهوری در شركت نوسازی صنایع ایران مشكل اصلی صنعت را اجرایی و عملی نشدن استراتژی مدون دانست و گفت: هرچند استراتژی چشمانداز بیست ساله طراحی شده است اما به دلیل محدودیت منابع مالی، عدم ارائه بودجه یارانهای، باعث ایجاد نگرانی در بخش صنعت شده است. وی افزود: اگر بخواهیم ایران به عنوان قدرت اول اقتصادی منطقه مطرح شود، باید در توسعه فرهنگ صنعتی كشور كوشا باشیم چون بزرگترین مشكل ما در صنعت، رفتار فرهنگی است و این نیاز به برنامه تدوین شده و درج اولویتها دارد. مهندس صدیقی تصریح كرد: هرچند در ۱۵ سال اخیر، رشد قابل توجهی در صنعت داشتهایم اما از نظر كیفی و كمی به رشد واقعی خود دست نیافتهایم و هنوز فاصله زیادی با كشورهای توسعه یافته داریم. وی اذعان داشت: در سالهای بعد از جنگ تحمیلی، تفكرات سودجویانه برخی از صنعتكاران و كاهش عرق میهنی در كاهش رشد صنعت تاثیر داشته است در حالی كه یكی از دلایل پیشرفت ژاپن، پیشرفت امپراتوری ژاپن است كه این ریشه در فرهنگ آن كشور دارد.
الهام دریابر
الهام دریابر
منبع : مجله گسترش صنعت
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران احمد وحیدی مجلس مجلس شورای اسلامی چین دولت سیزدهم خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
روز معلم تهران آموزش و پرورش هواشناسی قوه قضاییه شهرداری تهران فضای مجازی سلامت پلیس دستگیری شورای شهر تهران شورای شهر
بانک مرکزی خودرو بابک زنجانی قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا ایران خودرو سایپا دلار مالیات بازار خودرو تورم
تلویزیون سریال سعید آقاخانی سینمای ایران سینما نون خ موسیقی تئاتر دفاع مقدس فیلم کتاب رسانه ملی
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه ترکیه افغانستان بنیامین نتانیاهو
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید سپاهان تراکتور بایرن مونیخ باشگاه استقلال لیگ برتر فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا تسلا اینستاگرام اپل فناوری همراه اول آیفون گوگل
داروخانه خواب دیابت مسمومیت کاهش وزن چاقی سلامت روان بارداری آلزایمر